Lyser ut Rogfast-kontrakt til 3,5 milli­arder

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut.

Prosjektleder Oddvar Kaarmo melder om stor interesse i markedet.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:

– Det er en ny milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, sier prosjektleder i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo i en pressemelding.

Kontrakten kalles E03 og gjelder hovedtunnelene fra Mekjarvik i Randaberg og halvveis i retning Kvitsøy, hvor arbeidet med Kvitsøy-armen pågår.

Lengden er 9 kilometer, totalt 18 kilometer toløpstunnel. I tak og vegger skal det være betongelementer. Det skal også bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner 125 meter fire felts vei i dagen.

Vegvesenet har anslått kontraktens verdi til 3,5 milliarder kroner. Prosjektlederen mener kontraktens størrelse bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier Kaarmo.

Det blir først tilbudskonferanse og befaring i Mekjarvik 16. desember. Statens vegvesen skal plukke ut de som får lov til å gi tilbud gjennom en såkalt prekvalifisering (forhåndsgodkjenning). Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifiseringen må søke innen 7. januar 2022. Kontraktsform er enhetspris med prekvalifisering og forhandling.

Rogfast er en del av ferjefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31.

Publisert:
  1. Mekjarvik
  2. Statens vegvesen
  3. E39
  4. Randaberg
  5. Kvitsøy

Mest lest akkurat nå

  1. Flere europeiske land melder om omikronsmitte

  2. Da to voksne menn snakket høyt om voksne kvinners markedsverdi, ble det bråk

  3. Ryfylke har fått sin første vingård

  4. Her skjer helgevolden i Stavanger sentrum

  5. Kunngjorde at han legger opp - nå vurderer Bryne-profilen å gjøre helomvending

  6. Wirak varslet snø over Vinterland, og det fikk han