«Du må på jobb, du må på skole, du har innlevering, du må på trening. Sånn er livet bare»

Elever ved Stavanger Katedralskole Kongsgård har lært metoder for å håndtere stappfulle skoledager.

Publisert: Publisert:

Til venstre Teresa Pirela (17) og Maxine Kruse (18) vil heller bruke tiden på skolearbeid enn på å lære metoder å håndtere stress på. Foto: Fredrik Refvem

  • Hilde Moi Østbø
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Ingrid Eline Øverby (17) Foto: Fredrik Refvem

Men flere har det så travelt at de ikke synes de har tid til å ha stressmestring som fag i skolen.

– Det kan bare medføre mer stress, for du får flere skoletimer. Det oppleves som bortkastet tid, fordi du ikke skal bruke det direkte til utdanning. Kanskje blir du sittende og tenke at denne tiden kunne jeg brukt på å skrive på innleveringen min, sier Teresa Pirela (17).

Flere i klassen hennes har vært med i forskningsprosjektet «Balanse i livet,» og har lært ulike teknikker for å håndtere stress.

Les også

Forsker vil ha stressmestring inn i skolen

Øvelser

– Vi hadde kurset mandager etter skoletid, og jeg merket at det var litt stress i seg selv, for jeg hadde andre ting jeg skulle gjøre. Skrive på innlevering, jeg jobber, jeg danser, jeg gjør masse. Så det var litt stress å ha det etter skoletid, sier Maxine Kruse (18).

Hun beskriver kurset som helt greit, men at hun allerede hadde lært seg noen teknikker på forhånd.

– Jeg hadde nytte av å lære å være i nuet i vurderingssituasjoner. I et tilfelle var jeg midt i en prøve, da en lærer ga meg beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg gjorde det dårlig på forrige prøve. Hadde jeg ikke hatt stressmestring, tror jeg at jeg hadde klikket. Men jeg klarte å tenke at nå produserer jeg dette, så tenker jeg på det andre etterpå, sier Teresa.

– Noen av øvelsene vi lærte var behagelige der og da, men det er ikke noe jeg har kommet på å gjøre senere, sier Ingrid Eline Øverby (17).

Sjekk ut noen av øvelsene for å senke stressnivået.

Mikael Sundnes Drønen (18) snakker. Til høyre Hedda Dirdal (18). Til venstre Ingrid Eline Øverby (17). Foto: Fredrik Refvem

Må mye

Elevene forteller om fullstappede dager.

– Du har tre deler av dagen. Sosialt liv, flink på skolen og søvn. De tre går ikke sammen. Du må kutte litt av en av dem for å få det til å gå rundt. Jeg ser ikke at du kan ta bort noe, for vi har mange fag på skolen og må gjøre det like bra i alle fag. Jeg ser ingen løsning, men vi lever, sier Emilie Moe (17).

– Sånn er det jo i livet. Du må på jobb, du må på skole, du har innlevering, du må på trening. Sånn er livet bare. Å sette seg ned flere timer og øve seg på å puste, det funker ikke for meg, sier Victoria Knutsen (18).

– Tenker du at det tar slutt en dag, eller at det alltid skal være sånn i livet?

– Når du blir voksen har du jo studier, du har eksamen, du skal ha penger, lage middag. Det er alltid deadline, og det vil alltid være stress. Men du lærer å håndtere stresset på din egen måte. Sånn som jeg for eksempel, jeg har det sånn at lørdagen gjør jeg ingenting. Jeg må ha en dag der det er rolig, så kan hele resten av uka være slitsom. Sånn vil det være hele, sier hun.

Henning Stedje Larsen (18) har en litt annen tilnærming.

– Jeg ser ikke så mye stress i framtiden. Jeg klarer å gjøre det jeg gjør, tar en ting om gangen og oppfatter det ikke som stress. Jeg liker å ha litt stress og press for å gjøre ting bedre. Hvis jeg venter til siste dagen, presterer jeg bedre, sier han.

Nikolai Nordbø Kleppe (17) (til venstre) skater for å koble ut fra skolehverdagen. Foto: Fredrik Refvem

Søvn og skating

Flere av elevene har teknikker for å senke stressnivået.

– Når jeg skater blir jeg så oppslukt at jeg kan glemme at jeg skal ha eksamen i morgen, sier Nikolai Nordbø Kleppe (17).

– Jeg må ha nok søvn, og prioriterer søvn foran skolearbeid hvis det er seint på kvelden, sier en annen av elevene.

– Det er viktig å tenke på at skole ikke er alt, å ha andre ting du gjør. Det går utover helsa når folk tar skolen for seriøst, sier Hedda Dirdal (18).

Elevene sier også at det er vanskelig å prioritere ned ett fag, fordi de må ha et høyt snitt for å komme inn på det studiet de vil inn på.

– Hvis en skal la det være med at man ikke er så flink i noe, så har det ekstremt mye å si for snittet. For å få et sykt bra snitt, må du ha femmer, femmer, sekser. Du må prestere i hvert eneste fag, sier Mikael Sundnes Drønen (18).

Publisert:

Les også

  1. – Hjelp oss å stresse ned

  2. Forsker vil ha stressmestring inn i skolen

  3. Elevene får fravær for å gå til helsesøster

Mest lest akkurat nå

  1. FHI: Stor sjanse for Rogaland blir «rødt»

  2. Brekkebua i Sirdal var få uker unna åpning. Natt til mandag ble den totalskadet i brann

  3. Mann ble gravd ut for hånd etter spreng­nings­uhell

  4. Nytt smittetilfelle i Stavanger

  5. Trump frykter han går rett fra Det hvite hus til fengsel

  6. Slik er hverdagen til bussjåførene som streiker

  1. Stress
  2. Kongsgård