Bompengesatsen i Ryfast skal ned minst ti prosent

Ryfast får et årlig tilskudd på 42 millioner kroner for å senke bompengesatsene med minst ti prosent. Men det er ikke klart hva satsen skal senkes fra.

Ryfast vil stå ferdig i 2019. Hva det vil koste å benytte seg av forbindelsen, er foreløpig ikke klart.
  • Lars Hjalmarsson
    Lars Hjalmarsson
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Pengene kommer fra en tilskuddsordning i statsbudsjettet som skal benyttes til å redusere bompengetakster utenfor byområdene. Det er Vegdirektoratet som fordeler potten på 500 millioner kroner. Det var Strandbuen som omtalte saken først.

– Dette er en veldig positiv nyhet. Dette tilskuddet kombinert med at vi har fått veldig gunstige lån gjør at vi ganske sikkert kan få ned prisen, sier styremedlem i Ryfast AS, Bjarne Kvadsheim (Sp).

Les også

Ny rekord: Håver inn 28 millioner i bompenger – hver dag

Les også

Et gigantisk smell - og så var det åpning i Hundvågtunnelen

Ansvarlige for finansiering

Ryfast AS er et selskap som har ansvar for å få på plass finansieringen av Ryfastforbindelsen. De har fått godkjenning til å ta lån med maksimalt seks prosent rente, men har holdt seg under 2,4 prosent. Selv om de er ansvarlige for finansiering, så har de ingenting med bompengesatsen å gjøre.

– Vårt ansvar er å få finansiert dette så billig som mulig. Vi har ikke mandat til å sette noen pris for passering. Når prosjektet er ferdig i 2019 overlater vi det til et bompengeselskap, så er det deres ansvar å finne rett pris, sier Kvadsheim.

Altså vil prisen for passering ikke være klar før prosjektet er ferdig. Prisen for personbiler ble i 2012 stipulert til 230 kroner på Solbakk og 30 kroner på Hundvåg.

Tilskudd med krav

Det er flere krav knyttet til tilskuddet. Et er at bompengesatsen skal senkes med minst ti prosent. Et annet er at de lokale bompengeselskapene, som får tilskudd, må knytte seg til et av de regionale bompengeselskapene.

Bompengeselskapene må også legge om til nye takst og rabattsystemer, slik bompengereformen forutsetter.

Ryfast vil bli en del av det nye regionale bompengeselskapet Sør/vest, som skal innbefatte Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder og Aust-Agder, skriver Strandbuen.

Les også

Nå starter byggingen av de nye bomstasjonene på Nord-Jæren

Les også

Her kommer 38 nye bomstasjoner

Ingen føring for elbil

Det er ikke lagt noen føringer for hvordan elbiler skal behandles i bompengeselskapet Sør/vest. I siste budsjettforlik mellom regjeringen og støttepartiene ble det bestemt at utslippsfrie kjøretøy fortsatt skal ha fordeler frem til 2020.

«Det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler», står det i nasjonalbudsjettet.

Dette gjelder ferje, parkering og bompenger..

Les også

  1. Siste advarsel til elbil-eierne

Publisert:
  1. Strandbuen
  2. Vegdirektoratet
  3. Hundvåg
  4. Bjarne Kvadsheim
  5. Rogaland

Mest lest akkurat nå

  1. Bil på taket i Sandnes - to personer til sykehus

  2. Oppfordret til å avlyse julebord: SUS-ansatte føler seg forskjells­behandlet

  3. Familien på Tasta sparer tusenvis på å gjøre små grep – her er deres – og ekspertens – strømtips

  4. Flere tiltak skal demme opp for omikron

  5. Endelig fikk Støre til noe

  6. Klæbo nekter å gå med skiforbundets nye sponsor