StOr ville ha støtte til krisetelefon – Kunnskapsdepartementet sa nei

Studentorganisasjonen ville at frivillige bidrag skulle gå til deres nyopprettede studenttelefon. Dette er ikke «studentbasert internasjonalt
hjelpearbeid» svarte Kunnskapsdepartementet.

Publisert: Publisert:

Studenttelefonen ble opprettet i starten av mars. Dette er en telefon- og chattetjeneste som er drevet av frivillige studenter. Illustrasjonsbilde. Foto: Anders Leon Andersen

  • Anders Boine Verstad
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Den tidligere StOr-lederen Jørgen Hedin Sjøberg ville inkludere støtte til studenttelefonen i den årlige semesteravgiften.

Hedin Sjøberg ønsket av avgiften skulle havne under delen studentbasert internasjonalt hjelpearbeid.

Dette er en frivillig avgift som alle studenter kan velge å krysse av for. Da gir de 40 kroner i tillegg til den ordinære semesteravgiften. Det var 20 av disse 40 kronene fra frivillige bidrag, som Hedin Sjøberg ønsket skulle gå til studenttelefonen.

Les også

Les også: Flere studenter, færre studentboliger

I svar fra Kulturdepartementet, skriver avdelingsdirektør Lars Vasbotten og seniorrådgiver Olve Sørensen at de ikke ser at regelverket kan åpne for at semesteravgiften kan kreves inn frivillig til formålet.

– Tiltaket som UiS, SiS, Studentpresten i Stavanger og StOr vil samarbeide om, synes godt begrunnet i seg selv. Det kan likevel ikke betegnes som «studentbasert internasjonalt hjelpearbeid». Slik loven er formulert, er den ganske klar i å begrense hvilke formål som kan tilgodeses, skriver de.

Aftenbladet har prøvd å få en kommentar fra Studentorganisajonen StOr ved UiS uten å lykkes.

Publisert:

Les også

  1. Se mer: Stavanger får 145 nye studentboliger

  1. Kunnskapsdepartementet
  2. Universitetet i Stavanger (UiS)
  3. Stavanger