Protester mot nye blokker i Jernalderveien

Det mobiliseres på Madlamark mot ny blokkbebyggelse i Jernalderveien.

Publisert: Publisert:

Slik vil gatebildet ta seg ut fra Jernalderveien med blokker og ny Coop-butikk. Foto: Eder Biesel arkitekter AS

  • Stein Halvor Jupskås
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Bak planene står K2 Eiendom, som ønsker å rive Coop-butikken som ligger på tomta i dag. I ett av nybyggene skal det etableres en ny butikk ut mot Jernalderveien.

Planforslaget består av fire bygninger, der to og to henger sammen. På det høyeste er bebyggelsen i fem etasjer. Boligblokkene skal kunne gi plass til maksimalt 43 boenheter, og er plassert langs ny trasé for Jernalderveien, som forskyves noe inn mot boligene i Jan Petersens gate.

Les også

Luksusboliger på Madla ble utsatt

Les også

Hus med 30 mål tomt på Madla solgt to millioner over takst

Slik ser området ut i dag. Foto: Google

Nybyggene som er omfattet av planforslaget, er de med grønne tak. Foto: Eder Biesel arkitekter AS

Planforslaget innebærer en tomteutnyttelse på om lag 128 prosent BRA, mens kommuneplanen setter grensen mellom 25 – 70 prosent BRA for bolig og 60 – 150 prosent for næring.

I dag er ligger det en større parkeringsplass i området. Denne blir brukt både av gjester i området og ansatte på Madlavoll skole. I planforslaget heter det at de ansatte ved skolen fortsatt vil få parkeringsplasser, men at gjesteparkeringen vil forsvinne.

Parkering foreslås etablert i parkeringsanlegg under bakken. Antall parkeringsplasser som er tilgjengelig for offentligheten vil reduseres med 31.

Flere naboer har uttalt seg kritisk til planene, som ennå ikke er lagt fram for politisk behandling. Mye tyder på at politikerne får saken på bordet i kommunalstyret for byutvikling 31. mai.

Thor Inge Throndsen i Velforeningen Madlamark Sør er særlig kritisk til den høye utnyttelsesgraden nær den bevaringsverdige rekkehusbebygggelsen i Jan Petersens og Anton Brøggers gate.

– En så sterk fortetting som foreslått vil forringe spesialområdets
kvaliteter så mye at vi stiller spørsmål ved om planen er i direkte konflikt med områdets bevaringsregulering, sier han

– Kommuneplanen anbefaler maksimalt 3-4 etasjer i området, ikke 4-5 etasjer. Den bevaringsverdige arkitekturen kveles av blokker som er mer enn dobbelt så høye, og kun 28 meter fra soverommene. 4 og 5 etasjers bebyggelse vil gi direkte innsyn til soverommene i Jan Petersens gate, sier Throndsen.

– Bebyggelsen bør senkes med to etasjer og avstanden økes, legger han til.

Han er også kritisk til trafikksituasjonen i området dersom utbyggingen blir vedtatt.

– Økt trafikk gir utrygg skolevei for elever helt ned til 6 år, noe som vil føre til at flere kjører barna til skolen. I tillegg er det et problem når så mange parkeringsplasser på gateplan forsvinner, det betyr økt fremmedparkering i boliggatene, sier Throndsen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  3. Mangemillionær fra Stavanger impulskjøpte sørlandshytte til 19 millioner: - Jeg likte det jeg så

  4. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  5. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  6. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  1. Byutvikling
  2. Parkering
  3. Skolevei
  4. Bolig
  5. Madla og Kvernevik