Nedjusterer beredskapsnivået etter havariet

Ifølge opplysninger Kystverket har mottatt skal det ikke være skader på «Tide Carrier».

Publisert: Publisert:

«Tide Carrier» slepes her forbi Ølberg på vei til Åmøyfjorden. Foto: Pål Christensen

  • Cornelius Munkvik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

På grunn av uklare eierforhold ble bergingen av havaristen allerede onsdag etablert som en statlig aksjon der Kystverket gikk inn og iverksatte tiltak på vegne av rederiet. Det opplyser aksjonsleder Johan Marius Ly i Kystverket overfor Aftenbladet.

Les også

Havaristen fikk inndratt godkjenningen forrige uke

Klokka 08.00 torsdag morgen var «Tide Carrier» slept ut av fareområdet, og beredskapsnivået ble derfor nedjustert.

– Den umiddelbare faren for en negativ utvikling er over. Nå fortoner dette seg som et helt ordinært slepeoppdrag. Den statlige aksjonen ble avsluttet klokka 09.00. Da gikk Kystverket tilbake i en overvåkende rolle, sier Ly.

600 kubikkmeter bunkersolje

Da det onsdag ble etablert statlig aksjon, ble et av Kystverkets oljevernfartøy flyttet nærmere havaristen. Dette lå i Mekjarvik i natt i tilfellet noe skulle skje. I tillegg ble det kjørt oljevernutstyr fra Kystverkets depot i Stavanger ut til jærstrenden. Samtidig ble innsatsmannskaper varslet.

I området var det allerede to kystvaktskip – «KV Bergen» og «KV Sortland» – i tillegg ble «KV Tor» tilkalt. Kystverket hadde også en slepebåt i beredskap i Stavanger.

Les også

«Tide Carrier» slepes til Åmøyfjorden

– Jeg har ikke fått melding om at «Tide Carrier» har hatt andre problemer enn motorhavariet. Det er ikke meldt at havaristen har vært på grunn. Det skal ikke være last om bord, sier Ly.

I «Tide Carrier» er det 600 kubikkmeter tung bunkersolje og 300 kubikkmeter diesel.

Befarte strendene

Allerede tidlig ettermiddag onsdag var Kystverket i kontakt med brannvesenet, som leder det interkommunale utvalget mot akutt forurensing. Mannskaper har vært på befaring på jærstrendene uten at de verken har sett eller luktet noe som kan tyde på utslipp.

Les også

Lasteskip skal taues bort torsdag morgen

– Det var uklart i går om havaristen hadde vært på grunn eller ikke, sier aksjonsleder Ly.

Videre sier han at det nå er Sjøfartsdirektoratet som følger opp videre i forhold til tilstanden på havaristen.

AIS-transponder virket ikke

Det er slepebåter fra Buksér og Berging – «BB Server» og «BB Borgøy» – som sleper havaristen. Den er nå på vei over Boknafjorden og til Gismarvik havn.

– I tillegg til mannskap er det både loser fra Kystverket og representanter fra Buksér og Berging om bord i havaristen. Med forbehold om hvor mange loser det er, er det 19 personer om bord i «Tide Carrier» nå, sier Ly.

Foto: Jan Inge Haga

Slepingen blir også overvåket av sjøtrafikksentralen på Kvitsøy.

Flere lesere har påpekt at det ikke er mulig å se «Tide Carrier» sine bevegelser på Marine Traffic sine sider som viser båters bevegelser innenfor rekkevidden av landbaserte AIS-mottakere. Aftenbladet får opplyst at Kystverket har informasjon om at det var en AIS-transponder om bord på «Tide Carrier», men at den ikke virket.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Familien savner svar etter at sønnen ble funnet død

  2. «Alle» vil gå på denne linja på videregående: – Appellerer til ungdom

  3. «Varsellampene er fleire. Og me kan koma til å høyra meir om QAnon. Det er mørkt nedst i kaninholet»

  4. Rogfast skal være klar i 2031

  5. Prøvde å overtale moren til ikke å se «Exit»

  6. – Her vil vi ikke være verneverdige

  1. Kystverket
  2. Sjøfartsdirektoratet