Ny sykkel til Nordsjørittet? Sjekk anbefalingene

Nordsjørittsykkelen utvikler seg. Nå er dempegaffelen borte, styrene breiere og hjulene større. Se hvilke sykler eierne av de største sykkelbutikkene i distriktet vil selge deg.

Publisert: Publisert:

Untitled-1w.jpg

Frode Sæbø Foto: Anders Minge

Frode Sæbø, Spinn sykkelshop: Merke: Vipera XC, karbon.

Vekt: 10 kilo.

Hjulstørrelse: 27,5 tommer.

Dekk: Vredestein spotted cat.

Drivverk: Shimano xt og slx

Styrebredde: 720 millimeter.

Pris: 15.990.

— Det finnes tre grupper Nordsjøryttere: Den som sykler Nordsjørittet en gang og ferdig med det, den som sykler til jobb og har Nordsjørittet som et fint treningsmål, supermosjonisten som ikke sparer på noe.

For oss så er det viktig å levere en sykkel med god, ramme, solide hjul og at utstyret skal ha jevn kvalitet i alle ledd. Det er ikke bra å ha gode gir, hvis du har elendig kvalitet på bremsene. De aller dyreste delene er laget for den rendyrkede konkurransesyklisten. Delene er lette, men har kortere levetid. Hvis du tror at den dyreste sykkelen varer lengst, tror du feil. Sykler du til og fra jobb med en toppsykkel, vil den bli fortere slitt enn rimeligere sykler.

Denne sykkelen har hjul som er 27,5 tommer. Dimensjonen på hjulene har ikke så mye å si for farten. Noen av de raskeste på Nordsjørittet sier faktisk at de vil gå tilbake til 26 tommers hjul. Jeg sammenligner sykkel med ski. Det finnes skøyteski, zeroski og klassiskeski. Slik er det med sykkel også. En sykkel er ikke god til alt, det optimale er å ha flere sykler. Hvis ikke gjelder det å finne den som egner seg best til ditt bruk. Skal du bare ha en sykkel og ikke kjører i veldig teknisk terreng, får du her en sykkel som gir fin flyt over ujevnt underlag og som samtidig har god akslerasjon. Denne sykkelen passer for deg som vil bruke sykkelen i trening og ritt. Du kan også bruke den til jobbsykling, men er egentlig for fin for slikt. Ofte skal folk ha på bagasjebrett eller barnesete på transportsykkelen sin, denne egner seg ikke til det.

Arnstein Nagell Foto: Anders Minge

Arnstein Nagell, Bike brothers: Merke: Bros Sonic, aluminium.

Vekt: 9,5 kilo

Hjulstørrelse: 29 tommer

Dekk: Schwalbe Furius Fred

Drivverk: Shimano xt

Styrebredde: 640 millimeter.

Pris: 15.000 kroner.

— Det spesielle med denne sykkelen er at geometrien er laget for stor krank. I dag leveres de fleste terrengsykler med mindre krank, som gir deg for lette gir til Nordsjørittet. Resultatet blir at du ikke får nok motstand til å trø når farten blir over 40- 50 kilometer i timen. I Nordsjørittet er det flere strekk der du kommer opp i slike hastigheter. De aller fleste har en sykkel som de vil bruke til alt, de ruller 95 prosent på asfalt, resten på grus, teknisk terreng er de stort sett aldri i. Derfor trenger du heller ikke de ekstremt lette girene. Vi bygger våre egne sykler og tilpasser dem lokale forhold, derfor har vi fjernet dempegaffelen og satt på lette dekk som ruller godt. Dempegaffel er for dem som sykler i teknisk krevende terreng, eller som vil ha en mer komfortabel kosetur.

— Hjulstørrelsen?

— Ved 29 tommers hjul får du større kontaktflate med underlaget, spesielt på løs grus. Fordelen med store hjul kommer først og fremst til sin rett i teknisk krevende terreng, der den lettere triller over ujevnheter. De klassiske syklene med 26 tommers hjul selger vi ikke lenger. Det er bare en motesak, fortsatt er de fullt på høyde med 29 tommeren og kan plutselig bli populære igjen.

Mange vil absolutt ha en karbonsykkel. Jeg mener aluminium fortsatt er et alternativ. Etter noen år er det fort gjort at karbonet får svekkelser. Ikke av sykling, men typisk under transport på bil. Hvis du ikke sparer vekt - gå for aluminium.

Håkon Vold. Foto: Anders Minge

Håkon Vold, Sykkelzentrum: Merke: Birk raceway, aluminium.

Vekt: 9,5 kilo.

Hjulstørrelse: 28 tommer.

Dekk: Schwalbe Racing Ralph.

Drivverk: Shimano 105.

Styrebredde: 680 millimeter.

Pris 11.400 kroner .

— Vi tenker en sykkel til folk flest. Det er egentlig en cyclocross (blanding av landeveissykkel og terrengsykkel) der vi har erstattet bukkestyret med flatt styre, sykkelen har også fått montert skikkelige skivebremser og gir, som egentlig brukes på landeveissykler. Den er rask, men siden den har smalere dekk enn typiske terrengsykler må du ta det litt forsiktig i svingene på grusveiene. Øv deg litt på dette før rittet, slik at du vet hvordan sykkelen oppfører seg. Det er bra mønster i dekkene, og ved et dekktrykk rundt 3,5 bar, får du en komfortabel tur. Vi har satt på et bredt styre på 680 millimeter. Bredt styre gir deg bedre kontroll. Tekniske utfordringer er det lite av i Nordsjørittet, derfor mener vi at du fint kan klare deg med denne sykkelen. Vi mener at sykkelen ser stilig ut og at den har bra utstyr til rimelig pris. Skal du ha sykkel du skal sykle til jobben med, bruke til trening og i ett og annet sykkelløp, er denne helt super. Noen bekymrer seg for om sykkelen er for spinkel for terrengpartiet ved Vandavatnet. Er forholdene tørre og fine, går det helt supert. Er det bløtt og krevende, sliter de fleste over der. Som regel blir det å gå i kø. Da er det samme hvilken sykkel du leier.

Bjarte Lye Foto: Anders Minge

Bjarte Lye, Sandnes sykkelfabrikk: Merke: Nor Mal.

Vekt: 10 kilo.

Hjulstørrelse: 29 tommer.

Dekk: Maxxis Pace.

Drivverk: Shimano slx

Styrebredde: 600 millimeter.

Pris: 14.999.

Det er en lett sykkel som triller veldig godt. Vi har satt på dekk som egner seg veldig godt til Nordsjørittet. Rammen er i karbon, noe som gjør at du får et bedre fraspark enn hva du får med en aluminiumramme. Også på denne sykkelen er dempegaffelen erstattet med stiv gaffel. Det er lett å finne en god sittestilling på denne sykkelen, men kan for enkelte virke i største laget. Vi har sett at den passer best for folk som er 1 meter og 80 centimeter og høyere. Det skyldes at 29 tommeren kan føles litt høy i fronten for dem som ikke rager for høyt over bakken. Sykkelen går godt i oppoverbakker og flyter fint over røtter og steiner som måtte komme i din vei over Vandavatnet. Vi bygger reint, det betyr at alle deler har jevn, fin kvalitet. Hjulene er gode arbeidshjul. Ikke av de letteste, men de tåler mye.

Nordsjørittsykkelen har ikke forandret seg mye, men utvekslingen kan fort bli et problem framover. I Europa sykler de ikke på like tunge gir som vi gjør i Norge. Det skyldes at de ikke har den samme kulturen for grussykling som vi har her. 29 tommers hjul gir deg automatisk tyngre gir enn sykler med mindre hjul. Trenden med stadig breiere styre har vi valgt å vente med her. På Jæren er det mye vind, smalere styre gjør at du fanger litt mindre av den.

Publisert: