De må ut med 30.000–35.000 kroner i året

Mor Ane jobber nord for bomringen, far Bjørn jobber sør for bomringen, tenåringene Markus og Joachim har aktiviteter og venner i alle retninger. Det vil påføre familien mellom 30.000 og 35.000 kroner årlig i bomavgifter.

Publisert: Publisert:

Familien Ane Austarheim Pedersen, Bjørn Schei Pedersen og tenåringen Markus i Lindeveien på Lura har behov for bil daglig. Når den nye bomringen kommer om mindre enn to år, må de ut med 30–35.000 kroner årlig for å komme til og fra hjemmet. Foto: Jon Ingemundsen

  • Egil Ø. Nærland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Ane Austarheim Pedersen og Bjørn Schei Pedersen med barna Markus og Joachim bor i Lindeveien på Lura. Herlig tomt, herlig hus, herlig sted, ganske sentralt, men i 2017, om mindre enn to år, er Lindeveien og flere andre gater i den nordre Sandnes-bydelen bokstavelig talt omringet av bomstasjoner.

Blir provosert

— Jeg blir mer og mer provosert når jeg tenker på det. Vi får en merkostnad som er ganske urimelig, sier Bjørn.

— Vi har ikke tenkt så mye på dette før nå når det nærmer seg, og det har egentlig aldri gjort meg noe å betale bompenger tidligere. Men nå ser vi at avgiftene vil utgjøre store summer, samtidig som kollektivtilbudet ikke følger med. Det burde i det minste vært ferdig utbygget før bompengene blir øket så kraftig, sier Ane.

Familien innser at de må planlegge bedre. De må passere bomstasjon for å handle på nærbutikken Rema, de må passere bomstasjon for å hente post.

— Vi får handle for én uke om gangen, sier de.

LES OGSÅ:

Les også

Slik kan reisen din bli et pengesluk

Les også

Her kommer 38 nye bomstasjoner

Far jobber på Vibemyr, ikke så langt unna, men han er oftest avhengig av bil i løpet av dagen.

Mor har større avstand, dessuten er de avhengig av bil for å kjøre Markus til venner og aktiviteter. Yngstegutten har Down syndrom og må godt utenfor bomringen på Forus til alle sine fritidsaktiviteter og venner.

Mellom 07.00 og 09.00 samt mellom 15.00 og 17.00 må alle som passerer bomringen betale 40 kroner.

Til alle tider alle dager utenom koster det 20 kroner. Maks rabatt er 10 prosent.

— Vi er nødt til å vurdere aktivitetene og planlegge bedre, og vi vil nok tenke oss om før vi kjører til Elixia før arbeidstid tidlig på morgenen, sier Bjørn Schei Pedersen.

— I noen tilfeller kan vi også tenke at vi må bruke sykkel eller gå, men vi har utfordringer som gjør at vi trenger to biler, sier Ane Austarheim Pedersen.

Bjørn finner fort ut at ekteparet må ut med 40 kroner hver per dag til og fra jobb.

— Og hver eneste dag er tenåringene våre ute på aktiviteter. Joachim tar mye buss, men Markus henter og bringer vi. Så skal du gjerne et ærend i tillegg, sier Bjørn.

(Her kommer bomstasjonene. Artikkelen fortsetter under kartet)

110 kroner dagen

I alt blir det snart 110 kroner dagen med 10 prosent rabatt.

Med 250 arbeidsdager blir summen 27.500, men familien beveger seg også de siste 115 dagene av et år. Blant annet drar de til hytta i Holmane og turområdene Gramstad, Stokkelandsvatnet og Melshei. Nå må de alltid passere en bomstasjon selv om alle turområdene ligger i Sandnes.

— Jeg tror ærlig talt ikke vi tar hardt i når vi snakker om 30 – 35.000 kroner årlig, sier Bjørn Schei Pedersen.

Tenåringen Joachim som går på Sandnes videregående, får selv gjerne sertifikat om tre, fire måneder.

— Vi kjenner virkeligheten, Joachim er som andre 17-åringer og drømmer om bil. Klart han vil farte til venner og kjente når han får lappen, sier Ane og Bjørn.

De er ikke fanatiske motstandere av bompenger, de er etablerte og lever bra, men de syns det er ergerlig at noen bydeler i regionen blir belastet hardere enn andre.

Fra Lindeveien i sør, via Porsveien, Porsholen til og med de eventyrbenevnte gatene i nord, må beboerne betale straks de skal utenfor Forusringen.

Det kan bli belastende nok for unge barnefamilier som er avhengig av bil til barnehage og jobb.

— I flere år har vi sett hvordan hele Stavanger har kjørt store avstander uten bomavgifter, for eksempel til arbeidsplassene på Forus. Samtidig har vi alltid betalt, og nå skal vi attpåtil ringes inne og passere bomstasjoner i alle retninger. Hadde nå bare kollektivtilbudet vært et reelt alternativ, sier Ane Austarheim Pedersen.

— Vi får vel gå her på Lura og sulle, sier Bjørn Schei Pedersen med et skjevt smil.

LES OGSÅ:

Publisert:

Bomringen historisk

  1. Lover bedre busstilbud fra høsten av

  2. Vil lose biltrafikk fra motorveien inn i sykkeltunnelen

  3. Disse bomsnik-veiene kan bli fysisk stengt

  4. Nye tall: 7800 flere busspassasjerer på Nord-Jæren hver eneste dag.

  5. Bompenger/rushtidsavgift: – Wirak frykter valget

  6. Fortsatt uavklart når rushtidsavgiften er tilbake

Les også

  1. Slik skal de få på plass bomringen

  2. Dette går bompengene til

  1. Bomringen historisk
  2. Stavanger