Stavanger vil ha omkamp om bussfelt på Motorveien

Bør 1,8 milliarder til kollektivfelt på Motorveien heller brukes på strekningen Stavanger- Ullandhaug-Forus? Et flertall i bystyret i Stavanger ber om svar.

Publisert: Publisert:

Et flertall i bystyret er ikke lenger sikker på om bussen bør få egne felt på Motorveien. Foto: Jon Ingemundsen

  • Stein Halvor Jupskås
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Forslaget ble fremmet av partiene Ap, Høyre og KrF i kommunalutvalget tirsdag, og kommer til å bli vedtatt i bystyret. Det blir dermed opp til ordførerne i styringsgruppen for Bypakken å vurdere å endre prioriteringslisten.

Les også

Derfor skal bilveier på Nord-Jæren nedprioriteres de neste 15 årene

Les også

Ikke lett å spare penger i Bussvei-prosjektet

Les også

Blar opp for busser uten sjåfør

– Vi ber om en ny vurdering av kost/nytte av kollektivfelt på E39 Schancheholen - Solasplitten opp mot kost/nytte for infrastrukturtiltak rettet mot Ullandhaug og videre mot Forus, sier gruppeleder Kari Nessa Nordtun (Ap).

Hun mener tilgjengeligheten til Ullandhaug vil kunne bli et stort problem når det nye sykehuset åpner i 2022.

– Det er lagt inn nye bussfelt fra Jåttåvågen, opp langs Diagonalen til Madlaveien og opp til sykehusområdet. Fra de andre kantene, Madla, Tasta, Eiganes/Tasta og Sola er det ikke lagt opp til noen forbedring. Skal vi få endret på dette, må vi handle nå, sier Nordtun.

Høyres gruppeleder, John Peter Hernes, sier han leste med interesse innlegget i Aftenbladet fra arkitektene Per Th. Grimnes og Nils Jacobsen, der kollektivfelt på E39 fikk mildt sagt lite skryt. De to påpekte blant annet at det blir svært få passasjerer å plukke opp langs Motorveien, og at utvidelse av tunnelene på Auglendshøyden vil føre til uhorvelige køer i anleggsperioden.

De to representerer gruppen Byutviklingens lange linjer (BULL), og mener at det å utvide Motorveien til seks felt uansett vil være å legge til rette for mer biltrafikk, selv om de to nye skal forbeholdes busser og tungtrafikk.

Les også

1,5 kilometer ny vei mellom Forus og Ullandhaug kan spare 1,5 milliard

– Vi bør få et svar på hvilke tiltak som gir oss mest igjen for pengene. Vi vet at de som skal fram og tilbake til Ullandhaug er like mange mennesker som det bor i Egersund. En bedre forbindelse mellom Forus og Ullandhaug, og gjerne inn til sentrum også, vil avlaste andre veier der trafikken står tett allerede i dag, sier Hernes.

Vil forsere Ullandhaug

Bystyret kommer også til å be styringsgruppen om å forsere arbeidet med å legge til rette for høyverdig kollektivtransport til Ullandhaug, enten i form av opparbeidelse av eget kollektivfelt eller bussvei til Ullandhaug, også fra andre adkomster enn via diagonalen.

«I den forbindelse fremstår etableringen av fortrinnsvis bussvei, eller kollektivfelt til Ullandhaug fra Stavanger sentrum. enten fra Madlakrossen over til Ullandhaug eller fra Schancheholen via Tjensvoll til Ullandhaug, som viktige og interessante alternativ som bør utredes og eventuelt planlegges for, før midler låses til et kollektivfelt langs E39», heter det i forslaget fra Ap, H og KrF.

Venstre har i flere år, helt siden partiet gikk inn for nytt SUS på Ullandhaug, vært ivrige med å understreke at lokaliseringen også må følges opp med store kollektivinvesteringer, nærmere bestemt skinnegående transport mellom sentrum og sykehus/universitetsområdet. Venstre støttet ikke det nye forslaget i kommunalutvalget.

– Vi mener at forslaget slik det nå ligger, låser en løsning til bussvei eller kollektivfelt. Det vi vil ha er skinnegående transport, et alternativ som nå skal utredes i regi av fylkeskommunen og Jernbanedirektoratet, sier Kjartan Alexander Lunde (V).

Frp vil ha kollektivfeltet

– Det er svært viktig å få bygget kollektivfeltet på motorveien. I dag er der sprengt på motorveien, og flere bruker andre veier for å komme seg til og fra jobb. Dette lager køer andre steder også. Det sier Christian Wedler, gruppeleder for Frp i Stavanger.

Det må være en balanse mellom å bruke over 10 milliarder på bussveien og det å bruke vel 10 prosent av det bussveien koster til å gjøre motorveien bedre med nytt kollektivfelt, mener Wedler.

– Det er synd hvis Høyre ikke har lært at omkamper bare ødelegger fremdriften i en by. At Ap liker omkamper er dessverre kjent.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Avslo det beste tilbudet hun hadde sett på grunn av treneren

  2. Stjernespillerne tok ansvar da Oilers endelig vant igjen

  3. Sameie i Sandnes tilkjent nær 6 millioner etter mangler ved boligprosjekt

  4. Gratis skolefrokost fører til at færre kjøper halvt horn med piffi

  5. 150.000 i gebyr for ulovlige boliger

  6. Vedtok forlik om turstien i Gauselvågen

  1. E39
  2. Motorveien
  3. Ullandhaug
  4. John Peter Hernes
  5. Forus