Forsand-ja til Espedal-tunnel kan bli nei i fellesnemda

Synger tunnelprosjektet Espedal-Frafjord på siste verset?

Publisert: Publisert:

Intensjonsavtalen for Nye Sandnes sier at tunnelen skal bygges.

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

- Det ser mørkt ut. Spørsmålet er hva Fellesnemnda i Nye Sandnes finner på, svarer Torstein Haukalid (KrF), tidligere ordfører i Forsand.

Den drøyt 5 kilometer lange tunnelen Espedal-Frafjord skulle egentlig bygges som en del av Ryfast-prosjektet, men ble tatt ut da Stortinget strammet inn det såkalte nytteprinsippet for bompenger. I ettertid har prosjektet manglet finansiering. Nå forsøker Rogaland fylkeskommune å få penger på plass gjennom et spleiselag.

Spleiselaget går ut på at Rogaland fylkeskommune og Forsand kommune skal ta 49 prosent hver, mens Gjesdal kommune og Ryfylkefondet dekker siste 2 prosent.

I siste kostnadskalkyle fra mars 2019 har Statens vegvesen kalkulert prisen fra 857 millioner kroner til 1428 millioner kroner. Flertallet i fylkespolitikken og Forsand mener imidlertid det er realistisk å bygge tunnel for 750 millioner kroner.

Seks skjær i sjøen

Det er tett med skjær i sjøen. 1) Berørte grunneiere i begge ender av tunnelen er mot prosjektet. 2) Det er kommet negative signaler fra Gjesdal, hvor kommunestyret skal behandle reguleringsplanen. Hvis politikerne vedtar den traséen som er ønsket av folk i Frafjord, blir tunnelen 100 millioner kroner dyrere. En ekstrakostnad fylket mener at Gjesdal i så fall må dekke. 3) Spleiselaget binder opp kommuneøkonomien i Nye Sandnes med 400 millioner kroner (20 millioner kroner i 20 år). 4) I fylkestinget er tunnel-støtten i ferd med å forvitre. 5) Tunnelen blir en trussel mot trafikkgrunnlaget til Høgsfjord-ferja, som er limet i Nye Sandnes. 6) Hvis ferja ikke er drivverdig i konkurranse med Ryfast, vil mange heller jobbe for en veiløsning over Høgsfjorden.

Onsdag behandlet Forsand kommunestyre intensjonsavtalen og det ble et knapt flertall 9–8 for intensjonsavtalen (Ap, KrF og Sp). Mindretallet bestod av Høyre, Samlingslista og Bygdelista, altså den såkalte Sandnes-fløyen. De foreslo et slags utsettelsesforslag.

«Forsand kommunestyre ynskjer ikkje å forplikte seg til ein fordeling av kostnadane til byggjing av tunell Espedal - Frafjord før det føreligg godkjent reguleringsplan, og det er innhenta forpliktande prisar på gjenomføring av prosjektet».

Saken skal opp i Fellesnemnda i Nye Sandnes 4. juni, og da kan fort mindretallets syn vinne fram. Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) har tidligere karakterisert det som skjer rundt tunnelen Espedal-Frafjord som et Svarteper-spill. Hvem er den uheldige som sitter igjen som Svarteper og må betale regningen? Hvem sitter igjen med skylda hvis prosjektet havarerer?

Hva om Høgsfjord-ferja legges ned?

Torstein Haukalid er ikke særlig optimistisk på vegne av tunnelprosjektet. Han fikk flertall for å vedta at kommunestyret «forventar at Forsand sine representantar i fellesnemnda for Nye Sandnes arbeidar for vedtaket i denne saka når saka kjem til handsaming der».

– Men med de signalene som er gitt fra «robuste Sandnes kommune» og fra representanter fra Forsand - om at det blir for dyrt, så ser dette mørkt ut. Det er betenkelig hvis noen av Forsand-representantene i Fellesnemnda ikke følger kommunestyrevedtaket. Sandnes vil få 100 millioner i årlige kraftinntekter fra Forsand. Mindretallet er opptatt av at Sandnes skal få høyest mulig medgift. Vi synes ikke det er mye å bruke 20 millioner i 20 år til dette prosjektet, for å sikre varige verdier for Forsand. Før har vi brukt kommunale midler på Lysefjordbrua, vei til Botne, Songesand-Årdal og Lyseveien. Ingen synes det var feil, sier Torstein Haukalid.

Han har ikke tro på at ferja overlever lenge i konkurranse med Ryfast.

– Faren er at vi sitter igjen uten noe, hvis ferja legges ned. Det er ikke tilgivelig dersom det blir resultatet, mener Haukalid.

– Rett rekkefølge

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad (H) avviser at noen forsøker å torpedere Espedal-Frafjord.

– Det er sikkert mange som har lyst til å tenke den tanken, men denne saken er ikke for eller mot. Ingen er mot tunnel. Forsand har stått samlet om å realisere Espedal-Frafjord. Men vi i Høyre ønsker ikke å forplikte oss til fordeling av kostnader før det foreligger en godkjent reguleringsplan og priser er innhentet. Dette handler om rekkefølge og hvor vi er i prosessen. Kommunestyrevedtaket er et innspill til Fellesnemnda, og det nye Bystyret etter høstens valg må behandle saken, sier Dagestad, som vil se saksutredningen før han bestemmer hva han vil stemme i Fellesnemnda.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  4. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  5. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  6. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  1. Gjesdal
  2. Forsand
  3. Sandnes
  4. Frafjord
  5. Gjesdal kommune