Tapte en halv million på bilkjøp

Rogalendingen skulle bare leie bil til ferien. Han endte opp med å kjøpe en bil utleieren ikke eide. Det kostet ham en formue.

Bilen var en Nissan Qashqai 2009-modell. (Illustrasjonsfoto)
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ti år gammel

Mannen skulle i november 2009 leie bil til en forestående familieferie og oppsøkte et bilutleiefirma ved Stavanger lufthavn, Sola. Der møtte han lederen for Sola-kontoret, som hadde tiltrådt stillingen få uker tidligere.

Les også

Bilutleie-sjef solgte utleiebil ulovlig

Utleiesjefen var fire måneder tidligere dømt til over tre års fengsel for omfattende økonomisk kriminalitet, men det visste verken arbeidsgiver eller den kommende ulykkelige kunden.

På Sola bestemte kunden seg for å leie en Nissan Qashqai 2009-modell i ti dager for 5300 kroner. Ute på parkeringsområdet kom det fram at kunden hadde planer om å kjøpe bil, og fikk straks vite at nettopp denne bilen faktisk var til salgs. Til kjempepris.

Kontant oppgjør

Utleiesjefen tilbød ham bilen for 125.000 kroner, selv om nybilprisen var 330.000 kroner.

Etter å ha vist fram bilen for både kona og svigermor, bestemte kunden seg for å slå til.

Siden betalingsterminalen var "i ustand", måtte oppgjøret skje kontant. Det ble gjort. Kontrakt ble undertegnet, men vognkortets del 2 ble ikke utfylt. Den lå hos DnB Nor Finans, som faktisk eide bilen.

Et par måneder senere sa utleiesjefen opp stillingen sin etter at det var blitt avdekket noe rot. Senere ble det uregelmessige salget avslørt, og kjøperen måtte levere bilen tilbake. Den falske selgeren ble senere dømt for forholdet.

Vant to ganger

Kunden saksøkte utleiefirmaet og krevde å få dekket kjøpesum, NAF-test, forsikring og leie på bilen. Jæren tingrett støttet kravet i november 2010, og tilkjente ham nesten 140.000 kroner, pluss at utleiefirmaet måtte dekke saksomkostningene hans på nesten 80.000. Også Gulating lagmannsrett støttet kunden, men satte ned beløpet til 100.000 fordi han burde reagert på situasjonen.

Nå har Høyesterett talt. Rikets øverste dommere mener at ledelsen i bilutleiefirmaet ikke kunne ta ansvar for det den tidligere ansatte hadde gjort.

Høyesterett mener at kunden burde forstått at det var lureri da den ene bjellen ringte etter den andre. Utleiefirmaet drev ikke med salg, bilen var ny, prisen var oppsiktsvekkende lav, vognkortets del 2 manglet, salgsfullmakt forelå ikke og det ble bedt om kontant oppgjør.

Hang til hestespill

Etter dommernes mening kunne ikke utleiefirmaet gjort så mye for å avverge bedrageriet, siden salget var et brudd med alle rutiner og systemer i bedriften.

"Skaden var først og fremst utslag av den særskilte risiko som var forbundet med å ha NN (utleiesjefen, red. anm.) ansatt, ut fra hans åpenbare dragning mot bedragerier, hans betydelige gjeld og hans hang til å spille på hester," skriver Høyesterett i den ferske dommen.

Kunden tapte fullstendig. I stedet for erstatning for kjøpesummen, må han betale motpartens saksomkostninger, som ble satt til 250.000 kroner. I tillegg må han dekke egne omkostninger på langt over 100.000 kroner (allerede etter lagmannsretten var egne omkostninger på 111.000). Fra før har han tapt de 125.000 kronene han ga for bilen.

Publisert: