Håvard fra Ålgård syntes sykling var drepende kjedelig. Så koblet han sykkelen til internett

35-åringen har én ting felles med sykkelstjernene i Bergen-VM. De trener alle på sykkelrulle.

Publisert: Publisert:

Opptil fire ganger i uka, året rundt, sykler Håvard Nygård (35) hjemme på loftet. Foto: Anders Minge

  • Anders Minge
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kun én bakke igjen, så i mål. Den svært kuperte i Richmond i USA er i ferd med å suge all kraft ut av Håvard Nygård. I 26 kilometer har han klamret seg til bakhjulet til den i overkant spreke engelskmannen, Barry Mitchell. Nygård biter tennene sammen og gir alt han har. Mitchell reiser seg fra setet, angriper og forsvinner i det fjerne. Vår mann prøver å følge, men faller fort ned på setet igjen. Bein, boblende av melkesyre, skriker etter fred. Likevel klarer han han å vugge organenes protest i søvn - akkurat nok til en avsluttende sluttspurt.

I loftsrommet hjemme på Ålgård, en halvtimes kjøretur sør for Stavanger, er Håvard Nygård i ferd med å komme til hektene et nok en innendørs sykkeløkt. Løypa i USA, som er identisk med den i sykkel-VM i 2015, er frakoblet Ipaden. De 82 sykkelrytterne han konkurrerte mot er forduftet til alle verdens hjørner.

Ny teknologi

For få år siden kom de første sykkelrullene som gjorde det mulig å koble treningsverktøyet trådløst til pc, mac ipad og smartelefoner. Rullene har innebygd kraftmåler som viser hvor mye watt du til en hver tid klarer å tråkke. Teknologien førte til også utvikling av spesifikke treningsprogrammer. I Zwift, som er programmet Nygård har på Ipaden, kan du enten sykle ritt, følge faste treninger eller lage dine egne treningsprogram. På skjermen ser du deg selv og syklistene du sykler mot. Kommer du til en motbakke, blir motstanden i rulla tynge, og motsatt i nedoverbakkene. Sykler du mye, får du tilgang til kulere virtuelt utstyr, som drakter, hjul og sykler.

– Zwift er som et dataspill, som det er lett å bli hektet på, sier Nygård.

Håvard Nygård. Foto: Anders Minge

Tren variert

Sykkelekspert og tidligere proff, Mads Kaggestad mener utviklingen er spennende, men at brukerne ikke må la seg rive for mye med av konkurranseelementet.

Mads Kaggestad.

– Alle syklister med ambisjoner bør ha en god sykkelrulle tilgjengelig, og det er gøy med spillelementet hvor du kan konkurrere mot folk over hele verden, men det er viktig å ikke kun trene knallhardt. Du kommer raskt i bra form, men før eller senere blir du overtrent. Trening handler om balanse mellom hard og rolig trening, sier sykkeleksperten, som følger VM i Bergen for TV2.

Trådløs tilkobling mellom sykelrullen og Ipaden gjør det mulig for Nygård å sykle mot andre. Her, i programmet Zwift, konkurrerer han mot andre likesinnede. I venstre hjørne vises Nygårds watt, puls og tråkkfrekvens. Foto: Anders Minge

Kaggestad mener likevel at to til tre økter på rulle i uka kan gjøres veldig systematisk, og at wattmålingen lettere viser hvordan formen til en hver tid er. Men å gro fast inne, det anbefaler han ikke.

Syklistene stiller seg opp på startstreken. Og når klokka starter, fyker alle av gårde. Akkurat som i det virkelige liv. Foto: Anders Minge

– Å trene opp stayerevnen, styrken, tråkket, følelsen på sykkelen, å ligge på hjul med andre og sykle i felt, det får du ikke innendørs.Har du ambisjoner om å delta i mosjonsritt, bør du komme deg ut. Spesielt på de lengre sykkelturene. Trening handler ikke bare om systematikk og å sykle på faste verdier. Like mye handler sykling om mental avkobling, om å bygge treningsgrunnlag gjennom lystbetont trening, helst sammen med andre, sier Kaggestad.

Som proffsyklist var også for ham sykkelrulle et viktig verktøy. Vinterstid, og i dårlig, vær kjørte han intervallene inne. Rulla ble også brukt til å trene opp tråkkfrekvensen, pluss oppvarming og nedsykling etter ritt.

Sykkelruller som er mulige å koble til pc, mac, ipad og smarttelefoner, koster fra 2000 kroner til drøye 12.000 kroner. Håvard har en Tacx neo, som regnes som gullstandarden blant sykelruller. Forskjellen mellom billig og dyrt ligger blant annet i nøyaktige wattverdier, støynivå og hvor mye motstand treningsverktøyet tåler å bli tråkket til med. Foto: Anders Minge

Alltid godt vær

I Australia i 2010, da Thor Hushovd ble verdensmester, sto treneren hans, Atle Kvålsvoll, i målområdet. Denne uka er trønderen på plass i VM-byen Bergen. I likehet med Kaggestad ser han klare fordeler med å trene sykling innendørs.

