Bondehøvdingen kan få ny E39 vei rett gjennom gården

Den nye veien mellom Sandnes og Lyngdal - med fire felt og 110 kilometers grense - vil med Jærlinja gå rett gjennom gården til Bjarne Undheim.

Publisert: Publisert:

Dette kan bli traseen for den nye motorveien over Jæren, viser Bjarne Undheim, fra hans egen gård og opp mellom gårdsbygningene til naboen og videre mot Karlsbu. Foto: Geir Sveen

  1. Leserne mener

– Der vil veien komme, peker den profilerte Sp-toppen.

Den tidligere lederen i Norges Bondelag er nå fylkesleder i Rogaland senterparti, sitter også i partiets sentralstyre og deltar aktivt i lokalpolitikken som kommunestyrerepresentant i Time.

Etter samtale med kommuneadvokaten, har han nå meldt seg inhabil når saken om ny E39 like over påske kommer opp i Time formannskap. Årsak: Det gjelder framtida for hans egen gård.

Valget tas nå

Høringsfristen for det som også kan blir Jærens aller største veiprosjekt er 28. april. Da skal alle kommunene fra Lyngdal til Sandnes ha valgt hvor de ha vil ha en ny Europavei.

Det skjer i Time uten at veien har vært tema for noen kommuneplan eller andre overordnede planer. Jærlinja, en ytre vei, kom bare inn som et helt overraskende alternativ 21. februar i år.

Høg-Jæren er med videre for fire felt på E39 fra Sandnes til Lyngdal

Slik er traseen tegnet fra Sandnes til Høg-Jæren med tre tunneler.

– I slike store saker kommer folk ofte for seint på banen, mener Bjarne Undheim.

Midt i lemminga tar han seg derfor tid til å vise hvordan en ny vei vil resultere i en ny verden her i Mærlia, to kilometer opp fra Undheim.

Bygda mobiliserer

Onsdag kveld var det folkemøte i kretsen. Nå mobiliserer den «grøna bygda» mot planene. Og når denne bygda går til aksjon, kan alt skje. Tidligere har de bygget kirke og samfunnshus på dugnad, og lille Undheim framstår som et revysentrum på Jæren.

– I utgangspunktet var Jærlinja en vei som gikk utenom gårdene. Derfor gikk veien under radaren for mange. Når Statens vegvesen nå kommer inn med sine streker, ser vi at det ikke blir slik, forklarer Bjarne Undheim.

Praktiske jærbuer har studert den breie korridoren på kartet og selv funnet ut hvor veien egentlig må gå i terrenget.

– Alt kan ikke gå i tunnel. Derfor blir dette et enormt veiprosjekt, slår bondelagslederen fast.

Jærlinja vil komme inn fra Lyefjell og Åsen (bak til venstre) og så fortsette i terrenget over Litla Undheim og gå i tunnel her under Knudaheio. Foto: Geir Sveen

Han viser til Kalberg, Høyland, Lende, Taksdal, Litla Undheim og området opp mot Karlsbu. Der driver mange bønder aktivt. De har investert stort. Nå kan de få en fire felts vei gjennom gårdene.

– De rammes mye mer enn meg, mener Bjarne Undheim.

Garborgs rike

Han ser mot toppen over Knudaheio, diktarstova til Arne Garborg. Der vil veien etter opplegget gå i tunnel før den kommer opp i dagen igjen og går ned til Undheims gård.

Veien må komme til venstre for denne fossen som ligger som grensa til Bjarne Undheims gård. Foto: Geir Sveen

Den må forbi hans eget natureldorado og elva som kommer ned fra de populære fiskevannene Litlamos og Storamos. Elva går som en grense mellom han og naboene. Den svinger inn i en skog før den kaster vannet ut i en 6-8 meter høy foss med tre vannløp.

– Det er mange slike plasser langs traseen. Hvor mange ganger må Håelva krysses? Vet friluftsfolk og andre som setter pris på naturen hvor det nå kan bli vei?

Dette er terrenget som nå kan få en fire felts vei. Foto: Geir Sveen

Spør Bjarne Undheim. Han tenker på at han kan miste en fredelig plett på jord. Han ser at veien må gå rett gjennom jordet han brukte fem år på dyrke med en liten gravemaskin.

Han viser til at vi har E39, at Fv 44 ved Bryne skal utvides og at det nå kan komme enda en vei.

– Er dette nødvendig? spør bondelagslederen, som venter spent på regnskapet for tapt jord for de to alternativene.

Framdriften

Statens vegvesen ser for seg at høringen om planprogrammet blir ferdig i vår, at konsekvensutredningen blir gjort i løpet av året og at en kommunedelplan for hele veien kan vedtas våren 2018.

Ketil Solvik-Olsen (Frp) leverer E39-etappe «585 år før skjema»Kviamarka vil ha Jærlinja
Publisert: