Selger båter som aldri før

Det er ingen kunder å se i båtforretningen Tveit AS på Hillevåg fredag formiddag. Kunder har det likevel ikke vært mangel på i 2016, til tross for arbeidsledigheten som har herjet i området.

Frode Tveit er fornøyd med salgsåret 2016. Nedgangstidene har bekymret han, men han tror folk med trygge jobber vil fortsette å kjøpe båter. Foto: Christine Johnsen

  • Christine Andersen Johnsen
    Christine Andersen Johnsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Tveit AS gikk ut av 2016 med en rekordhøy omsetning. I 2013 solgte forretningen 158 båter. I 2016 slo de sin egen rekord med 219 salg. Daglig leder Frode Tveit er storfornøyd med året.

– Vi har hatt et fantastisk år, og bedre enn forventet. Det er kjekt å se at det går an å lykkes med dette til tross for nedgangstidene, sier Tveit.

Les også

Båtgleden eksisterer fremdeles i distriktet

Han håper at 2017 vil følge i fotsporene til fjorårets suksess, men tør ikke å satse på noen ny rekord. Målet til Tveit AS er å holde seg stabilt på den omsetningen de fikk i fjor. Tveit har fremdeles tro på at kundene vil strømme til.

– Det er ingenting som tilsier at salget skal stoppe opp i år, sier han.

– Jeg har lest om masseoppsigelser i oljebransjen i avisen, og så en halvtime etterpå står jeg i butikken og viser båter til en Statoil-ansatt

Ikke påvirket av nedgangstidene

Den økende arbeidsledigheten i distriktet har bekymret Tveit, særlig når avisoppslagene har stått på som verst. Han har likevel ikke merket at nedgangstidene har påvirket båtsalget direkte.

– Det har skjedd at jeg har lest om masseoppsigelser i oljebransjen i avisen, og blitt litt skjelven. Men halvtime etterpå står jeg i butikken og viser båter til en Statoil-ansatt, sier Tveit.

Les også

297 flere arbeidsledige i Rogaland i november

Han påpeker at til tross for at arbeidsledigheten har økt, er det fremdeles mange i oljebransjen som har trygge jobber.

– Det er nok de som har en fast jobb de føler seg trygg i som kjøper båter, ikke de som frykter oppsigelse.

Det sitter nok lengre inne for folk i usikre bransjer å ta opp mye lån for å kjøpe båten

Ønsker ikke å ta opp lån

Tveit tror også det handler om hvilken prisklasse båtene er i. Han beskriver alle produktene sine som folkelige i prisklasse, og har en regel om å ikke kjøpe inn båter til over 1,5 millioner kroner. De fleste båtene han har inne skal koste mellom 300.000 og 1.000.000 kroner.

– Det sitter nok lengre inne for folk, både i usikre bransjer og for andre, å ta opp mye lån for å kjøpe de dyreste båtene, sier Tveit. Han tror det er derfor bedriften hans har gått så bra. Når han har hatt dyre båter inne bruker han mye energi på å engste seg frem til båtene blir solgt.

Les også

Folkelige bruksbåter selger i distriktet til tross for nedgangstidene

Leif Bergaas, daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat, bekrefter at det er de folkelige båtene som er i vinden.

– Vi anslår at det var en 15 prosents økning i 2016 for salget av fritidsbåter. Det er bruksbåter som går opp, både i Stavanger og på landsbasis. Båttypene som står for økningen er bruksbåter under 24 fot som skjærgårdsjeeper og daycruisere.

Man har en tendens til å bruke mer penger når man syns synd på seg selv.

– Folk bruker mer penger på trøstekjøp

Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, syns det er overraskende at omsetningen har økt hos forretninger i båtbransjen. Båter er på generell basis en ganske dyr ting å unne seg. Reitan er enig med Tveit i at det trolig er gruppen med stabil jobbsituasjon som åpner lommebøkene.

– Om dette er en smart ting å gjøre kan jo likevel diskuteres. Det er ingen garanti for at nedgangstidene nå er over, og i tider som denne ville jeg rådet folk til å bruke pengene til å nedbetale gjeld eller legge av penger til fremtiden, sier Reitan.

En annen mulig forklaring kan være at folk unner seg ting når ting går dårlig.

– Man har en tendens til å bruke mer penger når man syns synd på seg selv, forklarer Reitan, uten å vite helt sikkert at dette kan forklare de gode salgstallene.

Les også

  1. – Folk kan ikke båt lenger

Publisert:
  1. Økonomi
  2. Fritidsbåt
  3. Stavanger
  4. Bedrifter

Mest lest akkurat nå

  1. Over natten ble denne grusbanen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium

  2. Folkehelse­instituttet bommet kraftig på smitte­tall i julen

  3. Ber folk slutte med «smitte-shaming»: - Gapestokken ble faktisk avskaffet for mange år siden i Norge

  4. Fine skiforhold i Sirdal, men ekstrem­kulde ødelegger idyllen

  5. Går inn for å forlenge smitte­vern­tiltakene i Stavanger til 8. februar: - Situasjonen er fortsatt svært alvorlig

  6. Han blir leder for FNB Rogaland