Apper baner vei for mobil-shopping

Mobil og nettbrett blir en stadig viktigere handelskanal, men lite tyder på at vi handler mer.

Publisert: Publisert:

Vi handler mer via apper enn nettleser på mobilen. Mange tror økt fokus på mobilen som digital lommebok vil gi mobilen en sterkere posisjon i e-handelsmarkedet. Foto: Geir Amundsen

  • Geir Amundsen
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

En designerveske, en flyreise, eller kanskje et par nye høstsko er bare noen tastetrykk på mobilen og en nettbutikk unna.

Ifølge undersøkelsen «Norsk E-handel 2014» som er gjort av Dibs Norge, som leverer betalingsløsninger på nett, har mer enn hver tredje nordmann brukt mobilen eller nettbrettet for å handle varer, eller tjenester de siste seks månedene. En økning på nesten 30 prosent, sammenlignet med i 2013.

— 2013 var et gjennombruddsår for netthandel på mobil og nettbrett, og viser at mobilen bare tar mer og mer over, også når folk sitter hjemme i sofaen og handler, sier daglig leder Henrik Begby Andersen i Dibs Norge.

De største varegruppene som kjøpes med mobile enheter er reiser, underholdning, klær og sko, og økningen i kjøp ved bruk av apper har ifølge Dibs økt med hele 44 prosent. Ikke minst har reiseapper vært en driver, ifølge Begby Andersen.

Komplekst

Dag Slettemås. FOTO: Sifo

Han får støtte av trendforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Dag Slettemås.— Bruk av apper til transport, slik som Ruter og NSB-appen er blitt svært populære og er blitt omfavnet av de reisende. SIFOs tall på dette for 2014 viser at av de med smarttelefon var det 29 prosent som hadde benyttet mobilen til betaling for billett de siste 12 måneder, sier Slettemås, som tror det vil være med å drive frem mobilen som handelskanal og lommebok.

Slettemås synes Dibs-tallene for mobil betaling er litt uoversiktlige da det snakkes om ulike vare- og tjenestegrupper og handel via både apper og nettbutikker. Han mener betaling og handel med mobilen i dag fremstår som et komplekst fenomen.

Beskjeden rolle

Tallene fra Norsk ehandelsbarometer, næringslivsorganisasjonen Virkes panel som følger netthandelen til 1000 personer, viser at mobilen fortsatt spiller en beskjeden rolle som plattform for tradisjonell e-handel.

— Selv om nordmenn er i toppsjiktet på tilgang til Internett via mobilen, er det fremdeles en liten andel av netthandelen som foregår via mobilen. I løpet av det siste året kom 87 prosent av nettomsetningen via en PC/Mac, ni prosent via nettbrett og bare to prosent via mobilen. Samtidig ser vi at stadig flere småkjøp gjøres fra mobilen: Seks prosent av kjøpene ble gjennomført på en mobil, 13 prosent på nettbrett, og 79 prosent på PC/Mac, sier Johanne Kjuus, leder for analyse og bransjeutvikling i Virke.

Satser på kontaktløse bankkort

Aldersforskjeller

Henrik Begby Andersen i Dibs Norge Foto: Katrine Lunke

— Over halvparten av dem mellom 25 og 34 år har handlet med mobil eller nettbrett. Den største veksten ser vi derimot i aldersgruppen mellom 55 og 64 år. Andelen her er mer enn doblet og flere enn hver fjerde nordmann i denne aldersgruppen har handlet via mobilen, eller nettbrettet de siste seks månedene, sier Begby Andersen i Dibs.Tallene til Virke viser at det er i aldersgruppen 30 til 39 år at det netthandles mest med mobilen og nettbrett, henholdsvis ti prosent via mobil og atten prosent via nettbrett. Tilsvarende tall for gruppen fra 18 til 29 år er syv prosent for både mobil og nettbrett.

Om nettbutikken i lommen betyr at vi handler mer? Nei, mener både Dibs og Virke.

- Det er lite som tyder på at vi handler mer. Nordmenn har fortsatt et bevist forhold til hva de bruker og ønsker å bruke penger på, selv om det kun er små beløp, sier Virkes Johanne Kjuus.

- Personvern viktigere enn funksjonalitet

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, er opptatt av at brukervilkårene må være enkle å sette seg inn i når man netthandler på mobilen.

- På de små mobilskjermene er det nærmest umulig å skulle lese igjennom ofte svært lange og omfattende brukervilkår. Vi mener derfor nettbutikkene må lage egne og mer oversiktlige versjoner for kundene som kommer inn via mobil.

Økningen i kjøp med apper, viser ifølge Jensen viktigheten av apper der det tenkes personvern og ikke bare funksjonalitet.

— Informasjon om hva du har handlet, når og hvor, kan være verdifulle opplysninger for mange, sier Jensen, som minner om at man har fjorten dagers angrerett når man netthandler. Også fra mobil og nettbrett.

Følg RIKSdigital på Twitter: @RIKSdigital

LES OGSÅ:

Styr huset med mobilen

Kampen om mobilbetaling hardner til

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Hjemme hos-bolig til salgs i Hjelmeland

  2. Inntektene faller som en stein i bomringen

  3. Brundtland: – 5000 døde i Sverige. 230 i Norge. Det er ganske utrolig

  4. Kaster du kaffegruten? Den kan brukes til både velvære og i hagen

  5. Endelig åpner Sirdal-Lysebotn og Brokke-Suleskard

  6. Økokrim: Dyrevernsaktivist handlet i nødrett da hun deltok i mishandling av griser