Havaristen fikk inndratt godkjenningen forrige uke

«Tide Carrier» dro fra havn uten å gjennomføre inspeksjon som er påkrevet etter opplag. DNV-GL trakk alle klassesertifikater umiddelbart. Skipet blir liggende på anker utenfor jærkysten over natten.

Publisert: Publisert:

To slepebåter og to ankere holder skipet stødig slik at skipet ikke reker i land. Foto: Jan Inge Haga

  • Lars Hjalmarsson
    Journalist
  • Rolf Frøyland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Klokken 10.48 onsdag fikk Hovedredningssentralen i Sør-Norge melding om at et fartøy hadde problemer utenfor Sele på Jæren. En i mannskapet hadde pådratt seg bruddskade og ble i 14-tiden hentet av et Sea King-helikopter. Senere ble fem andre fløyet til Sola og innlosjert på hotell.

Det har vært dårlig vær i området, men «Tide Carrier» har gjennom dagen ligget stabilt ved hjelp av ankerfester og slepebåten «BB Server». I 20-tiden kom også slepebåten «BB Borgøy» til.

Klokken 23 opplyser Hovedredningssentralen Sør-Norge at skipet ikke vil bli slept bort fra stedet før torsdag morgen.

Mistet klassesertifikat

I registeret til DNV-GL ( tidligere Det Norske Veritas ) står «Tide Carrier» oppført på listen over skip som har fått inndratt klassifiseringen sin. Klassifiseringen ble inndratt 14. februar, altså i forrige uke, og skipet hadde da navnet «Eide Carrier».

– Skipet mistet alle sine klassesertifikat hos oss 14. februar. Grunnen til det er at skipet har vært i opplag i en lengre periode, når det da skal ut, så skal det gjennomføres en grundig inspeksjon. Når skipet forlot havna det har vært i opplag, uten at vi fikk inspisere det, trakk vi klassifiseringen automatisk, sier kommunikasjonsdirektør for maritim virksomhet i DNV-GL, Per Wiggo Richardsen.

Klassifisering for skip kan sammenlignes med godkjenning. Et skip må ha klasse for å få lov til å seile i internasjonalt farvann.

Kystvakten vil ikke forsøke å slepe skipet til land før tidligst torsdag morgen. Foto: Jan Inge Haga

Skiftet eier

Opplysningene DNV-GL har stopper 14. februar. Da var Eide Marine Services AS registrert som eier, og skipet het da «Eide Carrier». Det er en mulighet at rederen har registrert skipet i et annet klassifiseringsselskap, men DNV-GL hadde onsdag kveld ingen informasjon om «Tide Carrier» seiler med klassifisering, eller om skipet er inspisert.

DNV-GL er en norsk stiftelse, som har til vedtektsfestet formål å virke for sikring av liv, verdier og miljø

Ifølge ship-info.com skiftet skipet eiere fra Eide Marine Services AS til Julia Shipping AS i februar.

Kystverket og Sjøfartsdirektoratet har onsdag kveld ikke funnet ut hvem som eier «Tide Carrier». Foto: Fredrik Refvem

Mange skuelystne har besøkt Sele havn i dag. Foto: Lars Hjalmarsson

Vet ikke hvem som må ta regningen

Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, sa til Aftenbladet onsdag kveld at staten har tatt ansvar for å finne ressurser til å få tauet skipet bort fra området.

– Ressurser i denne sammenheng er slepebåter. Formaliteter, som hvem som tar regningen, det tar vi i etterkant, fortalte han.

Både Kystverket og Sjøfartsdirektoratet har jobbet med å finne ut hvem som eier «Tide Carrier», uten å lykkes.

– Det arbeidet pågår fortsatt, vi vet heller ikke hvor, eller om skipet er forsikret. Vi er i kontakt med alle de store internasjonale forsikringsselskapene, sa Ly.

– Det er egentlig reders ansvar, den situasjonen «Tide Carrier» er i nå, men her har vi ikke tid til å vente. Derfor har vi satt i gang denne prosessen, sa Johan Marius Ly.

Publisert:

Les også

  1. Lasteskip fikk motorstopp - seks personer har blitt evakuert med helikopter

  1. Kystverket
  2. Sjøfartsdirektoratet
  3. DNV GL
  4. Eide