Politikere stakk kjepper i hjulet for nye Pedersgata

Samtidig som det ble holdt informasjonsmøte om hvordan Pedersgata skal tilrettelegges for syklister og gjøres enveiskjørt for biler, stemte politikerne i kommunalstyret for byutvikling for at gata skal forbli åpen for biltrafikk.

Publisert: Publisert:

Slik ser planene ut for nye Pedersgata. Foto: Léva Urban Design

  • Benedicte Øhren Danielsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Formannskapet i Stavanger vedtok i fjor at syklistene skal prioriteres i Pedersgata. Det skal bli enveiskjøring ut av sentrum - fra krysset ved Langgata og videre til Harald Hårfagres gate.

Syklistene skal være atskilt fra både bilister og fotgjengere, og det skal være et sykkelnett på hele østre bydel.

LES OGSÅ:

Les også

Restaurant-eierne er skeptiske til «nye Pedersgata»

Les også

Han er Pedersgatas eiendomskonge

Les også

Ofres Pedergatas sjel?

Åpent møte

Torsdag ble det avholdt informasjonsmøte på Metropolis, der de nye planene ble presentert for beboere og de som driver næring i Pedersgata.

Møtet ble ledet av Aslaug Tveit, daglig leder i Léva Urban Design, og Roar Børresen, leder for sykkelsatsing i Stavanger kommune.

– Jo mer vi legger opp til å sykle og gå, jo mer vil folk utnytte tilbudet. Dette handler ikke bare om Pedersgata, men sammenhengen og sykkelnettverket i sentrum, sa Aslaug Tveit.

Samtidig i kommunalstyret

Samtidig som beboermøtet foregikk på Metropolis, hadde kommunalstyret for byutvikling sitt møte der de behandlet det endelige forslaget til sentrumsplan for Stavanger.

Der foreslo Frode Myrhol i partiet Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) at dagens kjøremønster i Pedersgata beholdes. Forslaget ble vedtatt med støtte fra H, Frp og KrF, i tillegg til Myrhols egen stemme.

Blir dette vedtaket stående, betyr det at Pedersgata forblir åpen for biltrafikk i begge retninger.

Sentrumsplanen er imidlertid ikke endelig vedtatt. Det skjer ikke før i bystyret senere på vårparten.

– Vil være like lett å handle take away

På informasjonsmøtet på Metropolis ble tilhørerne forklart at syklistene skal bruke et eget sykkelfelt inn til byen, og sykle sammen med bilene - i det enveiskjørte feltet - i kjøreretningen ut av sentrum.

Ifølge planen skal bilparkeringen i Pedersgata struktureres med oppdelte plasser og 15 minutter parkering, som skal føre til at flere kan parkere. Det vil fortsette å være bilparkering på venstre side, med en buffersone på en halv meter avstand til sykkelstien. Det skal ikke gjøres noe med soneparkeringen.

– Det vil være like lett å handle take away som før, for det er lagt opp til at man skal kjøre ut gjennom blant annet Store Skippergata og Normannsgaten, fortalte Roar Børresen, leder for sykkelsatsing i Stavanger kommune.

En mann i salen rakk opp hånda og fortalte at han bruker lang tid på å lukeparkere. Han mener at han vil bruke enda lengre tid når det blir markerte felter, og at det blir problematisk når sykkelstien ligger ved siden av parkeringsplassene.

– Det er bestemt i sentrumsplanen at det skal være enveiskjøring ut av sentrum, og hvis vi skal flytte parkeringen over på andre siden av veien så blir det altfor dyrt for et prøveprosjekt. Det er veldig god sikt på denne strake strekningen, og det er lett å se syklistene, svarte Børresen.

Det skal også etableres egne lommer for varelevering, for å gjøre det lettere for virksomhetene. Disse lommene skal være stengt for annet parkering i en bestemt tidsperiode - for eksempel mellom klokken ni og tolv.

Men hva som virkelig kommer til å skje i Pedersgata, vet vi altså ikke før saken er behandlet i bystyret.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ryfylketunnelen nattestengt fra mandag

  2. Hareide signerte byvekstavtalen: - En god dag for Rogaland

  3. Vegvesenet hever kontrakten med Tecsidel - Ryfast fortsatt gratis

  4. Viking må trolig endre på laget

  5. Hun danket ut politikere i kampen om Stavanger-jobb

  6. Når en gruppe i samfunnet føler seg spesielt uthengt, må det være på sin plass å lytte, og å innrømme feil.

  1. Byutvikling
  2. Sykkelvei
  3. Trafikk
  4. Stavanger kommune
  5. Bilfritt sentrum