Film om alkovett spres som ild i tørt gress

Har du sett filmen av en småharry fyr som legger til kai med en sjabby, gammel båt i helgen? Filmen har truffet en nerve og elskes av båtfolk i Europa og USA. Filmen har fått fire millioner visninger i sosiale medier de siste fire dagene.

Publisert: Publisert:
  • May-Helen Rolfsnes
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Hvert år omkommer rundt 30 personer på sjøen her i landet og minst en fjerdedel er påvirket av alkohol. Organisasjonen AV-OG-TIL, som jobber for alkoholfrie soner, ønsket å fram budskapet om at båtfører bør være edru til rors gjennom en kampanjefilm.

Filmen viser hvordan det å legge til med en båt kan være vanskelig, men også at det kan gjøres med stor stil. Fredag ettermiddag begynte det å ta av på sosiale medier.

– Vi ønsket å lage en film som båtfolk i Norge kunne like. Denne helgen har vi sittet måpende foran PC-ene våre og sett filmen gå sin seiersgang i Norge og resten av verden, sier Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL.

Bare i USA er har filmen nå 2,5 million visninger. Du kan se filmen her.

Lokale skuespillere

Venner utfordrer hverandre til å bli like gode, døtre erter fedrene sine, sammenligner hovedpersonen i filmen med Jack Sparrow og omtales på båtblogger i flere land. Bildet er fra kampanjefilmen.

Filmen ble spilt inn på Ramsvik i Stavanger i samarbeid med reklamebyrået Melvær & Lien Idé-entreprenører i Stavanger. Alle skuespillerne er fra Stavanger-området. Bortsett fra én (familiefaren spilles av Vegar Hoel), er alle i filmen amatører. Hovedpersonen spilles av Jo Gill Næss, kona spilles av Kristin Lif-Melberg, og barna spilles av Noah Gorset Kristoffersen og Marie Vestly.Daglig leder i Melvær og Lien, Andreas Melvær, sier at hovedskuespiller Næss tydeligvis ikke helt visste hva han sa ja til når han ble med i filmen.

– Han har fått enormt mye oppmerksomhet, og alle på jobben hans har sett filmen.Jeg vet ikke helt hvordan det blir for han nå, men han kommer til å bli gjenkjent på gata frå nå av. Har en litt annen stil til vanlig enn på filmen, sier Melvær.

Humoristisk film med et viktig budskap

Filmen deles og kommenteres nå på flere båtsider og privatprofiler på Facebook, også i andre land enn Norge. Venner utfordrer hverandre til å bli like gode, døtre erter fedrene sine, sammenligner hovedpersonen i filmen med Jack Sparrow og omtales på båtblogger i flere land.

– Det er visst ikke bare i sjønasjonen Norge det krever sin mann å manøvrere en båt. Vi synes det er stas at filmen har fått så mye oppmerksomhet, og litt morsomt at alkovettbudskapet vårt nå har spredd seg til flere millioner båtfolk i Norge, Europa og USA. Den har til og med blitt delt i Australia, sier Randen i AV-OG-TIL.

– Det er kjempegøy at filmen blir likt. Jeg forstår at folk kjenner seg igjen, både i farsfiguren som ikke får til å legge til kai, og i han kule fyren, sier kommunikasjonsrådgiver Trude E. Gaare i AV-OG-TIL.

Selv om filmen er gjort på en humoristisk måte, ser Gaare på kommentarene at folk også får alkovettbudskapet med seg.

På grunn av stor stor pågang fra utlandet har AV-OG-TIL nå laget film med engelske tekstplakater og lagt den ut på Youtube.

Noen av nettsidene som viser filmen:

  • Den største amerikanske Facebook-siden, Powerboat fans and friends
  • Cassablanca, Marokko – Hunting & fishing
  • Marine Safety i Vest-Australia
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Salgsleder i Nortura fikk 350.000 kroner fra kunde – tiltalt for grov korrupsjon

  3. 39 nye smittede siste døgn

  4. Savnet Stavanger-mann (40) funnet i god behold i Sirdal

  5. Entreprenør kom borti høyspent­kabel – 4 kunder uten strøm på Bryne

  6. Knut Aandahls 58 år gamle bil vakte oppsikt da han flyttet hjem til Norge