MS «Sandnes» mister kaiplassen i Vågen på grunn av dårlig sikkerhet

Stavanger havn har sagt opp avtalen med veteranskipet MS «Sandnes» i frykt for at det skal skje en ulykke.

Publisert: Publisert:

Daglig leder Alf Kåre Olavesen på MS "Sandnes" Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Det stemmer at vi har sagt opp avtalen med MS «Sandnes». Skipet har hatt vanskeligheter med å overholde sentrale HMS-krav, og vi er redde det skal skje en ulykke, sier havnedirektør Merete Eik hos Stavanger havn.

– Dette handler spesielt om leveranser fra kranbil på kaikanten når det er store folkemengder. I slike situasjoner er det ekstra viktig å overholde HMS-ansvaret, men det har ikke alltid blitt gjort tilfredsstillende, legger hun til.

Det kjente veteranskipet fra 1950 kan nå forsvinne fra bybildet i Stavanger.

Flere advarsler

Stavanger havn har lenge vært i dialog med MS «Sandnes» om problemene.

– Skipet har fått varsel om plassfratredelse. Vi har forsøkt å være velvillige og fleksible, men nå måtte vi reagerer, sier Eik.

Det gamle nattruteskipet MS «Sandnes» fotografert i Byfjorden utenfor Grødem i Randaberg. Foto: Fredrik Refvem

MS «Sandnes» har hatt avtale med Stavanger havn i mange år. Avtalen ble fornyet i 2014. Det kjente veteranskipet betaler ingenting for kaiplassen.

– Det har ligget her vederlagsfritt fordi det er et veteranskip som har hatt en spesiell avtale med oss, forklarer Eik.

Tirsdag formiddag ble kommunalutvalget for miljø og utbygging orientert om saken.

Ønsker ny avtale

Eik understreker at de ønsker å gå i nye forhandlinger med MS «Sandnes» dersom de er trygge på at skipet overholder HMS-kravene.

– Vi er positive til at MS «Sandnes» skal ligge til kai i Stavanger, men da må vi være trygge på at de har den gjennomføringsevnen som trengs for å ivareta sikkerheten, understreker Eik.

Hun forventer at skipet legger frem en plan for hvordan de skal endre driften slik at alle som er i nærheten av skipet kan føle seg trygge.

Uten avtale kan ikke MS «Sandnes» legge til kai i Stavanger verken under for eksempel Gladmat-festivalen eller Veteranbåtfestivalen.

– Da må MS «Sandnes» sende søknad til festivalledelsen på lik linje med alle andre skip som ønsker å legge til kai i Stavanger uten en avtale under festivaler, opplyser Eik.

MS «Sandnes» ble kjøpt av Ryfylke Dampskibsselskap i 2007. Skipet hadde i mange år vært brukt som skolefartøy og fått store skader. Ryfylke Dampskibsselskap har brukt store beløp på renovering med god støtte fra Riksantikvaren.

Etterlyser bedre tilrettelegging

Daglig leder Alf Kåre Olavesen på MS «Sandnes» reagerer på at Stavanger havn ikke tilrettelegger bedre for skipene i Vågen.

– Vi prøver å ikke være vanskelige, men de må jo legge til rette for at vi klarer å oppfylle disse kravene. Vi har ingen mulighet til å stoppe all biltrafikken som skal levere varer til båten. Vi opplever at cruiseturistene og bussene blir prioritert foran oss, sier Olavesen.

MS «Sandnes» omsetter for over 8 millioner kroner i året, har 35 deltidsansatte og 200 virkedager i året.

– Vi har over 1000 leveranser i året. Når det er bryllup kommer det orkester som skal laste utstyr, gjester som kjøres til skipet, og leverandører kommer med mat. Vi prøver å gi beskjed om at de ikke må kjøre inn ved skipet, men det går ikke, sier Olavesen.

Han mener at Stavanger havn ikke bare kan si opp avtalen.

– Vi har investert titalls millioner kroner i dette skipet. Da vi kjøpte skipet, var det under forutsetning at det skulle ha fast plass i Vågen, mener han.

– Jeg regner med at sunn fornuft seirer. Vi skal nok finne en løsning, avslutter han.

Les mer:

Publisert:

Les også

  1. Cruise-turismens paradoks

  2. Oppsving for hotellene i Rogaland

  3. Nedslående rapport om folkeavstemningene

Mest lest akkurat nå

  1. City Bistro legger ned etter 33 år: - Det er trist, men vi ser ingen annen utvei

  2. Front­kolli­sjon på E39 i Lyngdal

  3. Da hun trodde sønnen skulle dø, arrangerte Christin Kristoffersen fest

  4. Haalands langspurt overskygget alt. Det gikk et gisp over fotballverdenen.

  5. Jakob Ingebrigtsen sikret seg kongepokalen

  6. Direkte: Hvem blir sykkelkongen av Champs-Elysées i Paris?

  1. Stavanger
  2. Sandnes