Hauteroute til Rogaland i 2018: - Dette er å få sykkelsportens Michelin-stjerne

Hauteroute, verdens mest prestisjefylte sykkelritt for amatører, arrangeres for første gang i Norge i 2018. Stavanger-regionen er valgt som destinasjon og får besøk av 400–500 syklister.

Ketil Solvik-Olsen, til venstre, er på halen av sykkelfeltet allerede i de bratte Heiabakkene. Utsikt til øya Heng og Stavanger i bakgrunnen.
Publisert: Publisert:

Hvordan er Heiabakkane i Strand versus Alpe d'Huez, en av de mest kjente stigningene i Tour de France? Hvordan går det?

– Ooff, stønner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på vei opp den første bratte stigningen av totalt 2134 høydemeter.

Han er en av cirka 40 inviterte syklister som fredag testet ut den første etappen Tau-Hjelmeland-Tau, en strekning på hele 12,7 mil. Dette blir første etappe av tre i Maserati Hauteroute Norway 2018. Lørdag syklet resten av feltet 27 hårnålssvinger i Lysebotn på vei til Vikeså (neste år Sandnes). Søndag var det temporitt i Stavanger-området, fra Sverd i fjell og på kryss og tvers av Ullandhaug.

Sauer og sykler i Bjørheimsbygd, hvor sykkelesset Gunn-Rita Dahle Flesjå vokste opp.

Hauteroute er en verdensomspennende serie av eksklusive etapperitt for amatører. Neste år skal den norske pakken serveres til rike utlendinger. For det blir dyrt å være med. Hver utgave består av flere etapper. Det er følgebiler med medisinsk assistanse, mekanisk support, TV-team på motorsykler og massasje etterpå. Tidtaking og rangering blir tatt hånd om av profesjonelle arrangører. I Norge er det Roy Hegreberg og Tour des fjords som har foreslått løyper og tilrettelagt arrangementet for arrangøren OC Sport.

Her passeres Bjørheimsvatnet. Feltet hadde følge av seks Maserati ledebiler og to motorsykler med fotograf og filmkamera.

– Stor nisje

– Dette er å få sykkelsportens Michelin-stjerne. De neste tre årene skal rittet arrangeres i Rogaland. Det kommer 400–500 deltakere som skal bo på hotell og spise på de beste restaurantene. Mange tar med familien. For regionen er dette fantastisk. Dette er en stor nisje innen aktivitetsturisme, en type det er spennende å få en større del av. Vi sitter på noen fantastiske sykkeldestinasjoner og får nå internasjonal oppmerksomhet rundt dem. Dette vil gi verdiskapning, sier Roy Hegreberg.

Vatne, rett ved Tysdalsvatnet.

På det europeiske kontinentet arrangeres Hauteroute i Alpene, Pyreneene og Dolomittene, i løyper som brukes av proffene i Tour de France og Giro d’Italia. I Rogaland vil deltakerne få smake på Heiabakkane, Lysebotn opp og Grisebakken i Stavanger. I feltet var det mange journalister fra internasjonal sykkelpresse, så det er ventet mye omtale av fylkets herligheter.

Feltet syklet langs Tysdalsvatnet i stedet for gjennom Svotunnelen. Reinaknuten i bakgrunnen. Mesta hadde sopet den rasfarlige strekningen spesielt for Hauteroute.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som er glad i sjokolade, pleier å sykle til jobb, en tur på 10,5 kilometer og 400 høydemeter. Turen fra Tau til Hjelmeland og tilbake var en langt større styrkeprøve.

– Her må man slite for velgerne, for det er nesten bare utlendinger i feltet. Men det er en god sak og hvis de klarer å lande dette, så er det fantastisk for regionen. Både for reiselivet, men ikke minst for sykkelmiljøet i Norge. Det å støtte opp rundt dét og samtidig prøve seg selv er dobbelt bra, sier statsråden, som tidligere har syklet 13 mil fra Oslo til Halden.

De første opp stigningen var syklister fra det britiske profflaget One Pro. De raskeste brukte cirka 5 timer på runden i Søre Ryfylke. Allerede i første motbakke ble Solvik-Olsen hengende på halen av feltet.

Ministeren i gult, ved munningen av Svotunnelen, som han klippet snoren på i november 2013. Han har satt av 820 millioner kroner til å forlenge tunnelen til Årdal.

Ny Årdalstunnel?

Underveis passerte statsråden Svotunnelen, som han klippet snoren for i november 2013, rett etter at han hadde blitt statsråd. Denne tunnelen skal etter planen forlenges til Årdal. Statens vegvesen ville bare bygge en kort rassikringstunnel, men ryfylkekommunene fikk regjeringen med på at det skal bygges lang tunnel. Den vil forkorte reisetiden på riksvei 13 med nesten 10 minutter og fjerne en stigning som kalles Tveitebrekka. I Nasjonal transportplan har regjeringen satt av 820 millioner kroner til prosjektet i perioden 2024–29.

– Den kommer i slutten av transportplanperioden. Veivesenet ønsket bare å bygge en ren rassikringstunnel, som ville kostet mye mindre. Men samfunnsnytten er desto større hvis du også får reisetidsreduksjon. Da blir det et dyrere prosjekt, men på lang sikt så er det er mye mer fornuftig prosjekt. Så vi hadde en del diskusjoner på det, mellom det som er kortsiktig faglig rett og det som mer er langsiktig regionsutvikling. Jeg er glad vi landet på den lange tunnelen. Så må man smøre seg med litt tålmodighet, sier Solvik-Olsen.

– Trodde du hadde med penger til framskynding av Årdalstunnelen?

– Da hadde jeg ikke hatt råd til å forlate kontoret, hvis dét skulle blitt resultatet av alle plasser jeg reiser. Men det kommer vanvittig mye mer penger til Rogaland i vår transportplan enn det som lå inne fra dem vi overtok etter. Rogaland lå an til å få 7,8 milliarder kroner i den rødgrønne nasjonale transportplanen. Vi har lagt inn 22,4 millioner, riktignok på 12 år der de rødgrønne hadde på 10 år. I valgkampen kommer sikkert de rødgrønne til å gå ut og love å framskynde alt mellom himmel og jord. Men faktum er at i kroner har vi tredoblet bevilgningene til planlagte prosjekter i Rogaland. Nye Veier sier at de blir ferdig med E39 til Egersund innen tidlig 2025. Da har vi 4-felts vei dit om 8 år fra nå. Og de blir ferdig med hele strekningen til Kristiansand, unntatt over Kvinesheia, innen 2027. Kvinesheia blir seinere, for der er det et OPS-prosjekt med kontrakt til 2031, og de vil ikke endre på den for noen få år. Da lar de den gå og så tar de siste biten etterpå, sier Ketil Solvik-Olsen.

Les flere saker om Tour des fjords

Publisert: