Fra neste år er jegerbilen i Wings for Life en app

Ikke alle er like fornøyde med at man istedenfor å bli jaget av en bil nå bare kjenner en vibrasjon fra mobiltelefonen når Wings for Life-løpet er over.

Publisert: Publisert:

Neste år blir det ingen fysisk catcher car i Wings for Life-løpet i Stavanger. Den er erstattet av en virtuell jegerbil i en app. Foto: Anders Minge

Denne artikkelen er over to år gammel

– Det kjekke med Wings of Life er jo nettopp fellesskapsfølelsen av å springe samme rute og faktisk kunne se når jegerbilen nærmet seg. Når jegerbilen forsvinner og alle kan løpe hvilken rute de vil, forsvinner jo hele særpreget med løpet, det blir mer som alle andre løp, sier Simen Tollersrud. Han er er en tidligere deltaker i løpet, og er svært skuffet over endringene, som han fikk vite om via Wings of Lifes Facebook-side.

– Det er ikke sikkert jeg stiller i Stavanger i år.

Wings of Life er et globalt veldedighetsløp, der deltakeravgiften i sin helhet går til forskning på å kurere ryggmargsskader. Alle administrative kostnader dekkes av sponsoren Red Bull. Løpet har vært arrangert i Stavanger, som eneste sted i Norge, de siste fire årene.

Les også

Rullestol? Ingen hindring!

Les også

De løp for et godt formål

6. mai 2018 arrangeres Wings of Life igjen verden over med start klokka 13 norsk tid. Men da blir det løp hele sju steder i Norge: I tillegg til i Stavanger skal det også løpes i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kristiansand og Svalbard.

Hele verden starter likt

Hittil har opplegget for løpet, der målet er å løpe en så lang distanse som mulig, vært slik: Alle deltakerne starter i hele verden starter nøyaktig samtidig - dag eller natt. De løper i en på forånd definert løype. 30 minutter etterpå starter en fysisk følgebil, kalt catcher car, i løypa. Når den enkelte deltakeren er innhentet av følgebilen, er løpet over for vedkommende. Og den løpte distansen blir registrert i den globale resultatlisten.

I mai i år deltok 1600 i løpet i Stavanger. Til sammen deltok 110.000 mennesker i 24 land i Wings for Life.

Hvorfor forsvinner jegerbilen?

– Den overordnede hensikten er å kunne nå ut til flere, og dermed skaffe enda mer penger til ryggmargsforskningen, Beslutningen om dette er tatt internasjonalt, så det må vi bare forholde oss til, sier kommunikasjonssjef Karoline Lem for Wings of Life World Run.

Når jegerbilen forsvinner og erstattes av en app, blir selve logistikken rundt arrangementet mye enklere, ifølge Lem. Løypene trenger ikke lenger gå i trafikken, med alt det medfører i omdirigert trafikk.

– Når administrasjonen og logistikken blir enklere, blir det også lettere å arrangere løp flere steder i Norge, slik at forhåpentlig mange flere kan delta, sier Lem.

12 steder i verden vil fortsatt bruke jegerbil, resten av arrangementetene blir app-styrte. Det innebærer at appen aktiveres når starten går, og så får du melding via mobilen når du er innhentet av den virtuelle følgebilen. Resultatene blir logget globalt som før.

Runder rundt Mosvannet

– Vi legger opp en anbefalt rute i hver by. I Stavanger blir det rundt Mosvannet, så kan folk springe flere runder. Men folk står fritt til å løpe akkurat hvor de vil, sier Lem. Hun lover at det fortsatt skal være like mye show og moro i byen rundt løpet som det har vært tidligere. Og at det skal være godt tilrettelagt for rullestolbrukere som før.

Hun forteller at app-løp ble gjennomført i Oslo og Bergen i fjor, med godt resultat.

Appen kan lastes ned allerede nå, og kan også brukes i trening. For å delta i løpet, betales deltakeravgiften på 20 euro via appen. Det er atskillig billigere enn deltakeravgiften som er betalt hittil.

For å kunne bruke appen og delta i løpet, må deltakeren ha en smarttelefon med dekning og mulighet for GPS.

Publisert: