Blar opp for busser uten sjåfør

Coop Klepp og Klepp kommune har begge bestemt seg for å kjøpe til sammen fire nye førerløse busser. De kan kanskje være på veien allerede om ett år.

  • Geir Sveen
    Geir Sveen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Ja, det er slike som dette vi vil ha, lyder det ivrig når den første testbussen viser seg fram utenfor Jærhagen - for trafikk i helgens nasjonaldag i kommunen, Klepp 24, som startet fredag med et allsidig program.

Se hele programmet her (ekstern lenke).

Kommunen viste vei. Politikerne la oppsiktsvekkende inn fire millioner i budsjettet til førerløse busser.

– Hvis kommunen kjøper en slik buss, skal vi gjøre det samme, svarte Coop Klepp.

På offensiven

Det offensive handelslaget, som eies av 10.000 Coop-medlemmer, er i full gang med tidenes utbygging på Jæren. I disse dager reises veggene for 40.000 kvadratmeter nytt areal på handelslagets eget kjøpesenter, Jærhagen, Utvidelsen koster 300 millioner og gir rundt 100 nye jobber.

Velkommen til første prøvetur, sier Linn Terese Lohne Marken, i Forus RPT til Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese og Coop-direktør John Thysse. Denne bussen tar ni passasjerer. Foto: Fredrik Refvem

Les også

Nå bygger de fylkets nest største kjøpesenter på Jæren

Les også

Trekker permitteringer, bygger kjøpesenter

Men handelslaget stopper ikke der.

Da kommunen gikk inn for to førerløse busser, sa Coop Klepp at de gjorde det samme. Og hvis kommunen nå kjøper tre busser?

– Vel, jeg tror vi skal stoppe nå. Vi er veldig positive til prosjektet, men styret har så langt gått inn for at vi skal kjøpe en til to busser, sier styreleder i Coop Klepp, Trond Inge Rødland.

– Men det inngår jo ikke i handelslagets kjernevirksomhet, smiler administrerende direktør John Thysse, før første tur.

Dette kan raskt bli det nye innslaget i veiene i Klepp, busser uten sjåfør. I helgen kjører den fast en rute på 400 meter mellom Jærhagen og Sirkelen. Foto: Fredrik Refvem

De kjenner ikke til noen andre handelslag i landet som har planer om å kjøpe egne førerløse busser.

– Men vi vil gjøre det enklere for folk å komme seg rundt i kommunen uten bil. Vi tenker miljø. Vi tenker at folk lett skal kunne komme seg fra toget til sentrum - og selvsagt at det vil styrke både handelslaget og Jærhagen, sier Rødland.

Men styrelederen understreker at bussene må testes skikkelig ut. De er fortsatt ikke godkjent for trafikk på offentlig vei her i landet.

Gratis?

– Blir bussene gratis?

– Det har vi ikke diskutert. Nå må vi første se om de blir en suksess. Vi har ikke laget et budsjett, men vi har sett at slike busser ligger på mellom en og to millioner kroner, sier styreformannen.

Ordføreren presiserer at heller ikke kommunen vet nøyaktig hva satsingen vil koste.

- Vi har vedtatt at vi kan kjøpe to. Men vi ser at utviklingen går så fort at det kan være lurere å lease og så bytte de ut etter hvert i nyere versjoner, sier Ane Mari Braut Nese.

Hun entrer spent det nye transportmiddelet som kan sørge for at Klepp stasjon med Jærbanen blir knyttet direkte til sentrum.

- Nå må bussene først bli klare, trygge og effektive. Men fra forsøksprosjektet på Forus har vi fått beskjed om at bussene kan være klare om bare ett år, sier ordføreren.

Klar for fase to

Dette skjer etter at første fase av testperioden med en førerløs buss på Forus, er over. Utenfor trafikken er bussen testet mot alle former for situasjoner og værforhold. Nå gjenstår fase to, testing i «ekte trafikk».

Fordi det mangler en lov for kjøring med førerløse busser, må Linne Terese Lohne Marken, daglig leder i Forus RPT, stille som «sjåfør» på første prøvetur, her sammen med ordfører Ane Mari Braut Nese og Coop-direktør John Thysse. Foto: Fredrik Refvem

Linne Terese Lohne Marken, daglig leder i Forus RPT, selskap bak satsingen, medga til Aftenbladet i sist måned at det er avdekket noen problemer knyttet til tåke og regn, men testingen betegnes som vellykket.

Nå er det både tåke og plaskende regn utenfor Jærhagen, der bussen dagen før ble lært opp til å kjøre en rute på 400 meter.

Første tur

Døren lukkes, det ringer i klokken, men bussen står bom stilt. Linn Terese Marken - som har sertifikat for doningen og som må være med fordi bussen foreløpig ikke har lov å kjøre av seg selv - konstaterer at stoppen skyldes regn på linsa framme. Når det er borte, kjører bussen av gårde i opp til 20 kilometer. Farten kan skrus opp til 40.

– Nå vil den stoppe for alt som dukker opp, forsikrer hun, og legger til: - Jeg har prøvd både med sykkel, bil og meg selv. Den stopper. For alt.

Bråstopp for Aftenbladet

Aftenbladets fotograf stiller seg noe motvillig opp som prøveperson. Går brått ut i veien og - vips - bussen bråbremser.

– Når den nye generasjonen busser kommer i høst, vil de kunne tåle bedre nordisk vær som i dag. Vi er nå mer enn klar til å ta bussen ut i trafikken, forsikrer Lohne Marken.

Hun satser på at en ny lov for selvkjørende busser kan bli vedtatt til nyttår, og da bør de nye bussene være på veien kort tid etter - kanskje med Klepp i førersetet.

- Det er det vi satser på, at vi får landets første rute med førerløse busser. Ikke bare for å være først, men fordi vi trenger en slik rute, sier Klepp-ordføreren.

Les mer om testen her:

Les også

Klar for trafikken - uten sjåfør

Publisert:
  1. Buss
  2. Coop
  3. Klepp
  4. Klepp kommune
  5. M44

Mest lest akkurat nå

  1. Åpen konflikt mellom ordførerne i møte om veikutt

  2. – 1,2 millioner nordmenn kan få vaksinen i første omgang

  3. Vi har anmeldt 32 juleplater: Bare én får terningkast seks

  4. – Krokodilletårer fra MDG om Rogfast

  5. De trodde munnbind beskyttet. Så gikk de syke på jobb i sykehjemmet.

  6. – Pakkekalender? Pøh! Vi fikk en neve kald grus!