Kolumbus lanserer offline-billetter for mobiltelefon

Kollektivselskapet håper å ha den nye offline-billetten klar i løpet av året. Dagens billettsystem for mobiltelefon er avhengig av internettilgang - noe som har skapt hodebry for mange passasjerer.

Publisert: Publisert:

I dag må du ha internettilgang for at Kolumbusbilletten på mobilen skal være gyldig. Det kan det bli slutt på snart. Foto: Jon Ingemundsen

  • Joachim Voll
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Jeg ble tatt på billettkontroll og kastet ut av bussen fordi mobilnettet ikke virket. Selv om jeg hadde vist billetten til sjåføren under påstigning, ville ikke sjåføren bekrefte at han har sett billetten da kontrollør spurte vedkommende. Jeg fikk en bot på 750 kr.

Det forteller Thanapadon Andreassen.

Hun var en av flere som tok kontakt da Aftenbladet utlyste personer som hadde opplevd problemer med mobilbilletten til Kolumbus.

Dette kan det nå bli slutt snart, ifølge kommunikasjonssjef i Kolumbus, Elisabeth Tostensen.

Les også

Føler seg ekskludert av Kolumbus

– Vi ser at det er noen utfordringer med systemene, og at tjenestene våre alltid kan bli bedre. Vi satser derfor mye på utvikling av de digitale tjenestene våre. Her skjer det mye spennende og vi håper å ha klar en ny offline-billett for mobiltelefon i løpet av 2017, slik at vi kan tilby en enda bedre tjeneste, forteller Tostensen.

– Beklagelig

Hun ønsker ikke å gå videre inn på hva dette vil innebære på nåværende tidspunkt - men hun lover at det vil være en mye bedre løsning enn dagens mobilbillett.

I mellomtiden vil det fremdeles være et krav at kunden har nettilgang under ombordstigning.

– Retningslinjene våre tilsier at kunden i utgangspunktet skal ha billetten betalt og klar på telefonen før de går ombord i bussen. Samtidig forstår vi at kunden vil ha et trygt og forutsigbart tilbud, og dersom noen opplever det motsatte er det veldig beklagelig. Vi får heldigvis få slike henvendelser, men det er klart at slike nettverksproblemer kan oppstå når vi bruker digitale tjenester, sier Tostensen.

Les også

Må vente 51 minutter på toget med ny Kolumbus-rute

Slik ser det ut når dagens billett-app ikke har intetnettdekning. Denne bakgrunnen vises inntil telefonen klarer å lokalisere et datanettverk. Illustrasjonsfoto. Foto: Christine Johnsen

Rundt 160.000 personer har lastet ned billett-appen til Kolumbus siden lanseringen i 2013. Per i dag er det nesten 120.000 aktive brukere, i følge kollektivselskapet.

Risikerer bot

En svakhet med dette systemet er at det er helt avhengig av mobildata - for at billetten skal være gyldig trenger telefonen tilgang på WI-FI, 4G, 3G eller Edge-nettverket.

Den gyldige billetten skal så vises frem til sjåfør eller billettkontrollør ved ombordstigning. Dette gjelder Kolumbus sine mobilbilletter på buss, tog og båt.

Dersom disse datanettverkene av ulike årsaker er nede, risikerer kunden å bli nektet inngang på bussen - selv om billetten er betalt. I verste fall risikerer kunden også bot for å snike seg på bussen.

Slik ser dagens billett ut når den er ferdig opplastet. Når skjermen viser dette bildet er billetten gyldig for påstigning. Illustrasjonsfoto. Foto: Christine Johnsen

– Klag til mobiloperatøren

Guro Birkeland Tangen, pressekontakt i Forbrukerrådet, forteller at kunder som opplever denne problematikken burde klage til mobiloperatøren i første omgang.

– I saker som dette anbefaler vi kunden å klage til mobiloperatøren. Problemer med nettilgangen er i utgangspunktet utenfor kollektivselskapets ansvarsområde. Men vi ville også anbefalt en mer fleksibel løsning fra kollektivselskapet sin side - for eksempel ved å tilby Internett på bussen. Det kan være problematisk for kunden å kjenne på frykten for at man ikke skal ha nettilgang, sier Tangen.

Les også

Kolumbus endrer flere bussruter

Wifi og ladestasjon

Ifølge Elisabeth Tostensen ser Kolumbus på muligheten for å opprette Wifi, eller trådløst internett, i sine busser. NSB har allerede gratis trådløst internett på sine tog.

Også ladestasjoner for smarttelefon i bussene er en mulighet som blir sett på, ifølge Tostensen. Dette tilbudet ble nylig innført i Oslo og Akershus av kollektivselskapet Ruter.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 12 nordmenn ble nektet innreise i Spania – måtte snu med samme fly

  2. Kritiserer markeringen i Stavanger: – De som deltok og bevisst brøt reglene, bør bruke hodet de neste dagene

  3. Meteorologene varsler sommer-comeback

  4. Medier: Trump vil trekke flere tusen soldater ut av Tyskland

  5. Espedal: – Kjekt at en lokal gutt laget det første målet

  6. Kreftsjuke Pia (2) får ha familien rundt seg på sjukehuset. – Det betyr mykje

  1. Kolumbus
  2. Kollektivtransport
  3. Smarttelefon
  4. Tog
  5. Buss