Togstreik mot jernbanereform

Mandag 15. juni kl. 10-13 går ansatte i NSB, Flytoget og Jernbaneverket ut i politisk streik for å markere sin motstand mot jernbanereformen.

Publisert: Publisert:

15. juni blir det politisk streik fra klokken 10 til 13. Foto: Pål Christensen

Ola Fintland
Journalist

Samme dag skal jernbanereformen behandles i Stortinget.

Jernbanereformen ble lagt fram av Høyre, KrF, Venstre og Frp 12. mai i år og foreslår blant annet konkurranseutsetting av jernbanestrekningen. For å markere at reformen ble lagt fram møtte flere lokale politikerne fra Høyre, Frp og samarbeidspartiene Venstre og KrF på Ruten i Sandnes.

— Hvordan kan konkurranseutsetting gi et bedre tilbud til passasjerene?

— Det er mye som kan utvikles innen tog og innholdet i tilbudet som gis, sa Høyres ordførerkandidat i Sandnes Thor Magne Seland til Aftenbladet. Han la til at det kan godt hende at NSB vil ha det beste tilbudet i framtida.

— Men det vil vi finne ut ved å konkurranseutsette, sa Seland.

Les også:

Les også

– Vi skal gi bedre togtilbud

Tidligere denne uken lå det brosjyrer med teksten: «Er du klar for et dårligere tilbud?» på togseter på Jærbanen. Plakater på stasjonene advarer også om den planlagte jernbanereformen.

– Det er viktig å få fram at vi synes det er flott at regjeringen vil satse på jernbanen, men det blir feil å dele driften av jernbanen opp i flere små transportselskaper, ut i fra hvem som vinner anbudet, sier leder Fredrik Nilssen i fagforeningen til lokførerne til Jærbladet (krever innlogging).

Lokførerne mener at det er infrastrukturen som er årsakene til problemene på jernbanenettet.

– De fleste forsinkelsene vi har skyldes feil på spor, og feil på signaler på det elektriske anlegget. Og de feilene ville vært der selv om det sto noe annet enn NSB på togene, sier Nilssen.

Jærbanen har gjennomgått utbedringer siden 1991, og fikk i 2009 dobbelspor som gjør at flere passasjerer kan fraktes.

– Jærbanen er en skikkelig suksesshistorie. Den har gått fra å frakte rundt 600.000 passasjerer i 1991 til å frakte 3,6 millioner passasjerer årlig i dag. Det har vi klart uten privatisering, og mens ansvaret lå hos NSB, sier Trond Egil Aasen Bøe, medlem i styret for Lokomotivpersonalets forening til Jærbladet.

Publisert: