Kan bli elbusser gjennom Ryfast

Kolumbus har lyst ut anbudet for Ryfast med opsjon på elbusser.

Den første av elbussen ble satt i trafikk i Stavanger i 2015. Prøveprosjektet er et samarbeid mellom trafikkselskapet Boreal, Lyse og Enova. Daværende fylkesordfører Janne Johnsen (H), til venstre, varaordfører i Stavanger kommune, Bjørg Tysdal Moe (KrF) og Boreal-sjef Kjetil Førsvoll testet den nye el-bussen, med Ahmet Selcuk Kara bak rattet. Foto: Fredrik Refvem

  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Det er fem elbusser i Stavanger i dag. Hvis elbusser blir valgt for bussanbudet i Ryfylke Sør, blir det en helt annen dimensjon over det. Jeg tipper det da blir minst 40 elbusser, men dette avhenger av driftsopplegget til selskapet som vinner anbudet. Vi kjøper bare en tjeneste, forklarer Terje Øen, økonomisjef for Kolumbus.

I 2019 åpnes Ryfast. To offentlige ferjesamband og Jørpelandsruta (hurtigbåt) legges ned, og det blir buss i stedet. Kolumbus har nylig kunngjort konkurransen om kollektivtrafikk med buss mellom Søre Ryfylke og Nord-Jæren.

LES OGSÅ: Her er utlysningen av anbudet, inkludert alle bussruter og skoleskyss

Oppstart 1. desember?

Først må busselskapene søke om å bli prekvalifisert. 13. desember sender Kolumbus ut invitasjon til de som er kvalifiserte til å delta i konkurransen. Tilbudsfristen er 29. januar. Deretter tildeles kontrakten i uke 11. Oppstart for oppdraget er satt til 1. desember 2019, men tidspunktet kan bli endret - avhengig av når Ryfast åpnes.

Det er lagt inn 11 ruter, samt sju opsjoner på kjøring av ruter til Preikestolen, til Røldal, flere avganger til Fiskå og Voster i Nordre Strand, sykkelbuss gjennom Ryfast, kjøring til Hjelmeland, og elbusser. Opsjon betyr at busselskapene er nødt til å gi tilbud, men det er opp til Kolumbus om tilbudet skal benyttes.

Kolumbus har anbefalt at alle busser lengre enn 12 meter blir 100 prosent batterielektriske. Det vil utløse støtte fra Enova til utbygging av ladeinfrastruktur.

Hovedrutene er Jørpeland-Stavanger sentrum (rute 100) og Tau-UiS-Forus (rute 101). Dette betyr at reisende må skifte buss på Solbakk terminal, ved munningen av Ryfast, dersom de for eksempel skal reise Jørpeland-Forus eller Tau-Stavanger.

– Det politiske vedtaket er inntil seks avganger i timen. Vi har lagt opp til 15 minutter frekvens på rute 100, og i tillegg har vi avganger til Forus i rush på rute 101, sier Elisabeth Tostensen, kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus.

Les også

LES OGSÅ: Klar for utlysning av privatferje på Høgsfjorden

Kortere reisetider enn med ferje

Månedskortet for buss vil koste 1100 kroner måneden. Dette blir etter alt å dømme mye billigere enn å bilpendle gjennom Ryfast (takstene er ikke bestemt). Spørsmålet er om bussen kan konkurrere på tid.

  • Reisetid fra Jørpeland kirke til Hundvågkrossen blir 30 minutter, til Fiskepiren 38 minutter, til Byterminalen 43 minutter.
  • Reisetid fra Tau kai til SUS blir 29 minutter, til UiS 36 minutter, til Forus nord 44 minutter.
  • Reisetid fra Solbakk terminal, hvor det er 100 parkeringsplasser, til SUS blir 20 minutter, til UiS 27 minutter, til Byterminalen blir 31 minutter, til Forus nord 38 minutter, til Forus øst 42 minutter.
  • Eksempel fra Jørpeland: Går du på bussen ved Jørpeland kirke og reiser til Tvedtsenteret på Forus vil det ta cirka 44 minutter. Dette blir cirka 30 minutter raskere enn å kjøre via Høgsfjord-ferja (sambandet Oanes-Lauvvik), slik mange dagpendlere gjør i dag.
  • Eksempel fra Tau: Bussturen fra Tau kai til Fiskepiren i Stavanger vil ta cirka 38 minutter - nokså likt dagens ferjetur, med andre ord.
  • Fra Forsand bedehus til Forus nord vil bussen ta cirka 75 minutter.

Det blir ingen påstigning etter Solbakk terminal. Ryfast-bussen skal altså ikke plukke opp folk på Hundvåg når den kjører i retning Stavanger sentrum/Forus, det blir bare avstigning.

Bussruten fra Jørpeland fra morgenen.

Bussruten fra Jørpeland på ettermiddag og kveldstid.

Stavanger-Jørpeland fra morgenen.

Stavanger-Jørpeland for ettermiddag og kveld.

Jørpeland-Tau

I dag har bussruten på strekningen Jørpeland-Tau flest passasjerer, blant annet fordi Tau er et knutepunkt for ferjene. I fremtiden må de reisende skifte buss på Solbakk terminal. Det vil gå matebuss hver time fra Tau til Solbakk, hvor de reisende til Jørpeland skifter til bussen som kommer fra Stavanger. Folk fra Jørpeland som skal til Tau, må huske å bytte buss på Solbakk, så de ikke havner i Stavanger.

Kolumbus er usikker på hvor mange som vil benytte seg av det nye busstilbudet. For første driftsår er det lagt til grunn et passasjergrunnlag på 1,1 millioner reiser. Selskapet erkjenner at overgangen fra ferjer til fastlandsforbindelse er forbundet med stor usikkerhet. Kolumbus tror etterspørselen vil endre seg over tid, og henge sammen med bompengetakstene i Ryfast.

Tau-SUS-UiS-Forus, ruter fra morgenen.

Tau-SUS-UiS-Forus, ruter for ettermiddag og kveld.

I dag kan reisende ta med sykkel gratis på ferje og hurtigbåt. På buss i Rogaland kan sykkel medbringes såfremt det er ledig plass. Det er bare plass til to barnevogner/rullestoler/sykler før bussen er full.

I Ryfast forbindelsen blir det ikke mulig å ferdes for gående og syklende. Dagens sykkelbrukere i Strand har signalisert at de ønsker å kunne reise med sykkel. I en undersøkelse som ble gjennomført 2015/2016, var det 67 syklister blant 1181 reisende. 90 prosent av disse ønsker om å sykle også etter åpningen av Ryfast. Det er lagt inn opsjon på sykkelbuss fra Solbakk til Stavanger i rushtiden. Denne bussen har kun en påstigning og en avstigning. Holdeplassen i Stavanger blir sentralt plassert og eventuelt i nærheten av sykkelstamveien.

Forsand-Jørpeland-Solbakk

Solbakk-Jørpeland-Forsand

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. De har pusset opp 13 boliger de siste 17 årene. Nå har de omsider funnet roen på Tau

  2. Ansatt på sykehjem i Sola smittet

  3. Den britiske koronavarianten er påvist i tre kommuner i Rogaland – ett av dem i år

  4. Veronica Simoné Fjeld hardt ut mot Isabel Raad

  5. Gårdsutsalget til Tommy Skjæveland møter motstand

  6. Trafikkuhell på E39 ved Skurve