Jærbanen legges ut på anbud

Jærbanen, Sørlandsbanen, Trønderbanen, Nordlandsbanen, deler av Dovrebanen og flere andre baner legges ut på anbud. Varselet kom torsdag.

Publisert: Publisert:

Jærbanen. Arkivfoto. Foto: Jon Ingemundsen

  • Sveinung Berg Bentzrød
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Konkurransen om norske linjer er et faktum. På statens anbudsnettside «Doffin» varsles det om at følgende jernbanestrekninger legges ut på anbud av Regjeringen ved Samferdselsdepartementet.

  • Sørlandsbanen
  • Jærbanen
  • Dovrebanen Oslo-Trondheim
  • Rørosbanen
  • Nordlandsbanen
  • Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer)
  • Meråkerbanen
  • Raumabanen
    I tillegg blir det ny runde for Gjøvikbanen, som NSB vant da første norske persontogstrekning ble konkurranseutsatt for noen år tilbake.

NSB kan miste hele «diesel-Norge»

Bortsett fra Sørlandsbanen, lokalstrekningen Jærbanen og Dovrebanen handler alt dette om strekninger der det i dag går dieseltog. Rent geografisk dekker linjene halve Norges jernbanestrekninger.

— Det er lagt ut varsel om to pakker det skal konkurreres om, en for Sørlandsbanen, og en for det vi kaller «dieselverdenen» pluss Dovrebanen Oslo-Trondheim, bekrefter NSB-sjef Geir Isaksen.

- Kom dette overraskende på NSB?

— Nei, i Stortingsmeldingen om jernbanereformen sto det at Sørlandsbanen lå an til å bli den første, og at Midt-Norge og Nord-Norge kunne være aktuelle.

- Men dere kjente ikke de konkrete strekningene?

— Nei, men det skal man vel heller ikke gjøre, når en konkurranse skal utlyses.

- Tror vi har et godt utgangspunkt for å vinne

- Når blir dette avgjort?

— Selve utlysningen kommer om ett år. Konkurrentene skal ha god tid, og det vil komme mye informasjon om hva slags tjenester disse linjene skal yte. Man tar sikte på å starte opp trafikken fra desember 2018 på Sørlandsbanen.

- Hva vil være NSBs konkurransefortrinn?

— Vi kjenner strekningene godt i dag. Vi kjenner kundene. Vi tror vi har et godt utgangspunkt for å regne ut riktig pris. Og så har vi veldig lyst til å vinne dette!

- Hva må dere ellers gjøre?

— Hele omdannelsen av jernbanen gjør at vi får færre oppgaver, og må redusere kostnadene i takt med dette.

- Hvor er det mest trafikk på disse pakkene?

— Jærbanen og strekningen fra Røros i sør til Steinkjer i nord har nok den største trafikken, sier Isaksen.

Disse kan komme til å legge inn anbud

NSB venter knallhard konkurranse, fra den Hongkong-baserte banegiganten MTR, fra Deutsche Bahns Arriva og fra flere europeiske selskaper.

Spørsmålet er likevel om ikke MTR blir den vanskeligste motstanderen.

Slo NSB i kampen om Stockholm

Rett før jul ble slaget avgjort om de sterkt trafikkerte lokaltoglinjene rundt Stockholm. NSB, som ikke lenge i forveien hadde vunnet konkurransen om linjer nord i Sverige, gjennom datterselskapet Tågkompaniet, tapte for MTR.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Jernbaneverket planlegger bru uten tillatelse

  2. Mulig å nå 30.000 nye innbyggere

  3. 46.701 har gåavstand til Jærbanen

Mest lest akkurat nå

  1. – Du skal ikke ha kniv fra Ikea, sier far

  2. SAS-kaptein fløy til Stavanger med promille – dømt til fengsel

  3. 17 flygninger til Norge med koronasmitte

  4. Tesla målt til 221 km/t: Eieren får førerkortet beslaglagt inntil mai neste år

  5. Har mest sannsynleg blitt smitta her i regionen

  6. For farlig å dykke i elva nå, håper på lavere vannstand

  1. Jærbanen
  2. Sørlandsbanen