Inge kom aldri hjem fra den siste festen

En morgen for snart 13 år siden satt 24 år gamle Inge seg i en bil sammen med tre andre etter en fest. Fem timer senere fikk familien en tragisk beskjed.

Ingun Aareskjold (t.v.) mistet sønnen Inge i en trafikkulykke på motorveien i februar 2004. Her sammen med datteren Trine hjemme på Sviland i Sandnes.
  • Christine Andersen Johnsen
    Christine Andersen Johnsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Inge satt i passasjersetet foran da bilen snurret rundt og ble truffet av en bil fra siden. De tre andre hadde pådratt seg store skader, men overlevde. Inge hadde omkommet momentant.

– Det var litt godt å vite at han ikke hadde lidd når dette først måtte skje, forteller mor Ingun Gjellestad Aareskjold.

Det holder med et hei og et smil. Man trenger ikke å snakke om ulykken en gang.

Måtte tatt kontakt med prest for å snakke

Aareskjold minnes en svært vanskelig tid, men hun var heldig som hadde en stor familie rundt seg i etterkant. Det var viktig for henne å snakke med noen, men hadde hun ikke hatt familien rundt seg kunne det vært vanskelig. Etter å ha blitt informert om sønnens dødsfall, fikk ikke familien tilbud om å få snakke med noen.

– Politimannen som kjørte oss hjem den dagen sa at vi kunne ta kontakt med en prest hvis vi trengte det, forteller Inges søster Trine Aareskjold. På sykehuset ble de sluppet inn på krematoriet for å se Inge, men de fikk ingen informasjon om hvordan de skulle takle å være pårørende.

For Aareskjold-familien var det viktig å snakke sammen etter tapet av Inge. De påpeker at det også er viktig at de som er rundt pårørende, ikke skygger banen. Trine opplevde at folk unngikk henne på butikken den første tiden etter ulykken.

– Det holder med et hei og et smil. Man trenger ikke å snakke om ulykken en gang, sier hun.

– Bør separere trafikantene

Noen uker etter ulykken holdt familien en minnestund for Inge, der bilen han satt i ble truffet. Minnestunden var samtidig en markering for å få fortgang i å lage en midtrabatt på motorveien. Å skille trafikantene er i følge Mæland viktig for å unngå mange ulykker.

– Det vi er mest bekymret over er at antallet myke trafikanter som involveres i ulykker ikke går ned, og riks- og fylkesveier er mest utsatte. Vi mener at en god måte å senke antallet ulykker på, er å separere trafikanter ved å blant annet lage flere sykkelveier og gangstier, sier distriktssjef for Trygg Trafikk i Rogaland, Ingrid Lea Mæland .

Flest dødsulykker i Rogaland

Vegvesenets statistikk over trafikkulykker viser at Rogaland var fylket med flest dødsulykker i 2016.

– Vi mener jo dette er tragisk. Samtidig er ikke dette vanlig for fylket, for tidligere har antallet dødsulykker gått gradvis nedover. Dette året har vi hatt en oppsving, men vi finner ikke noen spesiell årsak til at det er Rogaland som hadde flest dødsulykker, sier Mæland.

Les også

Rogaland hadde flest dødsulykker i 2016

Det er fint å se at man ikke er alene om å ha det slik.

Minnes trafikkofrene

Torsdag var trafikkofrenes dag, en markering som har vært arrangert i Rogaland i over 25 år. Der samles både pårørende og andre som bare ønsker å vise støtte flere steder i Rogaland.

– Vi har opplevd den markeringen som veldig fin. Det er fint å se at man ikke er alene om å ha det slik, er Aareskjold-kvinnene enige om.

Les også

  1. Kommentar: Ni av ti drepne i trafikken er menn

  2. Iver Jan ble påkjørt, Arild kjørte på. Slik har ulykken påvirket dem.

Publisert:
  1. Trafikkulykker
  2. Trygg Trafikk

Mest lest akkurat nå

  1. Derfor vil de ikke vaksinere seg

  2. Regjeringen vil skjære gjennom ved koronakrangel på Nord-Jæren

  3. 400 kan miste jobben i Seadrill

  4. Suksess for Vinterland på Ruten - måtte bestille 20.000 flere billetter

  5. Ferdig i utenlandsk klubb

  6. Dansk politi holder fortsatt på nordmannens bil