Atle Kvålsvoll.

– Fordelene er at du får styrt intensiteten veldig godt, og at værforholdene er svært stabile. Du trener i en temperatur som er veldig god for muskulaturen. Setter du i tillegg et speil foran deg, ser du om du har rett tråkkteknikk og tyngdeoverføring, sier Kvålsvoll.

Han ser tydelig at avanserte ruller og spennende programmer motiverer mer enn å stirre i veggen mens man trener.

– Er man litt bevisst og ikke legger opp til harde konkurranser for ofte, gir treningen svært god effekt. Sykler du landevei- eller terrengritt er konkurranser som man finner i programmer som Zwift, svært god trening for å spisse formen til sesongens mål, sier han.

Kvålsvoll mener rullesykling kan bli for ensidig over tid, derfor anbefaler han å kombinere treningen med å sykle ute,ski, løping, svømming eller andre idretter.

Når spurten går, er det ikke vits å spare på kreftene. Foto: Anders Minge

Knapt ute

For Håvard Nygård har innendørssykling blitt mer inspirerende enn å sykle ute.

– Som småbarnspappa har jeg i år kun syklet fire turer utendørs. To av dem var sykkelritt. Ellers har jeg trent inne, gjerne fire kvelder i uka, alt fra en halvtime til halvannen time. Rittene syklet jeg forresten raskere i år enn hva jeg har gjort tidligere, forklarer 35-åringen, og fortsetter:

– Inne er været altid godt. Dessuten trener jeg når barna har lagt seg. Hører jeg noen grynt i babycallen, hopper jeg av sykkelen og er tilgjengelig for barna på et øyeblikk. For meg er sykling en sommeridrett, regnjakke, ullsokker og lue er ikke noe for meg, sier Håvard Nygård.

– Inne er været alltid bra, dessuten kan jeg trene mens ungene sover, sier Håvard Nygård, som her prøver å komme til hektene igjen etter treningsøkten. Foto: Anders Minge

________________________________________________________________________

Ekspertenes tips for trening i vinter

Sykkelekspert Mads Kaggestad og Thor Hushovds gamle trener, Atle Kvålsvoll gir deg oppskriften på hvordan du kan trene inne og ute i vinter.

Treningsopplegget er for den ivrige mosjonist som trener tre-fire ganger i uka.

Økt 1:

30 sek. - 1 min. - 2 min. - 3 min. - 4 min. - 5 min. - 6 min. - 5 min. - 4. min. 3 min. - 2 min - 1 min. - 30 sek.

Forklaring: Pyramideintervaller hvor du har mellom ett og to minutter pause mellom hvert intervall. Kjør med høy intensitet (sone 4, altså 85 til 90 prosent av makspuls). Viktig å ikke åpne så hardt at du ikke klarer å fullføre alle intervallene. Husk oppvarming og ti minutter utsykling.

Økt 2:

5 ganger 5 minutter. Styrke, raskt, styrke, raskt, styrke.

Forklaring: Først fem minutter styrketråkk, hvor du sykler på tunge gir og med tråkkfrekvens på 40–50 tråkk i minuttet, så fem minutter lette gir og høy frekvens. Du får da 15 minutter styrketråkk og 10 minutter sykling på lette gir. Ha middels høy belastning (sone 3, mellom 80 og 85 prosent av makspuls.) på alle intervallene. Husk ti minutter oppvarming og ti minutter utsykling.

Økt 3:

6 ganger 5 minutter.

30 sekunder hardt, 30 sekunder rolig. Totalt fem minutter.

40 sekunder hardt, 20 rolig. Totalt fem minutter.

45 sekunder hardt, 15 sekunder rolig. Totalt fem minutter.

Gjenta to ganger.

Forklaring: Sykling handler om angrep på angrep, da må du ha noe å svare med. De korte pausene gjør at du lettere holder konsentrasjon oppe, samtidig som du får hentet deg ørlite inn. Dette er en eksplosiv økt, hvor du sykler med høy intensitet (sone 4). To minutter pause hvert femte minutt. I tillegg varmer du opp og sykler ut.

Økt 4:

Prøv å få deg en rolig langtur ute på sykkelen, helst over to timer. Er været grufullt, kan du heller ta en joggetur og avslutte økta med en times tid rolig sykling på rulla.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Søppelsyndere avsløres av kamera: 3514 har fått tilsnakk

  2. Familien savner svar etter at sønnen ble funnet død

  3. «Alle» vil gå på denne linja på videregående: – Appellerer til ungdom

  4. Måling viser hvem som støtter Trump i Europa

  5. – Her vil vi ikke være verneverdige

  6. Trump ligger 9% bak Biden

  1. Sykling
  2. Atle Kvålsvoll
  3. Mads Kaggestad
  4. Trening
  5. Sprek