Ti tusener av biler uten dab+-løsning

Nå begynner det å haste for mange som fortsatt vil ha riksdekkende radiosignaler i bilen.

Publisert: Publisert:

Eieren av denne bilen har vært tidsnok ute til å få montert dab+ i bilen. Her er det bilmekaniker Torstein Kiledal som monterer antennen i vinduet mens mekanikerlærling Morten Hannås har resten av utstyret klart. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland
  1. Leserne mener
Denne artikkelen er over to år gammel

Servicemarkedssjef Terje Repstad hos Gumpens Auto Vest tror mange sørlendinger fortsatt mangler dab+ i bilen. Foto: Mjaaland, Tor

– Ja, 21. juni slukkes de analoge sendingene i begge Agder-fylkene og i Rogaland. Da er det dab+ som gjelder om du vil ta inn alle de riksdekkende radiokanalene, sier Terje Repstad, servicemarkedsssjef hos Gumpens Auto Vest i Kristiansand.

Det er fortsatt er tusenvis av bileiere som ikke har klargjort bilen for mottak av dab+, som altså er betegnelsen på de digitale sendingene Stortinget har besluttet skal innføres i Norge.

Nå finnes det en rekke alternativer til bilverkstedene, alt fra bilradiospesialister til byggvareforretninger er på dette markedet som er beregnet til å koste norske bileiere flere milliarder kroner. Mange kjøper dab-adapter via nettet og monterer selv. Med de muligheter for feil som da kan oppstå. I en undersøkelse NAF har foretatt viser det seg at feilmontering er årsaken hos opp mot 90 prosent av de som melder tilbake om mottakproblemer av dab+-signalene.

To millioner biler

Med en norsk bilpark som gjennomsnittlig er rundt ti år gammel, er det i utgangspunktet nærmere to millioner biler som har behov for installering av dab+-mottaker. Noen vil kanskje leve, eller kjøre greit videre med tause rikskanaler så lenge som de fortsatt kan ta inn en del nærradiostasjoner på FM-nettet.

Les også:

Les også

Viktig melding. Lytt på radio før den slukner.

Les også

Jærradioen tror på lytterstrøm når FM-nettet slukkes

Mekanikerlærling Morten Hannås viser et adapter som de fleste bileiere velger å montere for å få dab+ i bilen. Foto: Mjaaland, Tor


– Men jeg vil tro at mange får hastverk med å få dab+ i bilen de nærmeste ukene, sier Repstad som enkelt forklarer at det er tre forskjellige alternativer for å motta de digitale radiosendingene i biler som ikke har installert dette fra de var nye. Stort sett er det biler yngre enn 2012/2013-modeller som har dette installert når de kommer fra bilfabrikken.

Adapter

Det enkleste er å montere et adapter på dashbordet. En antenne festes på innsiden av frontruta, og denne trenger strøm og jording til karosseriet. Adapteret er trådløst og sender de digitale signalene til den gamle FM-radioen i bilen. Du skifter kanaler via adapteret. Prisen ligger fra litt over 3000 kroner og oppover.

Man kan også velge en integrert løsning der man fortsatt kan bruke bilens eksisterende radio når man skal skifte kanal. Også her varierer prisene ut fra modell og utstyr.

– Hos oss koster en slik montering med utstyr fra ca 5000 kroner og oppover, sier Repstad.

Ny radio

Da vi besøkte Gumpens Auto Vest, var bilmekaniker Torstein Kiledal og lærling Morten Hannås i full gang med å sørge for at eieren av en VW Tourareg får dab+ i bilen. Denne bileieren hadde valgt det alternativet de fleste velger, nemlig å montere et adapter på dashbordet. Hadde bileieren valgt å skifte ut hele spilleren, ville det blitt omtrent dobbelt så dyrt.

– Hos oss koster det fra rundt 6000 kroner og oppover, alt fra hva slags bilmodell det dreier seg om og anlegget man velger, sier servicemarkedssjefen.

– De aller fleste velger det enkleste alternativet med et adapter montert på dashbordet som man fra nå av styrer radioen med, sier Repstad.

Handsfree

Mange bileiere mangler fortsatt handsfreeløsninger for mobiltelefonen i bilen. Ved å installere dab+adapteret får man handsfree via såkalt blåtann og kan også streame musikk.

– Sånn sett kan overgangen til dab+ bety sikrere bilkjøring, sier servicemarkedssjefen hos Gumpen.

Viktig å minne om er at landets rundt 200 nærradioer fortsatt vil sende på FM-nettet i mange år framover. Men de 15 NRK-kanalene, og like mange kommersielle radiokanaler som spenner fra P4, via Radio Norge til Kiss og Radio Rock, krever altså dab+.

Norge først

41 land har bygd ut eller planlegger å bygge ut dab. Danmark, Storbritannia, Sveits, Tyskland, Italia og Nederland satser på dab som fremtidig radioplattform. Flere av landene har uttalte planer om hvordan dab skal erstatte FM, men Norge blir det første landet som slukker sine nasjonale FM-sendinger.

En del biler produsert for noen år siden har dab-radio montert. Denne kan ikke ta inn dab+-signaler som er en videreutvikling av dab, som også Norge startet med. En vanlig dab-radio kan ikke gjengi dab+ sendinger, men en dab+ radio spiller begge format. Bakgrunnen for overgangen til dab+ er at dette blir den digitale radiostandarden i Europa.

Publisert: