Havaristen fikk inndratt godkjenningen forrige uke

«Tide Carrier» dro fra havn uten å gjennomføre inspeksjon som er påkrevet etter opplag. DNV-GL trakk alle klassesertifikater umiddelbart. Skipet blir liggende på anker utenfor jærkysten over natten.

Publisert: Publisert:

To slepebåter og to ankere holder skipet stødig slik at skipet ikke reker i land. Foto: Jan Inge Haga

  • Lars Hjalmarsson
    Journalist
  • Rolf Frøyland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Klokken 10.48 onsdag fikk Hovedredningssentralen i Sør-Norge melding om at et fartøy hadde problemer utenfor Sele på Jæren. En i mannskapet hadde pådratt seg bruddskade og ble i 14-tiden hentet av et Sea King-helikopter. Senere ble fem andre fløyet til Sola og innlosjert på hotell.

Det har vært dårlig vær i området, men «Tide Carrier» har gjennom dagen ligget stabilt ved hjelp av ankerfester og slepebåten «BB Server». I 20-tiden kom også slepebåten «BB Borgøy» til.

Klokken 23 opplyser Hovedredningssentralen Sør-Norge at skipet ikke vil bli slept bort fra stedet før torsdag morgen.

Mistet klassesertifikat

I registeret til DNV-GL ( tidligere Det Norske Veritas ) står «Tide Carrier» oppført på listen over skip som har fått inndratt klassifiseringen sin. Klassifiseringen ble inndratt 14. februar, altså i forrige uke, og skipet hadde da navnet «Eide Carrier».

– Skipet mistet alle sine klassesertifikat hos oss 14. februar. Grunnen til det er at skipet har vært i opplag i en lengre periode, når det da skal ut, så skal det gjennomføres en grundig inspeksjon. Når skipet forlot havna det har vært i opplag, uten at vi fikk inspisere det, trakk vi klassifiseringen automatisk, sier kommunikasjonsdirektør for maritim virksomhet i DNV-GL, Per Wiggo Richardsen.

Klassifisering for skip kan sammenlignes med godkjenning. Et skip må ha klasse for å få lov til å seile i internasjonalt farvann.

Kystvakten vil ikke forsøke å slepe skipet til land før tidligst torsdag morgen. Foto: Jan Inge Haga

Skiftet eier

Opplysningene DNV-GL har stopper 14. februar. Da var Eide Marine Services AS registrert som eier, og skipet het da «Eide Carrier». Det er en mulighet at rederen har registrert skipet i et annet klassifiseringsselskap, men DNV-GL hadde onsdag kveld ingen informasjon om «Tide Carrier» seiler med klassifisering, eller om skipet er inspisert.

DNV-GL er en norsk stiftelse, som har til vedtektsfestet formål å virke for sikring av liv, verdier og miljø

Ifølge ship-info.com skiftet skipet eiere fra Eide Marine Services AS til Julia Shipping AS i februar.

Kystverket og Sjøfartsdirektoratet har onsdag kveld ikke funnet ut hvem som eier «Tide Carrier». Foto: Fredrik Refvem

Mange skuelystne har besøkt Sele havn i dag. Foto: Lars Hjalmarsson

Vet ikke hvem som må ta regningen

Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, sa til Aftenbladet onsdag kveld at staten har tatt ansvar for å finne ressurser til å få tauet skipet bort fra området.

– Ressurser i denne sammenheng er slepebåter. Formaliteter, som hvem som tar regningen, det tar vi i etterkant, fortalte han.

Både Kystverket og Sjøfartsdirektoratet har jobbet med å finne ut hvem som eier «Tide Carrier», uten å lykkes.

– Det arbeidet pågår fortsatt, vi vet heller ikke hvor, eller om skipet er forsikret. Vi er i kontakt med alle de store internasjonale forsikringsselskapene, sa Ly.

– Det er egentlig reders ansvar, den situasjonen «Tide Carrier» er i nå, men her har vi ikke tid til å vente. Derfor har vi satt i gang denne prosessen, sa Johan Marius Ly.

Publisert:

Les også

  1. Lasteskip fikk motorstopp - seks personer har blitt evakuert med helikopter

Mest lest akkurat nå

  1. - Litt blonder er tydeligvis alt som skal til

  2. Nye smittetilfeller: Fire i Stavanger og to i Sandnes

  3. De våknet til en kalddusj, men har på fem måneder hatt over 20.000 gjester på Bryne

  4. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  5. Begeistring for Berlands planer for folkebad

  6. «Skal verden styres av følelsene våre nå?»

  1. Kystverket
  2. Sjøfartsdirektoratet
  3. DNV GL
  4. Eide