11,5 milliarder på buss, sykkel og bommer – 1 prosent til bilvei

E 39 Sandnes-Ålgård og forbindelsen mellom Ryfast og Rogfast får kroner null i forslag om bruk av bompenger og statlige midler de neste fire årene.

Publisert: Publisert:

Nylig ble en 24 meter lang leddbuss testet ut i Stavanger for å se om den kan tas i bruk når bussveikonseptet står ferdig i Stavanger, Sandnes og Sola. Bussveien stikker av med den største potten de første fire årene, ifølge et nytt budsjettforslag. Foto: Fredrik Refvem

  • Geir Søndeland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Det kan ikke Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) akseptere.

– Vi får ikke forståelse for bompenger hos folk hvis vi bare skal bygge bussvei og sykkelveier. Vi må bygge veier også. Bilistene betaler, og de må føle at de får noe tilbake, sier Wirak.

– Jeg hører lyden av at folk synes det koster dem så mye etter hvert som de oppdager at det åpnes en bomstasjon her og en bomring der. Så hvis de ikke ser at de får noe igjen for det de betaler, så blir det ikke aksept for dette, sier han.

Les også

Kostnadssprekk og utsettelse for E39 Ålgård-Hove

Les også

Her sendes over 7 milliarder kroner til Nord-Jæren

Veisjef Terje Moe Gustavsen avbildet under fremleggelsen av stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029. Han leder styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren. Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Milliardpott

Fredag får den mektige styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren (se fakta) beskjed av Wirak om å prioritere E 39 Ålgård-Hove og E 39 Smiene-Harestad.

Styringsgruppen skal vurdere bruken av 11,5 milliarder kroner på samferdsel i perioden 2018-2021. Potten består i hovedsak av bompenger, statlige penger og refundert moms.

Et betydelig beløp hentes fra den nysignerte byvekstavtalen. Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Jan Tore Sanner (H) forpliktet staten i forrige uke til å sende drøyt 7 milliarder til Nord-Jæren fram til 2023.

Stortinget sluttet seg i vår til tidenes bompengefest på Nord-Jæren og sa enstemmig ja til at det kan kreves inn 25 milliarder kroner i nye bommer. Innkrevingen starter i oktober 2018 fra 38 bommer.

Kritisk: Stanley Wirak (Ap). Foto: HEIKO JUNGE / NTB scanpix

Kritisk: Ole Ueland (H). Foto: Pål Christensen

E 39-prosjekt utsettes

Regjeringen utsatte E 39 Ålgård-Hove i ny Nasjonal transportplan (NTP) til 2024–2029. I forrige NTP var det statlige midler fra 2018–2023.

Utsettelsen utløste et større press mot Stortinget for en kjappere realisering. I juni «løste» Høyre, Frp, KrF og Venstre det ved å godta lokal forskuttering eller låneopptak «allerede» i 2018–2023.

– Dette er bare juks. Triks i ludo, sa Geir Pollestad (Sp) om manøveren.

Nå forholder Wirak seg til at Statens vegvesen kan begynne å grave i 2019.

Det kan han glemme. Aftenbladet får nå bekreftet av Statens vegvesen at prosjektet i beste fall kan få byggestart i 2020 (se egen sak).

1 prosent til bilvei i 2018–2021

Innen 15. desember skal Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og fylkeskommunen legge en plan for hvordan pengene, inkludert en overskuddspott fra eksisterende bomring, skal brukes før 2022.

Porteføljen av prosjekter og penger skal i hovedsak styres lokalt.

Se tabell for forslaget fra bypakkens sekretariat.

Det eneste ordinære veitiltaket er 120 millioner kroner til Transportkorridor vest (fra flyplassen til Dusavik). Det tilsvarer 1 prosent av potten.

I tillegg er Transportkorridor vest-konseptet mer myntet på tung- og kollektivtrafikk, syklister og fotgjengere enn privatbilister.

Prosjekt i perioden 2018-2021Millioner kroner
Bussveien8.150
Sykkelstamveien1300
Kollektivdrift780
Planlegging og sekretariat360
Sykkeltiltak330
Trafikksikkerhet213
Bomstasjoner140
Transportkorridor vest120
Tiltak for fotgjengere120
Totalt11.513

Syklistene får egen tunnel gjennom Sørmarka som vil gå parallelt med biltunnelene gjennom Auglendshøyden. Foto: Multiconsult

Sola-ordfører vil ha mer til vei

Høsten 2015 ble styringsgruppen enig om å prioritere sykkelstamvei, bussvei og Transportkorridor vest foran E 39 Smiene-Harestad. Sistnevnte er forbindelsen mellom Rogfast- og Ryfast-prosjektene og må stå klar før Rogfast åpner i 2025–2026.

I tillegg ble gruppen enig om forsert framdrift og byggestart så fort som mulig for E 39 Hove-Ålgård, en fire felts motorvei på 14 kilometer.

Nå må lokalpolitikerne avgjøre om og hvor mye de vil bidra med for å øke framdriften for de ordinære veiprosjektene.

Sola-ordfører Ole Ueland (H) ønsker i utgangspunktet en fordelingsnøkkel på cirka 30 prosent til vei og 70 prosent til kollektiv, sykkel og gange, «og ikke legge alle veiprosjektene i slutten av perioden», som Ueland skriver i en SMS.

«Det er viktig for legitimiteten at bilistene som er med og betaler også opplever at det bygges prosjekter som kommer dem til nytte», uttaler Ueland, som minner om at første prosjekt med både vei og kollektiv er under bygging (Sømmevågen-Sola skole).

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Åpner gigant­butikk på Forus – alle konkur­rentene er borte

  2. Kommunen har gjeld til langt opp over ørene: – Uten den lave renta hadde dette vært en økonomisk katastrofe

  3. Stavanger-politiker søker om fritak fra sine politiske verv: – Livet sier «stopp litt nå» til meg

  4. Ytter­ligere én buss­passa­sjer har fått på­vist koro­nasmitte

  5. Stort bildegalleri: Mange smil og stor løpsglede under Sandnes halvmaraton

  6. Hytta er 15 minutter hjemmefra: – Veien er kort, men jeg har følelsen av å være langt til fjells

  1. Nasjonal Transportplan
  2. Jan Tore Sanner
  3. Ketil Solvik-Olsen
  4. Geir Pollestad
  5. Ole Ueland