Seilskuta «Blåmann» slepes til Finnøy

Seilskuta S/Y «Blåmann» slepes fra drift i Nordsjøen til Finnøy. Problem med slepetau gjør at forventet ankomst er mandag.

Den norske seilbåten sendte ut mayday-signal over radioen.
  • Elisabeth Bie
    Elisabeth Bie
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det danske redningsselskapet Esvagt, som også sto for redningsaksjonen da skuta tok inn vann ved Shetland, har påtatt seg oppdraget med å slepe «Blåmann» til hjemlige trakter.

Les også

Slik var dramaet da «Blåmann» kom i havsnød

– Vi ble kontaktet av forsikringsselskapet, som vil ha skuta slept til Stavanger. Den har drevet rundt i området ved Shetland siden den ble evakuert, og våre mannskaper skal nå ha lokalisert den. Akkurat hvor langt de har kommet i slepet kjenner jeg ikke til nå, men det er beregnet at det vil ta rundt 30 timer, sier Ole Ditlev Nielsen i Esvagt til Aftenbladet fredag kveld.

Ifølge Kurt Riska, som eier «Blåmann» og var skipper om bord, går slepet sakte fordi skuta fortsatt tar inn vann.

– Vi håper at «Blåmann» ankommer Finnøy for reparasjon søndag ettermiddag, sier Riska.

Søndag melder han derimot at slepetauet røyk og de måtte stoppe for å pumpe ut vann. Det fører til forsinkelser, og forventet ankomst er nå mandag.

Fire personer reddet

Alle de fire om bord ble reddet i sikkerhet da seilskuta, som er hjemmehørende Hommersåk, måtte evakueres etter etter at hun tok inn vann ved Shetland tirsdag morgen.

Seilskuta forlot Hommersåk forrige søndag, med kurs for Shetland.

– Planen var å være borte i en uke, sier Riska.

Ifølge en artikkel på skipsrevyen.no ble de fire om bord, tre nordmenn og en litauer, bragt til Bergen med redningsfartøyet «Esvagt Alpha». Alle fire var i god behold.

De fire som var om bord på «Blåmann» ble bragt til Bergen med redningsfartøyet «Esvagt Alpha», som lørdag ligger til kai i Sandnes.

Flåtesjef Asger Sørensen i det danske redningsskiprederiet Esvag sier til Aftenbladet at nødsignaler fra seilskuta ved Shetland ble fanget opp tirsdag morgen. Da lå «Esvagt Sigma» på standby på en installasjon i britisk sektor, rundt 15 sjømil fra det havarerte seilskipet.

– «Esvagt Sigma» befant seg bare en time fra stedet, og la om kursen for å hjelpe. Vel framme fant redningsmannskapene at fartøyet tok inn vann og hadde mistet framdriften. Det var vann i maskinen. Forsøkene på å redde skuta ved pumping var forgjeves, sier Sørensen.

Fraktet til Bergen

De fire om bord ble tilbudt skyss med redningsfartøyet til land, men det var ikke aktuelt for «Esvagt Sigma» å slepe seilskuta. Dermed ble seilskuta forlatt, og de fire om bord ble plukket opp av fartøyet «Esvagt Alpha». De skal ha ankommet Bergen onsdag.

«S/Y Blåmann» fotografert til Kai på Li.

«Blåmann» fra 2002

Seilskuta heter «Blåmann», og er en såkalt Colin Archer-kopi.

Ifølge Skonnert Ideal av Kristiansund er S/Y «Blåmann» bygget ved Bremsnes Båtbyggeri på Averøy etter tegninger av Colin Archers Russisk redningsskøyte. Båten er utstyrt med autopilot, radar, elektronisk kartsystem, GPS og navtex. Byggeåret er 2002, og høyeste mast er 20 meter høy.

Publisert:
  1. Hommersåk
  2. Skipsfart

Mest lest akkurat nå

  1. Privatetterforsker Roald Bernt­sens hef­tige liv: – Gullet var fjernet fra kremerte

  2. Skamslått Borgli vil gå nye runder om huset i Oalsgata

  3. Disse seks er skremte og sjokkerte. Nå ber de politikerne skifte kurs

  4. – Trist for supporterne

  5. Testet positivt? Dette gjør du

  6. Her er historien bak «Rogalands eldste turnering»