APRILSNARR: Farten ned fra 90 til 70 på Motorveien

Statens vegvesen setter i dag ned fartsgrensen på motorveien fra 90 til 70 kilometer i timen. Hensikten er å få bedre trafikkflyt, men det er<b> mulig å søke om unntak og få tilsendt oblat.</b>

Publisert: Publisert:

Slik kø vil vegvesenet ha slutt på. Foto: Jonas Haarr Friestad

Denne artikkelen er over seks år gammel

– Helt forkastelig, synes Anita Egeli (Frp) Foto: Ukjent

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må regne med å få den nye fartsgrensen på motorveien på sitt bord. Foto: Torstein Lillevik

Vil du ha oblat? Her finner du skjema for å søke om unntak!

Det er de stadig økende køproblemene i rushtrafikken på Nord-Jæren som har fått Vegvesenet til å ty til drastiske tiltak.

— Vi har studert køproblemene og trafikkavviklingen i flere europeiske land, blant annet Sverige og Albania, og kommet fram til at redusert hastighet både vil redusere ulykkene og minke køproblemene, sier overingeniør Helge Ytreland i Statens vegvesen til Aftenbladet.

– De som absolutt trenger det vil få unntak, vi andre får holde oss under 70 kilometer i timen på motorveien, sier overingeniør Helge Ytreland i Statens vegvesen. Foto: Kent Skibstad

E39 mellom Stavanger og Sandnes blir den første strekningen i landet hvor redusert hastighet prøves. Blir tiltaket den suksessen Vegvesenet venter, vil det være et aktuelt virkemiddel også i andre av landets storbyer med alvorlige køproblemer.

Oblat i posten

— Vi vet også at mange av ulykkene skyldes at folk snakker i mobiltelefon, surfer på nettet eller sender meldinger mens de kjører. Noen leser til og med dikt. Dette er selvsagt helt ulovlig, men ved å redusere hastigheten vil folk få bedre tid til å reagere hvis bilen foran stanser. Slik kan vi slippe noen av ulykkene som har en tendens til å skape fullstendig kaos i trafikken her, fortsetter Ytreland.

Av miljøhensyn vil vi prioritere søkere med elbil

Vegvesenet er forberedt på at tiltaket vil vekke reaksjoner, for eksempel fra småbarnsforeldre som må hente i barnehagen. Derfor er det innført en ordning hvor folk som har det ekstra travelt kan søke om unntak fra regelen, og fortsatt få lov til å kjøre i 90 kilometer i timen.

Det kan gjøres enkelt ved å klikke seg inn på et skjema, som sendes elektronisk til Statens vegvesen. De som får innvilget søknaden får tilsendt en oblat i posten til å klistre i bilens frontvindu. På oblaten er tallet 90 ringet inn med rødt, for å vise bilens tillatte fartsgrense.

Elbil-unntak

— Av miljøhensyn vil vi prioritere søkere med elbil, men det er også naturlig å sjekke søknaden opp mot politiets skaderegister, forsikringsselskapet og eventuelle prikker i førerkortet, sier Helge Ytreland.

Dette er en helt uhørt innblanding i folks privatliv

Tiltaket har allerede vekket politiske motforestillinger, og medlem av fylkets samferdselsutvalg Anita Egeli (Frp) vil straks ta saken opp med sin partikollega, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

— Dette er en helt uhørt innblanding i folks privatliv, sier Egeli.

Frp'ere i faresonen

— Jeg er også svært skeptisk til at noen skal gis unntak fra regelen. I Fremskrittspartiet er vi tilhenger av at loven skal være lik for alle, uansett. Dette er å gi seg inn på en farlig vei. Det skulle ikke forundre meg om også politisk tilhørighet vil avgjøre hvem som skal få lov til fortsatt å kjøre i 90 kilometer i timen. Da ligger vel vi dårlig an, for mange elsker å stemple Frp som fartsgale, framholder Egeli.

Da fartsgrensen ble satt ned fra 100 til 80 kilometer i timen på innfartsveiene til Stockholm for noen år siden, ble det et ramaskrik. Men kritikken har stilnet, og ifølge den svenske storavisen Ekspressen vurderes nå fartsgrensen satt ytterligere ned, til 60.

Om det samme vil skje på Motorveien E39, vil ingen si noe om, men hvis ingen ting blir gjort, må bilistene belage seg på å sitte i stadig lengre bilkøer, i alle fall i syv år til. Først da vil Bussvei 2020 være oppe å gå slik at folk får et alternativ til bilen.

Publisert: