Løfter fram igjen opprinnelig E39-forslag

NY E39: Konfliktnivået har økt betraktelig etter at det har gått opp for folk hvor den nye motorveien kan havne.

Vegvesenet utreder ulike korridorer, men ikke ytre, den som vil gå der de fleste bor.
  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Nå mener mange i Dalane at det er på tide å løfte fram igjen ytre korridor. Den går der folk bor og tar mest hensyn til jordvern, blir det hevdet.

Denne uken har Vegvesenet hatt folkemøter i Bjerkreim og i Lund om en ny trasé fra Bue til Moi. Den var en av 161 tilbakemeldinger i forbindelse med forrige høringsrunde. Det proffe, anonyme forslaget ble ansett som så godt at det skal utredes. Det nye forslaget vakte glede på Ueland, men harme på Hetlandsheia og på Heskestad. I deler av Bjerkreim mistet enkelte gårdbrukere nattesøvnen da de oppdaget at motorveien kan havne over eiendommen deres.

Odelsjente

Odelsjente på Hetlandsheia, May Helen Ervik Hetland, mener tiden er inne for å løfte fram igjen det opprinnelige forslaget til Rune Gjedrem. Hun er en sentral Frp-politiker i Eigersund og har en varaplass til Stortinget.

– Vi må være villige til å bruke litt mer tid for at det beste alternativet skal vinne fram. Jeg vet ikke om ytre trasé er den beste siden Vegvesenet ikke vil utrede den, derfor må den inn igjen, slik at når det endelige valget skjer, så vet vi at det er den beste løsningen som står igjen til slutt.

Det er bruduljene rundt de andre korridorene som har satt henne på disse tankene. Sammen med Mats Danielsen (Frp) skal hun fronte saken overfor sentrale politikere. Danielsen sitter i samferdselsstyret i fylkeskommunen.

– I Eigersund og Sokndal mener vi at ytre trasé er best. Den går der de fleste bor, og den tar minst mulig av matjorda, sier hun.

May Helen Ervik Hetland kjemper for at ytre korridor skal inn igjen for å utredes. - Så får resultatet av utredningene avgjøre hva vi går for, sier hun.

Hvorfor Moi?

Danielsen kan ikke forstår hvorfor denne korridoren ikke blir utredet i likhet med de andre.

– Jeg forstår ikke argumentet om at alle alternativene må innom Moi. Moi vil uansett bli liggende ved en svært god vei, mens Sokndal havner helt i bakevja, sier han.

Ordfører Odd Stangeland i Eigersund har vært en varm forsvarer av ytre trasé, den såkalte Jærlinja, men han tar i dag ett forbehold:

– Det trengs fortgang i å få bygget E39. Vi kan ikke fortsette å kaste opp nye ideer, noe som bare fører til utsettelse.

Dette mener Eigersund

I Eigersund fikk Høyre, Frp og Ap flertall for at ytre trasé måtte utredes da saken var oppe til politisk behandling.

«Den ytre trasé vil, slik den fremstår, gi nærhet til folk og industri i Eigersund og på Jæren. En ytre trasé gir muligheter for langsiktig arealplanlegging og reduserer et fremtidig behov for utbygging av Fv. 44 på Jæren. Ytre trasé vil gi en effektiv byggeperiode uten hinder for eksisterende trafikk og må planlegges ut fra et godt jordvern.»

Les også

  1. – Jeg er ikke den hemmelige forslagsstilleren

  2. Svinges nye E39 bort fra Jæren?

  3. Truer med lenkegjeng mot anonymt E39-forslag

  4. Bygdeopprør mot anonymt E 39-forslag

Publisert:
  1. Eigersund
  2. Rune Gjedrem
  3. Sokndal
  4. Odd Stangeland
  5. Jæren

Mest lest akkurat nå

  1. Kortvarig tomatlukke for «Geggi»

  2. 270 var med i trekningen for å få kjøpe de 30 boligene. Nå kjemper huseierne for millioner i erstatning

  3. Lokalt kjøkken-selskap skifter eiere

  4. Fra koronaskam til deling av positive tester på sosiale medier: – Overhodet ikke flaut

  5. Ruskeværet torsdag var bare en liten forsmak på det som kommer i helgen

  6. – Hver helg gikk jeg i badstue i Giskehallen. Jeg ville ikke lukte mink på fest