Figgjo får pris for servise designet til eldre
Figgjo har laget er servise som skal øke matlysten hos eldre på sykehjem. Nå har serviset blitt kåret til Årets produkt.
Markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal og administrerende direktør Anne Kristine Rugland Thulin viser frem Årets produkt. Foto: Figgjo
- Julie Teresa OlsenJournalist
Torsdag fikk Figgjo prisen Årets produkt fra Designindustrien for sin
inkluderende porselenssatsing, «Porselen for alle».
Underernæring er et stort problem hos mange demenspasienter. Figgjo har sammen med Hotellhøgskolen ved Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et forskningsprosjekt om matlyst hos personer med demens.
Spiser mer
Konklusjonen er at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre.
Denne kunnskapen har Figgjo brukt i produksjonen av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.
Torsdag ble produktet hedret med pris under Designindustrien sitt digitale medlemsmøte.
Ovnen og håpet er tent på Figgjo – gjør alt for å unngå oppsigelser
DFU-fabrikken på Figgjo er solgt
Forskning og produktutvikling
– Jeg er svært glad for denne prisen. Disse produktene har som mål å bedre måltidsopplevelsen for eldre og bidra positivt i et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo i en pressemelding.
Figgjo vinner for sin forskningsbaserte satsing på middagsservise til omsorgssektoren, oppsummerer juryen.
– Det er utrolig imponerende å se på det Figgjo har fått til i skjæringspunktet mellom forskning, produktutvikling og samfunnsansvar, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri, i en pressemelding.
Figgjo deler æren med UiS som også har vært en viktig bidragsyter i utviklingen av serviset.
– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Vi er veldig stolte av å være del av det viktige arbeidet til forsker Kai Victor Hansen ved Hotellhøgskolen, Universitetet i Stavanger.
Prisen for årets merkevare gikk til klesprodusenten Swims. Ekornes fikk prisen for årets eksportbedrift. City-stolen til Fora Form fikk Klassikerprisen.
Les også
Mest lest akkurat nå
For 20 år siden fikk søskenparet fra Figgjo en idé. I dag er de med på å drive en milliardbutikk
Nå møtes ordførerne for å diskutere de lokale koronatiltakene
Viking får bot etter Berntsen-exiten: - Vi mener dommen er feil
Mobbesak i Bjerkreim ikke foreldet: – Godt å kjenne at følelsene mine ikke har gått ut på dato
Ordførere frykter kø-katastofe og ber Nye Veier overta ny E39 Osli-Ålgård
Hun skal lede den helt nye domstolen i Sør-Rogaland