Oversikt: Her kan du hurtiglade elbilen i Rogaland

Kjører du elbil, vil du trolig trenge å hurtiglade en gang iblant. Her gir vi deg en oversikt over alle hurtigladerne i Rogaland.

Publisert: Publisert:

Fire av hurtigladerne på Lyse/BKK sin hurtigladestasjon på Jernbanelokket i Stavanger. Totalt er det sju ladere med Chademo-kontakt, og sju CCS-kontakter på denne plassen. Foto: Eivind Aarre

  • Eivind Aarre
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Det er fire operatører som stort sett deler hurtiglader-markedet mellom seg i vårt fylke:

  • Grønn kontakt
  • Fortum
  • Lyse/BKK
  • Circle K

I tillegg kommer lynhurtigladerne til Ionity, som er kun for biler med CCS-inngang for lading. Ionity har åpnet ladestasjon ved Circle K på Sira, og Circle K på Lura har nylig åpnet.

I kartet er det markert lynladere. Dette er ladere som gir fra 100 kW ladefart og oppover, først og fremst for nyere elbiler.

I oversikten er også Teslas superladere på Aksdal og Vikeså med. Kun Tesla kan lade her.

Denne oversikten dekker hurtigladere (opp til 50 kW) og lynladere (lading for mer enn 50 kW).

Dette er steder der elbiler kan lade med mer effekt enn 50 kW i Rogaland:

  • Tesla supercharger Aksdal (kun Tesla, opp til 145 kW)
  • Tesla supercharger Vikeså (kun Tesla, opp til 145 kW)
  • Ionity ved Circle K Lura (kun CCS, opp til 350 kW)
  • Circle K Forus (kun CCS, opp til 150 kW)
  • Circle K Ålgård (kun CCS, opp til 150 kW)
  • Shell Aksdal (kun CCS, opp til 150 kW)
  • Rema 1000 Hundvåg (kun CCS, opp til 150 kW)

Andre ladere med ladeeffekt opp til 50 kW finner du i kartet øverst.

De fleste elbilister lader stort sett bilen hjemme over natten, men på langtur eller hvis du trenger å fylle tanken noe raskere, er hurtigladere gode å ha.

Hurtiglading vil gi deg mer eller mindre full tank på rundt 40 minutter, alt etter hvor stor batterikapasitet bilen har, og hurtigheten på ladingen. Mens en hjemmelader typisk lader med en effekt på 6 eller 7 kilowatt, vil hurtigladerne kunne lade opp til 50 kilowatt.

  • Ladefart: Mens en hjemmelader typisk gir mellom 3 og 7 kW, vil en hurtiglader gi opp til 50 kW med dagens ladestasjoner. Til sammenligning gir Teslas superladere opp til 120 kW, mens Ionitys ultrahurtigladere skal kunne gi opp til 150 kW. I framtiden har Ionity planer om ladere som gir opp til 350 kW.
  • For priser for lading, må du henvende deg til ladeoperatørene (Grønn kontakt, Fortum eller Lyse/BKK). Det er mulig å starte lading med SMS, RFID-brikke eller via app. Lading med brikke eller app er vanligvis billigere enn lading med SMS.
  • Oversikten gjelder Rogaland, men vi har også tatt med Sinnes og Tonstad i Vest-Agder i tillegg til Etne i Hordaland på dette kartet.
  • Aftenbladet tar forbehold om at noen ladere kan være ute av drift av forskjellige grunner.
  • Vil du ha oversikt over lademuligheter i hele Norge, sjekk Elbilforeningens ladekart.

De to ladestandardene som gjelder for hurtiglading, er Chademo og CCS. Begge disse ladestandardene er DC-lading. (DC betyr Direct Current). Chademo er en opprinnelig japansk standard, mens CCS er europeisk.

Chademo-kontakten.

Elbiler som hurtiglades med Chademo:

  • Nissan (eldre modeller)
  • Kia Soul (eldre modeller)
  • Mitsubishi
  • Citroën
  • Peugeot
  • Toyota
  • Tesla Model S, Tesla Model X (med adapter)

CCS-kontakten.

Elbiler som hurtiglades med CCS:

  • Volkswagen
  • Kia Soul og Kia E-Niro (nyere modeller fra 2019 av)
  • Hyundai (nyere modeller)
  • Nissan (nyere modeller)
  • Audi
  • Jaguar
  • Opel
  • Tesla Model 3
  • Tesla Model S, Tesla Model X (med adapter)
  • General Motors
  • DS
  • BMW
  • Mercedes
  • Ford
  • Porsche (Taycan kommer i 2019)
  • Renault Zoe (nyere modell, kommer sent i 2019)

Elbiler som ikke kan hurtiglades med Chademo eller CCS i vår region:

  • Renault Zoe (eldre modeller)
  • Renault Kangoo
  • Renault Twizy
  • Smart fortwo
  • Mercedes Benz B-Class Electric Drive
  • Fiat 500e
  • Reva
  • Think

Slik kan det se ut ved en hurtigladestasjon - med uttak for Type 2, fra venstre, CCS og Chademo. Type 2 regnes ikke som hurtiglader, og er derfor ikke med i vår oversikt. På mange stasjoner må du også ha med egen kabel for å lade på Type 2. Foto: Eivind Aarre

Er det noen feil i vår oversikt? Ta kontakt med oss HER

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. Elbilforeningen frykter ladesmell

  2. – Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

  3. De største kommunene er ikke best på elbil

  4. Enova punger ut for hurtiglading i distriktene

Mest lest akkurat nå

  1. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  2. Arne Viste-firma slått konkurs: – En veldig trist nyhet for de ansatte

  3. Jeg må dessverre stad­feste at det selv­opp­nevnte kvinne­politiet lever i beste velgående

  4. Bli med inn i Bent Høie og Dag Terje Solvangs atriumhus: – Vi kan ikke komme oss fort nok hjem

  5. Thomas Alsgaard gjorde en tabbe på Tax-free. Det forandret livet hans

  6. Sangene visste at hun skulle skilles før hun visste det selv

  1. Elbil
  2. Norsk elbilforening
  3. Samferdsel
  4. Rogaland
  5. Bil