Beskylder preikestolen.no for å jakte lettjente penger

Stavanger turistforening mener eierne av domenet preikestolen.no tar trafikk fra andre og mer seriøse kilder til informasjon om den verdenskjente attraksjonen.

Preikestolen
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Alf og Arve Hinna har retten til domenet preikestolen.no i 2010. I fjor satte de opp en nettside som tar sikte på å fungere som en portal for Preikestol-området. Blant annet er det informasjon om overnatting, med promotering av Preikestolen Fjellstue, som eies av Stavanger turistforening.

Når man googler ordet «Preikestolen», så kommer preikestolen.no på topp i trefflisten. Siden hadde over 33.000 besøkende i fjor. Over 1300 av disse klikket seg inn på fjellstua. For 28.000 kroner tilbyr Alf og Arve Hinna at Stavanger turistforening kan få samme profilering i 2017.

– Useriøst

– Jeg oppfatter dette som reneste piratvirksomheten. Vi har ikke noen avtale med dem, og oppfatter det som et useriøst forsøk på å tjene noen lette penger på andres arbeid, uttaler Preben Falck.

Den tidligere advokaten er daglig leder i Stavanger turistforening, som har drevet Preikestolhytta og Preikestolen Fjellstue i en årrekke. Den første turisthytta ble bygd rett etter 2. verdenskrig. Besøkstallene til Preikestolen har pekt til himmels de siste årene. I år forventes 300.000 mennesker, og i løpet av få år ligger det an til dobling.

Vil gjøre Preikestolen til pengemaskin– Undres over at dette går godtPreikestolen blir nytt kommunevåpen

– I disse tider når mange forsøker å jobbe for enhetlig, seriøs og god informasjon til turistene slik at de skal være godt forberedt, så er slikt som dette det siste vi trenger. Turistforeningen har søkt Miljødirektoratet om midler til å lage og samle objektiv og kvalitetssikret informasjonsmateriale til tilreisende, som kan forberede dem på at det faktisk er en fjelltur som kan være krevende. Jeg håper vi på den måten kan bidra til å sørge for å få god og objektiv informasjon ut på nettet som alternativ til mindre seriøse aktører, kommenterer Falck.

Forsøkte kjøpe domenet

Daglig leder Audun Rake i Stiftelsen Preikestolen opplyser at de har vært i forhandlinger om å overta preikestolen.no, men prisen ble for høy.

– Preikestolen er et av de sterkeste merkenavn innen norsk reiseliv og det blir uheldig når dette treffet, som kommer øverst på googlesøk, påstår å gi svar på «alt du behøver å vite om Preikestolen». Det ikke slik informasjon på denne sida og det blir heller ikke opplyst hvor informasjon kan hentes andre steder, uttaler Rake.

Preikestolen er ikke en beskyttet merkevare. Det er mange som forsøker å profilere seg med turistmagneten, blant andre handelsstanden på Jørpeland som kaller seg «Preikestolen Village».

Ville lage portal

Arve Hinna forklarer bakgrunnen for preikestolen.no slik:

– Vi har selv søkt etter informasjon om Preikestolen, og synes det ikke er like enkelt å finne god informasjon, fordi det er mange aktører. Det blir rett og slett for mye informasjon og feil fokus, synes vi. Vi ønsket derfor å lage noe vi mente var bedre, sier han.

Derfor har Hinna fokusert på informasjon om Preikestolen, hvordan man kommer dit, samt overnatting. Han mener trafikktallene viser at de har truffet godt. Det skal ikke være for mye informasjon, og innholdet skal være lettfattelig, oppdatert og riktig. Målet har ikke vært å tjene «store penger». Salg av annonser på internett, gir små inntekter.

– Google belønner godt innhold og når preikestolen.no kommer så høyt opp i søkeresultatet, viser det at brukerne finner god informasjon på preikestolen.no, mener Arve Hinna.

– Jeg enig med Hinna i at det som finnes i dag er for fragmentert, det forsøker vi altså å gjøre noe med. Men måten preikestolen.no gjør dette på dekker ikke behovet for seriøs informasjon til de tilreisende, svarer Preben Falck.

Publisert:
  1. Preikestolen
  2. Preikestolhytta
  3. Jørpeland
  4. Miljødirektoratet
  5. Turistforeningen

Mest lest akkurat nå

  1. Veien åpen igjen etter trafikk­ulykke på E39 ved Sola­splitten

  2. Birgitte-saken: Politiet har nytt DNA-funn

  3. Koronasmitten øker igjen på Nord-Jæren – kan bli aktuelt med nasjonale tiltak

  4. – Ble stanset av en ung mann med langt, lyst hår, og en dame

  5. Advokat til Aftenbladet: – De forventer at vi leser obduk­sjons­rapporter på flyet

  6. Pia Myrvold flytter hjem til Stavanger