Fastlegetesten: - De gode sidene drukner i faktafeil, mener overlege

Forbrukerrådet har testet tilgjengelighet for ikke-pasienter, og ikke de som allerede er i systemet. Det gir helt feil bilde, mener overlege Ivar Halvorsen.

Publisert: Publisert:

Lege Ivar Halvorsen er skeptisk til Forbrukerrådets test av tilgjengelighet i fastlegetjenesten. Foto: Pål Christensen

  • Ine Espevik Larsen
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Tirsdag publiserte Forbrukerrådet en komplett oversikt over norske fastlegers tilgjengelighet. Rapporten gir inntrykk av at et stort antall legekontor ikke er tilgjengelige digitalt. Halvorsen synes flere av Forbrukerrådets metoder er kritikkverdige.

– Det er riktig at flere mangler hjemmesider, men nesten samtlige fastleger i Norge kan nås digitalt gjennom andre digitale tjenester, sier overlegen.

Les også

Disse fastlegene i Rogaland er mest tilgjengelige

Krever sikker autentisering

Forbrukerrådet har gått til legenes hjemmeside for å bestille time, som en ny pasient. Når det ikke går via hjemmesiden, blir det registrert at det ikke er mulig å bestille via nett.

– De beste systemene krever en autentisering, ved at det er en kjent pasient. Da må man være registrert med en journal hos den aktuelle fastlegen for å bestille tjenester. Fri timebestilling hos alle leger vil ikke fungere, da forsvinner hele poenget med fastlegesystemet, sier han.

Forbrukerrådet har også forsøkt å bestille prøvetimer hos fastlegene. Halvorsen påpeker at det å bestille prøvetime er uvanlig, og at medarbeidere av den grunn nok har avvist slike forespørsler.

– Det er noe vi gjerne kunne hatt, men i dag er det ikke vanlig. Da fremstår det som dårlig service når man ikke får bestille det, men det er bare ikke normal praksis, sier han.

Halvorsen er enig med Forbrukerrådet i at informasjonen ved bytte av fastlege kunne vært bedre, og at alle burde ha hjemmeside for dette.

– De gode tingene drukner i faktafeil. Det er også vanskelig å profilere seg i en slik tjeneste som fastlege. Man skal kunne noe om alt, og du vet jo aldri hvilke sykdommer du kommer til å få uansett, sier Halvorsen.

Les også

Risavika legesenter best i fastlege-test

– Er bra, skal bli bedre

Halvorsen jobber som fastlege ved Køhler legesenter på Mariero. De har vært pilotkontor for nye digitale helsetjenester. Blant annet har de hatt e-konsultasjon, altså skriftlig og sikker kommunikasjon med legen, i fem år. Innen ett til to år vil hele Norge bruke samme systemet, og alt kunne gjøres på helsenorge.no.

– Det står bra til med IT i fastlegetjenesten, og det skal bli enda bedre innen få år. Som vanlig er fastlegene først, foran alle andre aktører i helsetjenesten. Dette er motsatt av slik Forbrukerrådet fremstiller saken, sier Halvorsen. Han er også medlem i Nasjonalt E-helsestyre, som jobber for en samlet digitalisering av pasientjournaler og kommunikasjon mellom lege og pasient.

Naturlig å oppsøke hjemmeside

Pressekontakt i Forbrukerrådet, Guro Birkeland Tangen, understreker at fokuset i undersøkelsen har vært mennesker som skal bestemme seg for ny fastlege og deres informasjonsbehov. Forbrukerrådet og Legeforeningen legger til grunn forskjellige premisser for hva som defineres som muligheten til å kontakte legen på nett.

– Det kan være vanskelig å finne informasjon for pasientene når de ikke finner det der det er natulig å finne informasjon. Som enkeltperson vil det være naturlig å oppsøke det aktuelle legesenteret, altså hjemmesiden deres, sier Tangen.

Hun skjønner at det ikke oppleves greit å komme langt ned på lista, men håper mange vil strekke seg enda lenger for å kommunisere bedre med pasientene.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. Vi må få koding inn i skolen

  2. Heldigitale Estland vil snu opp ned på Europa

  3. Digitaliseringen gir nye muligheter til å inkludere barn med spesielle behov

Mest lest akkurat nå

  1. Saudabu blir ny toppsjef i Equinor: - Det blir bra med en ingeniør

  2. Re-Naa og Rosehagen jubler: Oppturer for restauranter i Rogaland, men ikke for alle

  3. Venter «graverende rapport» etter konsert i Egersund

  4. Savnet mann (74) funnet i god behold

  5. To nye smitte­tilfeller i Stavanger

  6. FHI vil stille klare krav til hjemmesydde munnbind

  1. Forbrukerrådet
  2. Fastlegene
  3. Norge
  4. Digitalisering