Solvik-Olsen om arbeidet med ny E39: – Jeg er svært godt fornøyd med Nye Veier

Ordførere i Sør Rogaland frykter at Vegvesenet allerede har bestemt seg for indre trasé. Nå forsikrer samferdselsministeren om at begge alternativene skal behandle likt.

De lokale FrP-erne Roald Eie og May Helen H. Ervik anbefaler Ketil Solvik-Olsen å gå inn for Jærlinja.
  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det finnes to «kontorer» som jobber med ny E 39 mellom Kristiansand og Sandnes. Det er Vegvesenet og Nye Veier. Når alle vedtak er fattet, er det Nye Veier som skal bygge veien. På et informasjonsmøte i Egersund for et par uker siden ble det tydelig for tilhørerne at det er en viss uenighet mellom Nye Veier og Vegvesenet.

Stemningen ble av enkelte tolket som at Vegvesenet allerede har bestemt seg for å anbefale indre trasé, mens Nye Veier har en åpnere holdning. Ordfører Odd Stangeland i Eigersund sa rett ut etter møtet at «vegvesenet har bestemt seg».

Får ting gjort

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Nye Veier ble etablert for to år siden.

– Jeg er svært godt fornøyd med Nye Veier. De har korte prosesser, de får ting gjort, de knatrer ikke med småting og de har allerede fått til innsparinger som har ført til mer vei, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statsråden skryter ikke like uhemmet av Vegvesenet. Han gjør heller ikke det motsatte, han kritiserer ikke Vegvesenet, men han snakker om at moderne veibygging krever en smidig organisasjon.

– Vegvesenet vil behandle alle likt, men av og til føler jeg nok at det betyr at alle skal behandles like strengt. Et eksempel. Det finnes en standard for gang- og sykkelvei. Den førte til at for lite ble bygget fordi det ble for dyrt. Så fikk vi dem til å se på om det er mulig å gjøre dette mer effektiv og rimeligere innenfor regelverket. Det var mulig. Vi må utfordre etablert praksis. Det nytter ikke å være firkantet. Folk må snakke sammen, sier Solvik-Olsen.

Lik behandling

– Kan folk i Rogaland være sikre på at begge alternativene til E 39 behandles likt i Vegvesenet?

– Jeg stoler på at de behandles likt. Jeg leste saken i Aftenbladet der eigersundordføreren frykter at Vegvesenet allerede har bestemt seg. Det har nok litt å gjøre med ståsted. I Gjesdal tror de ikke at saken er avgjort. Det var jeg som ga utredningen mer tid. Det gjorde jeg nettopp for at begge alternativene skulle kunne utredes likt.

Et oppslag i Fædrelandsvennen irriterte nylig statsråden. Det ble skrevet at E 39 kunne bli en vei med to- og tre felt.

– Allerede i 2005 var jeg på valgkampmøte i Egersund og snakket om en firefeltsvei mellom Stavanger og Kristiansand. Det har aldri vært snakk om noe annet.

Kviamarka vil ha Jærlinja

Koste skjorta

På informasjonsmøtet i Egersund ble det sagt at Sverige klarer å bygge veier for halve prisen av i Norge. Ny E 39 skal være en smartvei der Nye Veier skal se på alt fra kryssløsninger til veibredde for å få ned prisen. Billigere vei betyr mer vei.

– Vi brukte 40 år på å bygge motorveien mellom Stavanger og Sandnes. Hvis vi skulle fortsatt i et slikt tempo, hadde E 39 vært framme i Kristiansand i 2614, humrer statsråden.

– Gjør det inntrykk på deg å se lista med sentral næringslivsfolk på Jæren og i Dalane som går inn for Jærlinja?

– Jeg har stor sympati for Jærlinja, det var derfor den kom med, men når det er sagt, så må den ikke koste skjorta heller, sier han.

Publisert:
  1. Fædrelandsvennen
  2. Jæren
  3. Dalane
  4. Ketil Solvik-Olsen
  5. Odd Stangeland

Mest lest akkurat nå

  1. Unge menn uten førerkort krasjet inn i gjerde på Jåttå

  2. Magne surfer på en ustabil kobberlinje

  3. Smittevernoverlege: – Kan bli en fin vår og sommer, men ny bølge til høsten

  4. På papiret var alt i orden. Bak hyttefasaden skjulte det seg underbetaling, falske timelister og livsfarlige arbeidsforhold

  5. Staten kan ikke betale for alt

  6. Borgli testet banesykling: - Hjelmen knuste momentant