Tyskland får låne av oljefondet til veier

Tyskerne får låne norske oljepenger nesten gratis til veibygging, mens norske veieprosjekter må ta opp lån til tre ganger så høy rente. Slik framstiller Frp og Ketil Solvik-Olsen virkeligheten.

E39 Rogfast, veiprosjektet som krysser Boknafjorden, slik Statens vegvesen og Cowi tenker seg veianlegget. Her fra Arsvågen på Bokn.
  • Elisabeth Seglem
    Elisabeth Seglem
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Prosjektleder for ny ferjefri E39 Olav Ellevset i Statens vegvesen, ser ikke mye annerledes på saken.

— Om Norge skal bruke mer av oljefondet til å investere i lønnsomme veiprosjekt, er et rent politisk spørsmål som Vegvesenet ikke legger seg opp i, men jeg vet at Tyskland har lånt av oljefondet til 1,8 prosent rente for å bygge veier. Hvorvidt det kan forsvares finanspolitisk kan ikke vi si noe om, sier Olav Ellevset.

Han forteller at halvparten av norsk tradisjonell eksport – alt utenom olje og gass – er det de seks fylkene som E39 går gjennom som står for.

— Så det er klart at dette er en vei av stor nasjonalt betydning, mener han.

Europa vil bygge norske veier

Manglende kapasitet i anleggsmarkedet i Norge, står ikke veien for å sette fart på utbyggingen av prosjektet til rundt 100 milliarder kroner, ifølge vegvesenet.

— Det er krise i Europa og vi vet at det er mange europeiske entreprenører som er interessert. Da vi inviterte bransjen til et orienteringsmøte om ferjefri E39, var 50 av 130 entreprenører som møtte opp, fra utlandet. Vi får veldig mange forespørsler fra utlandet, sier han.

Oljefondet (Statens Pensjonsfond-Utland) hadde ved utgangen av andre kvartal lånt ut 58 milliarder til den tyske stat i form av obligasjoner eller lån. Renten varierer, men er lav og ligger på 1,6 prosent for 10 års løpetid.

Les også

Staten tjener ikke på kortere bilkøer

Til sammenligning finansierer den norske stat veibyggingen delvis ved å ta opp lån i utlandet, som gjerne er over tre ganger dyrere.E6 fra Gardermoen til Kolomoen til 7,1 milliarder ble delvis ble finansiert med et lån til 6,5 prosent rente, ifølge stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Frp) fra Rogaland. Han har konfrontert finansminister Sigbjørn Johnsen, som mener dette om hvordan norske veier skal betales:

"Det er lang tradisjon i Stortinget for at det er en kombinasjon av statlige midler over statsbudsjettet, fylkeskommunale midler og kommunale midler, i tillegg til bompengefinansiering der bilistene selv ønsker det. Det synes jeg er et godt system, og det er et system som vi bør holde fast ved," svarte finansministeren i en spørretime.

Johnsen er redd en annen finansieringsmodell vil bety at Stortinget til slutt mister oversikten over utviklingen i norsk økonomi, noe han ikke vil anbefale.

Venstre åpner for endring

Venstre har tatt til orde for alternativ finansiering av jernbaneutbygging. De mener dyr infrastruktur kan organiseres som egne investeringsprosjekt hvor deler eller hele lånesummen hentes inn fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser.

Les også

Vil bygge ny E39 med oljepenger

Professor BI-professor Torger Reve påpeker at Avinor, Statnett og norsk sokkel nyter godt av slik finansiering.— Vi har først og fremst hatt jernbane og bybaner i storbyene i tankene, og jeg er nok mer tilbakeholden når det gjelder veibygging, sier Venstre-sjef i Stavanger Per A. Thorbjørnsen.

— Men hvis det skulle være noen strekninger jeg ville gjøre unntak for, så er det strekningen Kristiansand-Stavanger-Bergen. Å kjøre 20 mil på Østlandet koster lite og en kommer i stor grad raskere fram enn tilsvarende 20 mil på Vestlandet. De eneste som ikke vinner på ny E39 er det sentrale Østlandet. Bergen, Kristiansand og Stavanger har store energimiljøer som må knyttes sammen fort, mener Thorbjørnsen.

Les også:

Les også

  1. E 39 i sør på vent

  2. Så fin blir Rogfast

  3. Konferanse om kø ble forsinket av kø

Ketil Solvik-Olsen (Frp)
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Gjenåpningen ble feiret skikkelig i Stavanger lørdag. Ikke minst i Farge­gata

  2. Tusenvis feiret gjen­åpningen på Torget: – Velkommen tilbake, Stavanger

  3. De mener bildet er verdt millioner, og har kjempet i flere år for å få det slått fast. Til nå har de bare møtt mot­stand

  4. MC-fører tatt i 160 km/t i 60-sone

  5. I over 30 år har Egil Tveit jobbet nattevakt på Shell-en i Løkkeveien. Nå rives stasjonen – uten at det stopper Egil

  6. De trives i høyden, både Signe og Regine. Men slik har det ikke alltid vært