Her er de tett på barna

Hvordan bør barnehagene jobbe for å hindre at forskjellene i ferdigheter allerede i 2-årsalderen ikke vokser seg enda større?

God kontakt: I Tjodmarka barnehage er der aldri mer enn tre-fire barn pr. voksen om gangen. Det får de til ved å dele inn i smågrupper. Foto: Jarle Aasland

  • Margunn Ueland
    Margunn Ueland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Forsker Elin Reikerås trekker fram Tjodmarka barnehage i Sola som ett godt eksempel.

– Du må ta hensyn til at ulike barn utvikler seg og lærer på forskjellige måter. Hvis Lisa trenger å hoppe fra sten til sten mens hun teller, mens Frida liker å telle prikker på et ark, må vi gjøre begge deler. Vi må den måten som passer det enkelte barn, sier daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig.

Nøkkelen for å klare det igjen, er å være tett på barna. Derfor deler barnehagen de 14 barna på småbarnsavdelingene inn i grupper på 3–4 barn som hele tiden er sammen med en voksen. Barnehagen har forskjellige grupperom som er tilrettelagt for forskjellige aktiviteter.

Les også

Guttene henger etter allerede som 2-åringer

Les også

Mye må endres skal skolen favne alle, mener skoleforskere

Se, så høyt tårn!

Mari og Jakob bygger tårn. Jakob finner fort ut at det kjekkeste er å rase tårnet mens han roper høyt og triumferende. Pedagogisk leder Lina Cohen er intenst oppmerksom hele tiden og setter ord på det barna gjør. Foto: Jarle Aasland

Toåringene Frida, Mari og Jakob blir med pedagogisk leder Lina Cohen inn på konstruksjonsrommet som er fullt av byggeklosser i forskjellige størrelser, former og farger.

– Her var det masse hus! Et grønt hus, et blått hus, et rødt hus. Lina tar fram tre klosser.

– Stort hus! Begeistret løfter Frida en gønn, stor kloss i været.

– Ja, og Mari har oransje hus, svarer Lina bekreftende når hun tar fram en oransje kloss.

- Skal vi lage en lang rekke hus?

– Ja, svarer jentene.

– Oppå hverandre sånn?

– Nei, svarer Frida.

– Skal vi sette husene ved siden av hverandre?

– Ja, svarer Frida.

– Skal vi bygge et høyt tårn?

Det vil Jakob. Ungene bygger, mens Lina hele tiden setter navn på det de gjør, og gir alle tre full oppmerksomhet.

Etter en stund finner Jakob ut at det aller kjekkeste, er å rive tårnet mens han roper for full hals. Høyere og høyere for hver gang.

En perlet blomst

En blå blomst har Jakob perlet. Foto: Aasland, Jarle

På tide å skifte til ny aktivitet: Perling.

– Blomst! Frida viser stolt fram en perfekt blomst.

– Blå.. kommer det fra Jakob.

– Ja, du har blå perler der og en svart der, svarer Lina bekreftende. Jakob ser litt betuttet ut.

– Blååå.. prøver han igjen om en stund.

Nå forstår Lina: - Du også har perlet blomst! Det var det du ville si! Jakob smiler.

Hoppe og danse

Frydefulle skrik og hyl: Jakob gjemmer seg i garderoben og hopper fram. Også Frida liker den leken. Foto: Jarle Aasland

Nå var det nok stillesitting. De tre får springe litt rundt, gjemme seg i garderoben og hoppe hylende fram. Jakob fant på den leken.

«Alle barna klapper, alle barna klapper, og ja og ja og ja.» Og de klapper og vinker og danser - Jakob får lyst til å ta en ny springe- og hyle-runde- men blir straks med når Lina skifter til «alle barna tramper», og «alle barna hopper.»

«Alle barna danser, alle barna danser, og ja og ja og ja!» Fra venstre: Mari Tranøy, Frida Anundsen, Jakob Hille. Foto: Jarle Aasland

På rygg!

– Skal vi legge oss ned, hvisker så Lina.

– Ja, hvisker ungene tilbake.

– Skal vi legge oss på ryggen? Hvor er ryggen?

Jakob tar seg bak på ryggen, og så ligger alle på golvet. En liten hvilepause. Men det går ikke lenger før de tre barna ligger oppå Lina og frydefull latter sprer seg i rommet. Åh, så mange gode klemmer Lina fikk!

På tide å roe seg ned litt: Pedagogisk Lina Cohen sammen med Jakob Hille, Frida Anundsen (stripete genser) og Mari Tranøy. Foto: Jarle Aasland

– Jeg ser hva du gjør: Du er intenst oppmerksom og støttende absolutt hele tiden og setter ord på alt.

– Ja, du må det. Oppmerksomt nærvær skal gjennomsyre måten vi er på. Det er lettere å få til i små grupper enn i store. Og vi bruker språk hele tiden i alt vi gjør. Språkferdigheter er ikke noe du bare øver på en liten del av dagen, det foregår hele veien. Sammen med alle barn, enten de kan få eller mange ord, sier Lina Cohen.

– Du må være intenst pålogget hele tiden for å forstå og kunne respondere riktig på hvert enkelte barns signaler. Derfor er vi i smågrupper. Hvis du er fire voksne og fjorten barn sammen i et stort rom, klarer du ikke det, understreker daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig.

Poeng nummer to:

– I små grupper kan vi også legge til rette for den type aktivitet som det enkelte barn har mest utbytte av. Noen lærer best når de sitter stille, noen når de er i bevegelse for eksempel. Samler vi alle i en stor gruppe og forlanger at alle skal sitte stille, blir det til at de som ikke lærer på den måten du tilbyr, blir korrigert, dempet, stanset. Det stimulerer ikke akkurat lærelysten. I stedet for er det vi som må korrigere oss. Hvis Alvin ikke vil sitte i ro og høre på mens vi leser om troll, kan det være vi skal gå ut i skogen og snakke om og leke at vi er troll, fortsetter hun.

Hun vet hvordan det kjennes.

– Da jeg var liten, ble det sagt at jeg ikke likte å bli lest for. Søster min satt som et lys, mens jeg omtrent hang etter gardinene. Men jeg likte å bli lest for! Det jeg ikke orket, var å sitte i ro! Det er jo kjempeslitsomt! Men fikk jeg ligge på gulvet og vri meg, hørte jeg etter som bare det.

LES OGSÅ:

Les også

  1. – Skulen er for firkanta og gammaldags

  2. Skolen passer bedre for jenter enn for gutter, innrømmer politikere

Publisert:
  1. Barnehage
  2. Forskning og vitenskap
  3. Skole og utdanning

Mest lest akkurat nå

  1. Ny studie på demens: – Funnene er oppsiktsvekkende

  2. Volden på Vaulen badeplass: Tre gutter tiltalt etter at 15-åring ble slått bevisstløs

  3. Fjell­bygda nektet å dø. Nå har de store planer

  4. Er norsk statsborger og disponerer leilighet i Norge. Må likevel på karantenehotell: – Dette er internering

  5. «Dette går ikke, Viking. Berntsen kan ikke få en slik avskjed»

  6. Mann pågrepet - viste frem våpen på utested