Norgeskampanje fikk internasjonal pris

Reklamekampanjen med en naken mann på Kjerag under slagordet «Norway — for Natural Reasons» vant prisen «Best Marketing Award 2009» i Firenze.

Publisert: Publisert:

Foto: Terje Rakke/Nordic Life

  • Elin Frøkedal

Prisen ble delt ut på den årlige kongressen til International Congress and Convention Association.

Norway Convention Bureau (NCB) som står bak kampanjen ble stemt frem av 900 delegater fra 71 nasjoner.

Den norske kampanjen fikk skryt for å ha brutt med et tradisjonelt mønster innen reiselivsmarkedsføring, og for å ha satt landet på kartet i utenlandske medier.

Laget på små budsjetter

— Dette er helt fantastisk, og vi er utrolig stolte, sier daglig leder i NCB, Bente Bratland Holm i en pressemelding.

De andre to finalistene var Kuala Lumpur Convention Centre i Malaysia og m:con Congress Center Rosengarten i Mannheim, Tyskland.

Kampanjene ble målt på innovativitet/kreativitet, markedsmessige utfordringer og økonomisk resultat.

— Begge våre konkurrenter i finalen har store markedsføringsbudsjetter. Vår kampanje er laget av jentene på kontoret og har kostet oss litt i overkant av 1500 kroner å utvikle. Da er det ekstra deilig å gå av med seieren, sier Holm.

Nakenhet med dobbel betydning

Bakgrunnen for den norske reklamekampanjen var at reiselivsbransjen ønsket å finne et symbol som hele næringen kunne samle seg bak uavhengig om det var nordlyset, fjell eller fjorder som skulle selges.

Markedsføringskampanjen «Norway for Natural Reasons» viser nordmenns nærhet til natur, og ønsker å skape sterke assosiasjoner til at vi er en nasjon som fremstår som friske og sterke, og et opplevelsesrikt land med fantastiske naturopplevelser.

— Den nakne mannen, med slagordet «Norway - for Natural Reasons» har gitt oss en oppmerksomhet vi bare kunne drømme om basert på små budsjetter. Det har helt klart vært en suksesshistorie som har skapt betydning for den norske reiselivsnæringen, sier Bente B. Holm.

Stavanger Forum og Region Stavanger er selvstendige andelshavere i NCB, som vant den prestisjefylte prisen.

Foto: Privat

Publisert: