Nå skal det bli enklere å reise med tog

Fra og med i dag endres skjermene ved togstasjonene. Det skal nå enklere å skjønne hvor man skal, hva som skjer og hva som har gått galt.

Publisert: Publisert:

Fra i dag vil informasjonen man finner på Bane Nors skjermer være mer intuitiv og enklere å forstå. Større elementer, tydeligere «stemme» og mer info, er noen av grepene Bane Nor har tatt.

  • Stella Marie Brevik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Etter flere tilbakemeldinger fra de reisende ble det tydelig for Bane Nor at det trengtes bedre og mer forståelig informasjon på tavlene deres.

Endringene som har blitt gjort vil gjøre det lettere for de som reiser å finne informasjon om sitt tog. Bane Nor forteller at det nye systemet vil tillate mer informasjon enn før. I tillegg til dette øker elementer i størrelse og info vil bli gitt på både norsk og engelsk.

Ny «stemme»

– Endringen blir spesielt merkbart når det oppstår avvik. Da blir det enklere for de som reiser å finne relevant informasjon om sitt tog, som sporendringer, endringer i avgangstid og innstillinger. Vi mener at den nye layouten kommer til å gjøre dette enklere for de som skal reise enn det er i dag, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Stemmen som gir informasjon over høyttalerne har også blitt fornyet. «Stemmen» man nå hører vil være klarere og tydeligere enn før.

-Vi har kommet et langt stykke når det gjelder kundeinformasjon og håper de som reiser med toget merker en forbedring, sier Hansen.

Hansen håper også at reisende vil fortsette å komme med tilbakemeldinger.

120 millioner kroner på planoverganger

I tillegg til nye skjermer vil Bane Nor redde flere liv.

De skal bruke 120 millioner kroner på fjerning og sikring av farlige planoverganger i 2019. Torsdag 6. juni markeres den internasjonale planovergangsdagen for 11. år på rad.

– Hvert år skjer det trafikkulykker på planoverganger. Ikke alle er klar over hvor farlig det er å krysse en jernbanelinje. Ulykker kan forebygges, og derfor benytter vi planovergangsdagen til å fortelle trafikantene hvor viktig det er å være oppmerksom. Tog kan verken bråbremse eller svinge unna. Lokfører tuter og bremser, men blir vitne til at ulykken inntreffer uten å kunne stoppe i tide, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane NOR.

Vil ta tid

På tre år har 72 usikrede overganger blitt lagt ned, og ulykkestallene går nedover.

– De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Thor Erik Skarpen. – Det er et krevende arbeid å legge ned en planovergang. Alternative løsninger og private rettskrav må tas hensyn til.

Risikoen for alvorlige ulykker er størst på usikrede planoverganger som i daglig brukes av kjøretøy. Derfor prioriterer Bane Nor disse.

LES MER:

Publisert:

Les også

  1. Jærkommuner gir penger til staten for å få ny fart på dobbeltsporet

  2. Flyskam sendte interrail-salget til himmels i Sverige i fjor. Slik gikk det i Norge.

  3. Ikke vårt ansvar, sier Bane Nor etter at kua til Lars Madland ble tatt av toget

  4. Frykter Hjem-jobb-hjem og billettsamarbeid tog-buss forsvinner

Mest lest akkurat nå

  1. Helikopter er satt inn i søk etter to savnede

  2. Ungdomsskoleelev dømt for voldtekt av medelev på skolen

  3. Nettopp valgt: Nå skal Ane Mari lede nye turister til Jæren

  4. Solskjær skrev klubbhistorie i Paris. Hylles for «genistrek».

  5. Han rykket opp fra lager­medarbeider til direktør i samme firma. Dette mener han er nøkkelen

  6. Trump ber justisministeren starte etterforskning av Biden

  1. Tog
  2. Bane NOR
  3. Jernbane
  4. Pendling
  5. Transport