Kjemper for hurtigbåten til indre Ryfylke

Kolumbus vurderer å kutte ut hurtigbåten til Sauda og legge ned busstilbudet i industribyen. Kommunene Sauda og Suldal står sammen mot det de kaller rasering av kollektivtilbudet i indre Ryfylke.

Kolumbus vurderer å la hurtigbåten stoppe på Sand i Suldal, i stedet for å gå helt inn til Sauda.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Hurtigbåten er navlestrengen i Ryfylke. Dette er dramatisk for Sauda, hevder ordfører Asbjørn Birkeland (Sp).

Rogaland fylkeskommunen har gitt Kolumbus ansvaret for å håndtere kollektivtrafikken i fylket. Nå skal rutetilbudet for båter og busser ut på nytt anbud. I den forbindelse vurderer Kolumbus å gjøre noen endringer, blant annet å kutte ut anløp av Sauda og erstatte tre bussruter med en bestillingsordning.

Hurtigbåten mellom Stavanger og Sauda tar i dag cirka to timer. I stedet for å gå helt inn Saudafjorden er det aktuelt å stoppe på Sand i Suldal - og sette opp buss på strekningen Sauda-Ropeid i stedet for hurtigbåt. Fordelen er at det blir tid til en ekstra båtgang mellom Sand-Ropeid. Og at man unngår problematikken med is på fjorden, som på vinterstid ofte tvinger båten til å stoppe på Ropeid/Sand uansett.

Ulemper

Men folk i indre Ryfylke er mer opptatt av ulempene.

For det første øker reisetiden til nærmere tre timer, og det blir bytting av transportmiddel, slik at det for eksempel blir vanskeligere å sende barn med hurtigbåten til Stavanger. På morgenen har hurtigbåten avgang fra Ropeid klokka 07.05.

– Av erfaring vet vi at det blir venting på Ropeid på overgangen mellom buss og båt. Dette betyr at bussen trolig må gå fra Sauda klokka 6.15, cirka 40 minutter tidligere enn i dag. Reisetiden mellom Sauda og Stavanger øker, slik at tilknytningen vår til byen blir svakere. Når Ryfast åpnes, vil det bare ta to timer å kjøre fra Sauda til Stavanger. Da sier det seg selv at svært få vil reise kollektivt, sier Sauda-ordfører Birkeland.

For det andre vurderer Kolumbus å legge ned tre bussruter innad i Sauda på grunn av lavt passasjergrunnlag. Planen er å erstatte disse av et nytt tilbud som kalles Flexx, som betyr at busspassasjerene kan ringe for å bli hentet på døra - og kjørt dit de skal. Ulempen er blant annet at transporten må bestilles minst to timer i forkant.

– Merkelig at Kolumbus skal redusere tilbudet, når det ikke er gjort et eneste tiltak for å få flere til å reise. Alt ligger til rette, med korte avstander. Hadde rutene blitt forenklet og prisen blitt satt ned, så kunne de fått flere til å ta bussen. Konsekvensen av dette som nå planlegges, er at det går mot styrt avvikling av kollektivtilbudet. Tilbudet blir verre og verre. Til slutt er det ingen som bruker det - og så legges det ned, frykter Asbjørn Birkeland.

For det tredje endres tilkoplingen mot Haukeliekspressen, bussene mellom Haugesund og Oslo. I stedet for buss mellom Sand og Røldal, hvor Haukeliekspressen som kommer fra Haugesund snur, så skal de reisende dra fra Ropeid til Ølen, og ta bussen derfra.

– Dette forslaget vitner om at Kolumbus ikke forstår reisemønsteret til folk. Dette vil øke reisetiden fra en i dag til tre timer i framtiden, pluss venting på korrespondanse. Det er ingen fra Suldal som da vil ta ekspressbussen, spår Asbjørn Birkeland.

Toppvolley

Dette rammer blant andre elevene som går på Toppvolley på Sand, et tilbud under Sauda videregående skole. De aller fleste volleyballspillerne kommer fra andre deler av landet. Flere har tatt bussen østover når de skal hjem.

Olav Lindseth, som leder Suldal Næringsforening, er opprørt.

