Mobilen sviktet på toget - Sebastian fikk 950 kr. i gebyr

SANDNES: Kameratene Sebastian (17) og Peder (17) fikk begge 950 kroner i gebyr på Jærbanen selv om de hadde kjøpt billett.

Sebastian Aabø Parker er trofast togpassasjer som alltid betaler billetten sin. Men da mobilen sviktet, fikk han 950 kroner i gebyr. Foto: Kristian Jacobsen

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Hver måned i over to år har Sebastian Aabø Parker kjøpt ungdomskort til 299 kroner fordi han daglig reiser med tog mellom Stavanger og Sandnes for å komme seg til Vågen vgs.

En dag i midten av september sviktet mobilen da Sebastian var på vei til skolen. Det ble en dyr opplevelse.

– Jeg hadde akkurat satt meg ned da jeg oppdaget at mobilen ikke ville skru seg på selv om den var fullt ladet da jeg gikk hjemmefra. Plutselig kom det tre kontrollører. Jeg forklarte jeg at jeg hadde gyldig ungdomskort, men det nyttet ikke. Jeg fikk 950 kroner i gebyr. Det var ganske flaut, synes Sebastian.

Kjøpte feil billett

Samme dag måtte han kjøpe ny mobil fordi den gamle var ødelagt.

Kompisen Peder Kornelius Hatløy Øvereng har også opplevd å få gebyr selv om han hadde kjøpt billett.

Les mer:

Les også

Oslo: - Det viktigste er ikke å kreve inn gebyr, men å sørge for at færre sniker

– Av en eller annen grunn kjøpte jeg periodebillett for student når jeg skulle kjøpt ungdomskort. Da kontrolløren kom, fikk jeg beskjed om å vise frem studentbevis, men jeg hadde jo bare skolekort. Dermed ble det gebyr. 950 kroner er veldig mye penger, sier Peder Kornelius.

Periodebillett for student koster 533 kroner på strekningen Stavanger - Sandnes. Ungdomskortet koster 299 kroner.

– Lite kollektivfremmende

Kameratene synes NSB burde vist mer forståelse.

– Jeg spurte om de ikke kunne finne meg i basen sin siden jeg kjøper ungdomskort hver måned, men det gikk ikke. Etter skolen dro jeg til kundesenteret og viste frem månedskortet, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte klage skriftlig, forteller Sebastian.

Sebastian Aabø Parker ble flau da han fikk bot på et fullstappet tog selv om han hadde gyldig ungdomskort. Foto: Kristian Jacobsen

– Det frister jo ikke å ta toget når det skal være slik. Hadde jeg vært 18 år, hadde jeg heller kjørt bil, legger Sebastian til.

Jeg spurte om de ikke kunne finne meg i basen sin siden jeg kjøper ungdomskort hver måned

Han og faren har klaget til NSB.

– Dette systemet er ment å være kollektivfremmende. Jeg vil kalle det kollektivhemmende. Du skal ikke måtte bekymre deg for at mobilen din går tom for strøm. Jeg har full respekt for systemet som skal bøtelegge dem som sniker, men dette handlet ikke om sniking. Dette var en lojal kunde med gyldig billett, sier far Sune Aabø Parker.

Dette systemet er ment å være kollektivfremmende. Jeg vil kalle det kollektivhemmende

Uhøflige kontrollører

Anne-Toril Johnsgaard tar toget mellom Sandnes og Bryne hver dag. Hun var nylig vitne til en kontroll på toget.

– Ei jente hadde brukt opp datatrafikken sin. Ei av mine tog-venninner delte data med henne, så hun fikk logget seg på og hente fram gyldig billett. Da ble kontrolløren stram i maska og tonen var ikke hyggelig. Det var tydelig at han ikke syntes noe om dette, sier Johnsgaard.

En annen gang kontrolløren kom, hadde en ungdom kjøpt Kolumbus-billett i stedet for NSB-billett.

