Krav fra Bane Nor kan ødelegge for Nordsjørittet

Bane Nor bygger ny jernbanebru. Det undergraver fundamentet til den kommunale gang og sykkelbrua. Nå mener Bane Nor at kommunen må ta regninga for å sikre det Bane Nor ødelegger.

Stian Wesøy i Bane Nor og ordfører Odd Stangeland viste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bruene på Launes for to år siden. De er på brua sammen med Dag Ketil Tonheim og KjellVidar Nygård.
  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Mange kjenner brua fra Nordsjørittet. Går vi et par år tilbake i tid og storflommen Synne, fungerte bruene ved Launes som en slags demning for Bjerkreimselva, noe som førte til store ødeleggelser.

Da Bane Nor gikk i gang med å utbedre skadene, havnet de i en verbal batalje med Eigersund kommune. Kommunen ville at de skulle gjøre jobben skikkelig når de først var i gang. Godt politisk håndverk, og trusler om å stanse togtrafikk på Sørlandsbanen, fikk Ketil Solvik-Olsen på banen. Ministeren fikk overbevist Bane Nor om at de måtte bygge hele brua på 54 meter, ikke bare de første 15 meterne.

Etter dette trodde alle at det hersket fred og fordragelighet rundt bruprosjektet.

– Nå opplever vi at Bane Nor kommer med et skikkelig «takk for sist». De sier at hvis vi hadde gjort som de først sa, så hadde det ikke gått ut over gang- og sykkelbrua. Men det er ikke vi som har krevd skikkelig flomsikring, det er NVE. Jeg beklager at Bane Nor med dette setter statsråd Ketil Solvik-Olsen i et dårlig lys, sier ordfører Odd Stangeland (Ap).

Jeg beklager at Bane Nor med dette setter statsråd Ketil Solvik-Olsen i et dårlig lys, sier ordfører Odd Stangeland (Ap).

Betent sak

Det er en opprørt ordfører som møter Aftenbladet. Denne saken var betent for to år siden. Bane Nor ville kun utbedre skadene etter flommen, mens kommunen mente at launesbruene måtte flomsikres i hele sin lengde. Kommunen vant fram med sitt syn godt hjulpet av Ketil Solvik-Olsen.

– Jeg er utrolig skuffet over Bane Nor. Etter den trøblete starten for to år siden, har Bane Nor gjort en fremragende jobb, helt til nå, og dette.

Tør Eigersund stole på Jernbaneverket?

Stangeland forteller at saken handler om at Bane Nor graver ut bunnen under pælene til den kommunale brua.

– Det er deres tiltak og det er tiltakshaver som er ansvarlig for konsekvensen av det han foretar seg. Det er derfor helt urimelig å forlange 4,6 millioner kroner av Eigersund for et problem som Bane Nor påfører oss.

I Eigersund kommune har de fredag foretatt det de kaller et intensivt søk i arkivet. De klarer ikke å finne noe fra Bane Nor. Det er ingen korrespondanse mellom 20. januar og 6. juli 2017.

– Det Bane Nor har sendt over denne uken handler om den første brua som kom på plass. Det skjedde i 2016. Og eposten er altså fra april 2016. Nå ber vi Bane Nor formelt dokumentere sine påstander om at vi bloe varslet i april, sier informasjonsansvarlig e Eigersund kommune, Leif Broch.

Nordsjørittet

Resultatet kan bli at gang- og sykkelbrua over Launes må stenge i ett år. Det er estimert opp mot 50 000 passeringer i året.

– Før vi bygget brua for 12 år siden presset Bane Nor oss for å få den ferdig. De var redde for sikkerheten. Mange krysset nemlig ulovlig over jernbanebrua. Nå tvinger Bane Nor fram en løsning som kan føre til mange livsfarlige situasjoner, sier Stangeland.

TV Aftenbladet - Sjekk filmsnutten om brua

Hvis brua må stenge i ett år, vil det går ut over Nordsjørittet. Daglig leder Sire Ommedal kaller det «alvorlig for rittet».

– Etappen mellom Eie og Hellvik er en av de vi er mest stolte av.

De to bruene.

Bane Nor

Det lyktes ikke å få tak i Stian Wesøy i Bane Nor på telefon, men vi har hans kommentarer i en epost. Han sier at «flomsikringen av jernbanetraseen/Tengsvågen er et pålegg fra Eigersund kommune». Han forteller videre at Bane Nor først ville bygge et bruspenn på 15 meter, men at det ble utvidet til 54 meter. Prislappen økte da fra 30 mill til 90 mill.

Poenget til Wesøy er at dette skjedde etter press fra Eigersund. Hvis Bane Nor hadde bygget 15 meter bru, så hadde ikke problemet med den kommunale brua oppstått.

Dette argumentet provoserer i rådhuset.

– Det er ikke vi, det er NVE, flom-myndighetene, som har sagt hva som må til for å sikre mot flom, sier Stangeland.

Fredag besøkte stortingsrepresentant Geir Pollestad Launes. Det resulterte i at han skrev brev til statsråd Solvik-Olsen.

«Vil statsråden sørge for at staten fullt ut dekker kostnadene ved å holde gangbrua ved Launes åpen?»

Nå må Solvik-Olsen svare på dette i Stortinget.

Publisert:
  1. Tog
  2. Eigersund
  3. Ketil Solvik-Olsen
  4. Eigersund kommune
  5. Odd Stangeland

Mest lest akkurat nå

  1. – Det blir tiltak vi vil merke i hverdagen vår

  2. – Omikron kan være veien ut av pandemien

  3. Frykter du ny korona­bølge? Nå kommer FHI med glad­nyhet

  4. Regjeringen framskynder tredje dose for alle over 45

  5. 14.000 lys skaper hjemmelaget julestemning i Sandnes

  6. Stålverket på Jørpe­land legges ned – 77 ansatte mister jobben