Equinor har tildelt unik kontrakt: Trådløse undervannsdroner kan jobbe 6 måneder i dypet

Saipem vant den første kontrakten for å utføre tjenester for Equinor med en trådløs undervannsdrone og en fjernstyrt undervannsfarkost.

Equinor og Blue Logic har utviklet en dokkingstasjon for dataoverføring og induksjonslading på havbunnen. Dermed kan selvgående undervannsdroner fra ulike leverandører operere i månedsvis under vann. Marianne Bryhni Asla er prosjektleder. Foto: Pål Christensen

  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Saipems kontrakt med Equinor er verd cirka 40 millioner euro over 10 år. Den nye teknologien betyr at en selvgående drone skal drive undervannsintervensjon under Njord. En annen type drone vil være koblet opp som en tradisjonell ROV fra plattformen. Begge er elektriske og kan opereres uten bruk av overflatefartøy. Bruk av denne teknologien vil derfor bidra til betydelig reduserte karbonutslipp.

For å lade undervannsdronen og overføre data, har Equinor utviklet en ny dokkingstasjon. Denne vil bli installert på havbunnen under Njord.

– Dette er en historisk kontrakt i olje- og gassindustrien. Det er første gang det blir underskrevet en kontrakt for bruk av avanserte, trådløse dronetjenester. Vi er glade for å få på plass en avtale som vil ta undervannsteknologien et stort skritt inn i framtiden, sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring, i en pressemelding.

Verdens ledende leverandører av autonome undervannsdroner er samlet i to dager på Tau. I et gigantisk steinbrudd i Ryfylke, omgitt av dype fjorder og store skogsområder, har bransjen funnet et ideelt stedet for testing av droner både til sjøs og i luften. Det har fått navnet Tau Autonomy Center.

«Freedom» kan utstyres med ulike verktøy, forklarer Steffan Kruse Lindsø i Oceaneering. Foto: Pål Christensen

Kan leve 6 måneder under vann

– Dette er «Freedom», en farkost som kan undersøke rørledninger over lange avstander. Den er som en swiss army knife og kan utstyres med verktøy, sier Steffan Kruse Lindsø i Oceaneering.

Der fjernstyrte undervannsfartøy (ROV-er) vanligvis er avhengig av kabel er «Freedom» helt selvgående. Dronen kan leve 6 måneder under vann, uten vedlikehold. Rekkevidden er 250 kilometer.

Lindsø peker på et kart over Nordsjøen. Forteller at undervannsdronen for eksempel kan sendes ut fra Bergen. 100 kilometer ut i havet plasseres en undersjøisk ladestasjon. Herfra kan dronen dra på tokt til Troll, Gullfaks, Oseberg og andre felt. Kontrollere rørledninger, skru på ventiler og andre inspeksjonsoppdrag.

Japanske Kawasaki er på plass med en drone for rørinspeksjon. Den utstyrt med en robotarm, som kan utstyres en verktøyboks og forskjellige sensorer.

– Kawasaki har bygd mange ubåter for den japanske marinen og tar denne teknologien videre i undervannsdroner. Vi satser på Nordsjøen først, deretter resten av verden, sier Carl-Petter Halvorsen.

Folksomt under arrangementet Underwater Intervention Drones demonstrasjonsdager. For Equinor er de nye undervannsdronene lønnsomme. De slipper å leie inn kostbare offshore konstruksjonsskip for inspeksjon og vedlikeholdsoppgaver. Dette reduserer også CO₂-avtrykket. Foto: Pål Christensen

Subsea7 er der også.

– Hva skiller dere fra resten?

– Vi har faktisk gjort noe. Vi har drevet 500 timer full autonom inspeksjon på Trollfeltet, som pilotprosjekt. Se der, sier Tor Eivind Selvik og Ger Jul Rasmussen og peker på en TV som viser video fra havet.

Marianne Bryhni Asla er prosjektleder for undervannsdroner i Equinor.

– Vi har invitert industrien og de aller viktigste har kommet. Disse dronene svarer til våre ambisjoner. Mindre bruk av fartøy, mer styring og kontroll fra land, lavere risiko og lavere CO₂-utslipp. Dette er framtiden, sier hun.

Minehiko Mukaida forklarer hvordan i Kawasaki Subseasin drone fungerer til Craig Smith i Glenair. Foto: Pål Christensen

Guy Zaken demonstrerer Percepto sin autonome drone. Foto: Pål Christensen

Også i lufta

På kaien i Nordmarka står en boks. Lokket åpnes og ut flyr en drone. Den tar en rask tur opp i lufta og lander oppi boksen igjen. Lokket lukkes.

– Det var ikke jeg som styrte dronen. Den er autonom. Turen var programmert, forklarer Guy Zaken fra det israelske selskapet Percepto, som arbeider med store gruve- og oljeselskaper i ti land.

Dronen har akkurat laget et tredimensjonalt kart over Nordøst Frigg, en feltkontrollstasjon som i 10 år var i Nordsjøen før den ble flyttet til Nordmarka i 1996. Her brukes den til evakueringsøvelser av Nosefo.

– Basert på kunstig intelligens driver vi inspeksjon av alle typer fabrikker, inkludert solpaneler og oljeraffinerier. Det er mange typer droner, men våre løsninger er best, sier Zaken.

Modell av Subsea7 sin undervannsfarkost. Foto: Pål Christensen

Minehiko Mukaida i Kawasaki Subsea satser på rørinspeksjon. Foto: Pål Christensen

Hele den undersjøiske verdenseliten er samlet på Tau. Foto: Pål Christensen

En av mange modeller som er utstilt under messen. Foto: Pål Christensen

«Freedom», uten en tråd. Med hjelp av maskinlæring trenes dronene opp til å følge rørledninger, samtidig som lar krabber og småstein være i fred. Foto: Pål Christensen

Denne farkosten ligner på en havål. Foto: Pål Christensen

Stinger og Bjarte Langeland, til venstre, er med og arrangerer messen. De utvikler dronetjenester og tilbyr blant annet trålbeskyttelse. Nosefo og Frode Skarstein tilbyr næringen lokaler i første omgang, og ser for seg at det blir behov for sikkerhetskurs. Foto: Pål Christensen

Kontrakt signert. Roberto Di Silvestro (t.v.), direktør for Sonsub i Saipem, Giovanni Chiesa, direktør for subsea engineering and underwater technologies i Saipem, Sophie Hildebrand, direktør for forskning og teknologi i Equinor, Hans Henrik Nygaard, anskaffelser i Equinor, og Gry Lindboe, leder i anskaffelser, Equinor. Foto: Arne Reidar Mortensen

Publisert:
  1. Equinor
  2. Njord
  3. Droner
  4. Oceaneering
  5. Trådløs

Mest lest akkurat nå

  1. Mann omkom i trafikkulykke på fylkesvei 44

  2. I Ryfyl­ketun­nelen får somme bilfø­rarar plutseleg ein time ekstra i nokre minutt, før klokka hoppar fram att

  3. Elev testet positivt: 125 elever på Sandnes-skole må koronatestes 17. mai

  4. Simen (26) var ute på en stille kveldstur, da 25 seler kom og omringet båten

  5. Derfor føles Jåttåvågen så grå og ukoselig

  6. Alvorlig trafikkuhell mellom lastebil og personbil i Hå