Les mer:

Les også

Noen skritt nærmere togstopp for Jærbanen på Lura

Les også

Derfor skal bilveier på Nord-Jæren nedprioriteres de neste 15 årene

– Ikke så rart, siden Kolumbus og NSB har billettsamarbeid. Men denne enkeltbilletten skulle vært en NSB-billett, sier Johnsgaard.

Også ved denne anledningen opplevde hun og at kontrollørene virket ivrige på å ta «snikeren».

NSB: - Kunden sitt ansvar

På Jærbanen utfører et team av konduktører kontroller. Av frykt for at kundene skal spekulerer i når kontroller utføres, vil ikke pressetalsmann Dag Brekkan si hvor ofte det foregår kontroller, eller opplyse hvor mange som er ilagt gebyr.

– Men det dreier seg om 3 prosent av de kontrollerte. De som ikke har gyldig billett å vise fram, blir ilagt gebyr, sier Brekkan.

Dersom mobilen svikter, er det lite hjelp å få. Kontrollørene hos NSB har ikke nødlader. Men er toget er i et område uten dekning, venter kontrolløren.

– Men det er kunden sitt ansvar å ha gyldig billett, sier Brekkan.

Dag Brekkan i NSB. Foto: Anders Fehn

Likevel mener han konduktørene utviser skjønn.

– Ofte kjenner konduktøren igjen de reisende, da hender det at skjønn utvises, sier Brekkan.

Gebyret er på 950 kroner på stedet, eller 1150 kroner på giro. På spørsmål om ikke NSB burde har teknologi til å kontrollere om reisende faktisk har kjøpt en elektroniske billett svarer Brekkan:

– Mange av våre reisende har et Kolumbus-produkt. Vi har ikke tilgang til Kolumbus-systemet, sier han.

Lite klager

– Reisende Aftenbladet har vært i kontakt med har opplevd at konduktørene er uhøflige på sine kontroller. Hva tenker du om det?

– Vi får få klager på konduktørene Tilbakemeldingene vi får er at de gjør en god jobb, og de reisende synes det er urettferdig at noen sniker på toget.

– Men her handlet det ikke som snikere, men om mobiler som svikter.

– Det er kunden sitt ansvar å vise fram gyldig billett, gjenta Brekkan.

Fredag fikk Sebastian svar på klagen

Fredag klokken 12, etter at Aftenbladet startet å jobbe med saken, fikk Sebastian Aabø Parker svar på klagen han sendte etter at han fikk gebyr 22. september. I svaret heter det at NSB ettergir gebyret:

«Selv om det er korrekt ilagt vil vi gjør et unntak denne gangen […] For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at avgjørelsen i denne saken ikke skaper presedens dersom en lik situasjon skulle oppstå i fremtiden».

Fredag ettermiddag tar Aftenbladet på ny kontakt med Dag Brekkan i NSB.

– Alle saker er individuelle og her har kundesenteret gjort en vurdering , sier Brekkan.

– Så dersom du har kjøpt billett, men ikke klarer å vise denne fram, så er det bare å klage?

– Det er ingen automatikk at du får medhold. Alle saker er forskjellige, men det er lov å klage, sier Brekkan.

Les mer:

Les også

  1. Bussreiser skattlegges, parkering ikke

Publisert:
  1. Vy
  2. Kolumbus

Mest lest akkurat nå

  1. Går inn for å forlenge smitte­vern­tiltakene i Stavanger til 8. februar: - Situasjonen er fortsatt svært alvorlig

  2. Bor du i borettslag, i Smeaheia, i Bjergsted, på Hinna eller har du hus i naturfarge? Da bør du lese dette

  3. Matvognen måtte etter­fylle tre ganger sist helg: Hytte­folket vil ha middag med til fjell­heimen

  4. Parkeringskaos i Brekko - politiet ber turfolk vise hensyn

  5. Søstrenes idyll i Ryfylke er truet av utbyggingsprosjekt: - Helt vanvittig

  6. Salget har tatt helt av. Nå er det tomt i flere butikker