Takker skjenkekontrollen for suksessen

Allerede en drøy måned før What´s Brewing åpner dørene i det gamle Tou-bryggeriet, vurderer ølfestivalen å legge flere billetter ut for salg.

Publisert: Publisert:

850 ølfestivalbilletter er allerede solgt og det til tross for at What`s Brewing ikke har fått informere om hvilke bryggerier som kommer. - Skjenkekontrollen har vært behjelpelige og gitt oss gode råd. Det er det strenge regelverket vi reagerer på, sier Andreas Melvær (t.v.), som er medeier i What`s Brewing. Her sammen med daglig leder Per Arne Alstad i Tou Scene. Foto: Cornelius Munkvik

  • • Cornelius Munkvik
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Dette er historien om festivalen som opplever suksess før den starter. Billetter for en halv million kroner er allerede solgt. Det til tross for at festivalgjengere ikke vet hva de har i vente.

Skjenkekontrollen satte nemlig foten ned da What´s Brewing ville fortelle hvilke bryggerier som skulle komme til ølfestivalen. De fikk naturligvis heller ikke informere om hvilke typer øl de ulike bryggeriene ville by på.

PR-humor

— Faktisk skal vi takke skjenkekontrollen. Det strenge regelverket, og håndhevingen av dette, har gitt oss en voldsom oppmerksomhet. Vi valgte å bruke regelverket på en humoristisk måte. Det var først da denne pr-kampanjen startet, at salget virkelig tok av, sier Andreas Melvær, som i tillegg til å være medeier i What´s Brewing er daglig leder i reklamebyrået Melvær & Lien AS.

Det er nettopp Melvær & Lien som har tatt seg av pr-kampanjen. I stedet for å liste opp navnene på de inviterte bryggeriene, har de lagt ordet «beep» inn i listen. For i det hele tatt å komme inn på sidene, må du først oppgi om du er fra skjenkekontrollen eller en vanlig borger.

LES OGSÅ:

Les også

Trendy nisjeøl vokser

— Kampanjen har fått stor oppmerksomhet. Også internasjonalt. Jeg vil imidlertid understreke at skjenkekontrollen har vært behjelpelige og gitt oss gode råd. Det er regelverket vi mener er for strengt, sier Melvær.

Øl-kanoner

Andreas Melvær viser fornøyd frem What`s Brewing sin festivalplakat. En plakat hvor harselasen med de strenge skjenkereglene fortsetter. Foto: Cornelius Munkvik

Når ølfestivalen starter fredag 31. oktober vil noen av verdens beste håndverksbryggerier være på plass på Tou Scene (se faktaboks nedenfor). What's Brewing-eieren legger ikke skjul på at han er overrasket over den gode oppslutningen.— Med oss i festivalen har vi ansatte ved Lervig bryggeri med gode bryggerikontakter både i Canada, England og USA. Mike Murphy ved Lervig bryggeri har også hjulpet oss med kontakter. Da vi sendte ut invitasjoner i vår, håpet vi at noen av de verdenskjente bryggeriene ville si ja. Det endte med at alle ønsket å komme, sier Melvær, som har måttet si nei til enkelte.

LES OGSÅ:

Les også

Dette er USAs ølhovedstad

De med billett kan også glede seg til å smake helt nye typer øl. Noen av bryggeriene har bekreftet at de vil skilte med verdenspremierer.

— Selvfølgelig er vi fornøyde. Rammene rundt er også fantastiske. Dette blir ikke en ølfestival i et hvitt telt, men i en 120 år gammel bryggeribygning, sier Melvær.

Ikke oktober-fest

Blant samarbeidspartnerne til What´s Brewing er Tou Scene. Tou Scenes daglige leder, Per Arne Alstad, har nylig vært i nye møter med skjenkekontrollen. Denne gangen for å diskutere selve festivalguiden.

— Dette blir en stor festival hvor flere rom og også bygninger vil bli benyttet. Vi må vite hvordan vi lovlig kan informere om hvor man finner de ulike bryggeriene og hva de serverer av smaksprøver, sier Alstad, som understreker at What´s Brewing ikke blir noen oktober-fest.- Selve ølsmakingen varer til klokka 21.00. Musikkinnslag blir det hele dagen, men hovedkonsertene er lagt til kvelden. Disse er i Maskinhallen. I tillegg vil vi ha foredragsholdere. Blant annet vil de ulike bryggeriene fortelle om sine nye øltyper og Gunnar Roaldkvam skal snakke om ølets historie i Stavanger, sier Alstad og fortsetter:

— Restaurantene som skal servere mat har fått i oppgave å lage menyer til de ulike øltypene. Hall Toll, for eksempel, vil stille med en spesiallaget sushi-meny. Dette skal være en smaksfestival, sier Alstad.

LES OGSÅ:

Les også

Knallhardt alko-oppgjør

Kunne solgt mer

What´s Brewing har allerede lagt ut flere dagspass for salg. I skrivende stund er det solgt 850 billetter totalt og Andreas Melvær er ikke i tvil om at det vil bli utsolgt.

— Jeg er også sikker på at vi kunne solgt enda mer, men vi er usikre på om vi skal legge flere billetter ut for salg. Dette skal være en kvalitetsfestival også med tanke på komforten. Vi ønsker ikke en festival hvor folk tilbringer tiden i køer, sier han.

LES OGSÅ:

Les også

Lervigs bryggerimester lover ølbar i verdensklasse

Melvær mener det er viktig at folk sitter igjen med et godt inntrykk etter festivalen.

— Planen er at denne festivalen skal bli en tradisjon. Da er det veldig viktig at folk blir fornøyde. Både festivalgjengere og bryggerier, sier han.

I fremtiden kan det også tenkes at What's Brewing får fortelle hvilke bryggerier som skal komme.

— Akkurat nå er et lovforslag ute til høring som vil gi bryggerier lov til å informere om sine øl. Vi foreslår at også ølfestivaler skal omtales i denne loven, sier Melvær.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Eventyret er over, sier konsertarrangør etter smittemøte med kommunen

  2. Stavanger-kvinne blir tidenes yngste deltakar i «Mesternes mester»

  3. To nye tilfeller av koronasmitte i Sandnes

  4. Tysk direktør ber Solskjær og Manchester United holde seg unna

  5. Nordmenn på reise fikk karantene-sms

  6. Folk vil heller gå ned i lønn enn å flytte på seg

  1. Stavanger