Lyser ut Rogfast-kontrakt til 3,5 milli­arder

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut.

Prosjektleder Oddvar Kaarmo melder om stor interesse i markedet.
Publisert: Publisert:

– Det er en ny milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, sier prosjektleder i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo i en pressemelding.

Kontrakten kalles E03 og gjelder hovedtunnelene fra Mekjarvik i Randaberg og halvveis i retning Kvitsøy, hvor arbeidet med Kvitsøy-armen pågår.

Lengden er 9 kilometer, totalt 18 kilometer toløpstunnel. I tak og vegger skal det være betongelementer. Det skal også bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner 125 meter fire felts vei i dagen.

Vegvesenet har anslått kontraktens verdi til 3,5 milliarder kroner. Prosjektlederen mener kontraktens størrelse bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier Kaarmo.

Det blir først tilbudskonferanse og befaring i Mekjarvik 16. desember. Statens vegvesen skal plukke ut de som får lov til å gi tilbud gjennom en såkalt prekvalifisering (forhåndsgodkjenning). Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifiseringen må søke innen 7. januar 2022. Kontraktsform er enhetspris med prekvalifisering og forhandling.

Rogfast er en del av ferjefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31.

Publisert: