Høye dørstokker er diskriminering

En ny lov forbyr lokaler for allmennheten som ikke alle kan ta seg inn i. Loven er brukt første gang mot Ving reisebyrå i Oslo.

  • Finn Rømcke
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 12 år gammel

Reisebyrået på Karl Johans gate er blitt pålagt av Likestillingsombudet å sørge for universell utforming av inngangspartiet. Dersom planer om utbedring ikke foreligger før 17. april, blir saken sendt videre til Likestillings— og diskrimineringsnemnda som kan kreve utbedring og eventuelt bruke tvangsmulkt.

Dette er første gang brudd på den nye Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven av 1. januar 2009 får konsekvenser i praksis.

Leietakere har ansvar

— Etter at denne nye loven kom, er det kjempeviktig for dem som driver virksomheter i leide lokaler å være oppmerksomme på at nå har virksomheter også et eget ansvar. Nå kan manglende tilgjengelighet kobles mot diskriminering, sier Janne Skei. Hun er seksjonsleder i Norges Handikapforbund. Tidligere ble manglende tilgjengelighet bare koblet til bygningsloven og var huseierens ansvar. Men det ble gitt så mange dispensasjoner til huseiere at krav om universell utforming ikke alltid ble tatt på alvor.

  • Nå blir det mindre interessant for huseiere å søke om dispensasjon, etter at virksomheter som leier har fått et eget ansvar. De vil i framtiden ikke leie et lokale som ikke har universell utforming, sier Skei.

Plagsom brostein

Torunn Seim bor i Stavanger, jobber som førstekonsulent hos Nav, har multippel sklerose og har brukt rullestol i 12 år. Hun er styremedlem i Stavanger Handikapforbund.

  • Jeg er glad for den nye loven. Den gjør at det ikke blir så lett å få dispensasjoner lenger fra krav om tilrettelagt utforming, sier Seim. Hun liker atmosfæren i Stavanger sentrum, men ikke brosteinbelegget og butikker og kafeer hun ikke kan komme inn i.
  • Jeg vil ikke framstå som en som bare maser og klager. Det finnes selvfølgelig også mange gode eksempler på butikker og kafeer som er lett tilgjengelige. Men det er fremdeles mange eksempler på lokaler det er umulig å ta seg inn i, ikke bare for rullestolbrukere, men også for folk med usynlige handikap.
  • Ber du om hjelp?
  • Bare hvis jeg må. Men det er siste utvei. Folk er hyggelige og hjelpsomme hvis jeg spør om hjelp, men jeg har mest lyst til å klare meg selv, sier Seim. Hun håper det nå blir en selvfølge at alt er tilrettelagt, slik at folk med handikap slipper å si fra om manglende tilgjengelighet gang på gang, og dermed bli oppfattet som masekopper.
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. På bursdagen sin fikk Camilla Finnesand en telefon: «Du må komme inn på sykehuset»

  2. Tannlegeinngrep var hevn fra svigerfamilie, mener fornærmet kvinne

  3. Amerikanere frarådes å reise til Norge

  4. Ekspertene har sett på hvor sunne vegetarburgere egentlig er

  5. Silje trudde ho var gravid med sitt fjerde barn då smertene kom. Ein blodprøve gav svar.

  6. 22 år gammel tunnel oppgraderes for mer enn den kostet