– Vi er er ganske forbannet. Dette raserer kollektivtilbudet både for Sauda og Suldal. Fra før har vi et veldig dårlig kollektivtilbud. Etter at Sandsfjordbrua har det blitt dårligere både mot Sauda og Haugalandet. Og det som planlegges gjør det enda verre. Skandaløst i en en da miljø og kollektivløsninger bør være i fokus, mener Lindseth, som eier Energihotellet på Nesflaten.

Han viser til at Fylkessamferdselsutvalget har vedtatt at det skal legges til rette sømløse løsninger med god korrespondanse mellom ulike frakttilbud. Det å legge opp til bytte mellom båt og buss er det stikk motsatte. Korrespondanse med Haukeliekspressen er viktig for reiselivet, ikke bare for topvolleyelevene.

– Suldal er Ryfylkes største reiselivskommune når det gjelder næringslivet. Vi har en enorm trafikk, men det er ikke sjans til å reise kollektivt når tilbudet stadig blir dårligere. Forslaget til Kolumbus oppleves som at Sauda og Suldal settes opp mot hverandre, men i denne saken er det klinkende klart at Suldal ønsker hurtigbåt til Sauda. Heller flere avganger, enn færre. Vi trenger også bedre kommunikasjoner mellom Sauda og Haugalandet, dette handler blant annet om helse, at både Sauda og Suldal bruker sykehuset i Haugesund. Dette må fylkespolitikerne gripe fatt i. Indre Ryfylke er sårbare i forhold til store avstander. Store områder er uten kollektivtilbud allerede, sier Lindseth.

Suldal-ordfører Gerd Helen Bø (Sp) kommenterer slik:

– Vi i Suldal har spilt inn til Kolumbus et ønske om en ekstra tur Ropeid-Sand på morgenen, og Sand-Ropeid om ettermiddagen. For vi har arbeidspendlere som reiser fra Sauda til Suldal. Spesielt om ettermiddagen hadde det vært en fordel. For nå går båten fra Ropeid til Sand på grunn av elevene fra Sauda videregående som reiser til Sand. For at arbeidspendlere lettere skal komme fra Sand til Ropeid til Sauda på ettermiddag, og for Vindafjord-elever som ønsker å gå på videregående på Sand, hadde det vært ønskelig med en ekstra tur. Dette har Kolumbus kommet oss i møte - men samtidig har de sagt at båten skal stoppe på Sand. Det synes ikke jeg er en god løsning. Båten er så viktig for oss og Sauda at den må vi prøve å opprettholde helt inn Saudafjorden, sier hun.

Etter at Sandsfjordbrua kom, tar det cirka en time å kjøre mellom de to stedene. Når det gjelder bussruten i retning Røldal, vil Suldal-ordføreren påpeke at dette også er viktig internt i Suldal for reisende mellom Sand og Nesflaten.

– Den muligheten forsvinner hvis bussen blir tatt vekk. Det positive med forslaget er at Kolumbus har lagt til at skulerutene fra grendene blir utvidet som bestilingsruter, legger Bø til.

Målet er bedre tilbud

Tirsdag skal kommunene Suldal og Sauda ha møte med Kolumbus for å drøfte saken.

– Kolumbus har tatt initiativ til et møte med kommunene nettopp for å kunne diskutere ulike alternativ. Bakgrunnen for våre forslag er å styrke det eksisterende rutetilbudet ved å tenke nytt. Vi ser at tilbudet vi har i dag kan bli mye bedre og ønsker en dialog med kommunene om hvordan vi kan få til et tilbud som både er bedre og mer sømløst. Da må vi tenke nytt og sørge for smarte løsninger både i Sauda og Suldal. Et av flere alternativer er kombinasjonen av buss og hurtigbåt, kommenterer Kolumbus-direktør Odd Aksland.

Utsikt ut Saudafjorden, med Sand i Suldal på neset til venstre.
Publisert:
  1. Suldal
  2. Ryfylke
  3. Kolumbus
  4. Buss
  5. Sauda

Mest lest akkurat nå

  1. – Strømprisene kan knekke folks økonomi. Regjeringen kan ikke passivt håpe på at det går over.

  2. – Jeg reagerer på den nye «skal»-tonen fra regjeringen

  3. Full fyr i bolighus på Sviland

  4. Stjal bil og nøkler mens huseier sov

  5. Slik mener FHI-overlege at kommunene kan slå ned omikron-utbrudd

  6. Nederlag for Oilers