Politikere reagerer på uttalelse fra Moi Nilsen (Frp)

Hva ble egentlig sagt om de nye brannstasjonene i Stavanger i sist møte i formannskapet?

Publisert: Publisert:

Den nye brannstasjonen på Schancheholen er planlagt i den grønne trekanten til venstre for motorveien. Foto: STATENS VEGVESEN

• Ina Gundersen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Aps fungerende gruppeleder, Dag Mossige, og Venstres Per A. Thorbjørnsen reagerer på Frp-politiker Leif Arne Moi Nilsens framstilling av planene for brannstasjon i Schancheholen i Aftenbladet 8. april.

– I Aftenbladet heter det: «Moi Nilsen følte det var enighet rundt bordet når han tok det opp, og at flere nikket bekreftende. Også ordføreren skal ha meldt seg enig, og mente det var på høy tid at saken kom opp.» Poenget er at Moi Nilsen stilte et spørsmål. Da er det ikke anledning til diskusjon eller kommentarer fra andre, sier Dag Mossige.

Brannstasjonen forfaller

Aftenbladet har nylig skrevet om forfallet på dagens brannstasjon på Lagårdsveien. Opprinnelig var planen å legge en ny brannstasjon i Lervig og en på Schancheholen. Dette er ikke vedtatt etter at et politisk flertall ba administrasjonen lete etter alternativer til tomten i Lervig på Storhaug.

Les også

Gulvet på brannstasjonen tåler ikke vekten av brannbilene

– Å bruke forfallet på Lagårdsveien som en kile inn for å så tvil om Schancheholen er fullstendig oppkonstruert. Schancheholen er ferdig regulert. Ap er veldig tydelig på at Schancheholen er et svært godt alternativ, men ny brannstasjon i Lervig er et dårlig alternativ fordi man da må ta av friområdet i et tett berbygd område der det kommer boliger, skole og nytt sykehjem, sier Mossige.

– Ap er derfor tydelig på at vi sier ja til park i Lervig og nei til brannstasjon der. Dersom det er slik at Frp nå snur igjen og vil ha brannstasjon i Lervig, må de nesten si det rett ut. Ap mener et alternativ til Lervig kan være å ruste opp på Lagårdsveien, sier han.

Lervig i det blå

Også Per A. Thorbjørnsen reagerer på framstillingen av hva som skjedde i formannskapet.

– Denne saken har vi jobbet ganske iherdig med. Lervig er litt ute i det blå i øyeblikket siden flertallet i kommunalstyret for byutvikling (KBU) har ment det er feil plasseriing. Nå går alle og venter på at saken om brannstruktur skal komme til politisk behandling. Spørsmålet i formannskapet virker unødvendig. Ut i fra Aftenbladets artikkel ser det ut til at det var stor enighet i formannskapet. Poenget er at vi ble tillagt en mening det ikke var grunnlag for å hevde, sier Thorbjørnsen som legger til at det var varaordfører Bjørg Tysdal Moe som fungerte som ordfører under møtet.

Thorbjørnsen minner dessuten om at Kari Raustein, da var medlem av Frp og leder av KBU, også poengterte at Lervig ikke var aktuell plassering for ny brannstasjon.

– Vi ba om alternative plasseringer og avventer nå hva administrasjonen kommer med. Vi er helt avhengige av at vi finner et sted, sier han.

For øvrig lovet Tysdal Moe å komme med svar i neste formannskapsmøte. Det står i protokollen fra møtet.

Publisert:

Les også

1. Brannvesenet må på ny tomtejakt

Mest lest akkurat nå

1. Trafikk­ulykke på E 39 i Flekkefjord – en person er kritisk skadet

2. Stor pågang for korona­testing på Klepp: – Sto i kø på hoved­veien i 40 minutter

3. Nakstad sier det kommer nye råd for kollektivreiser og munnbind om kort tid

4. Håper å kunne åpne to løp for biler i Auglends­tunnelen innen skolestart

5. Protesten mot Sandnes Ulf ble forkastet: – Vi er fornøyd med dommen og har lært

6. Syk Eckhoff står over Lysebotn opp

1. Per A Thorbjørnsen