Norges største veiprosjekt har kostet 11,6 milliarder: Nå er alle tunnelene åpnet

Trafikken er sluppet under jorden i Stavanger by. Ryfast-prosjektet er endelig i mål.

Publisert: Publisert:
  • Tor Inge Jøssang
    Journalist

– Dette var helt utrolig. Fra hjertet av Stavanger til Hundvåg på null komma niks. Dette binder sammen byen – og Ryfylke – på en ny måte, sier Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun etter sin første tur gjennom Hundvågtunnelen.

Etter flere utsettelser var det onsdag endelig klart for Norges første digitale veiåpning. På video fra Oslo fortok Knut Arild Hareide sin første veiåpning som samferdselsminister.

– Nå er ventetida over, men husk: Kjør forsiktig, oppfordret Hareide.

– Det er et flott veiprosjekt som betyr mye for Rogaland. Et så avansert veiprosjekt har verden knapt sett, uttalte han til NRK etter at snoren var klippet.

Knut Arild Hareide klippet snoren og åpnet Ryfast-prosjektet. Foto: Skjermdump

Fylkesordføreren: – Imponerende

– Med Ryfast begynner en ny tid for Ryfylke, ja, for hele Rogaland. Det er et imponerende byggverk. Regionen kan være stolte av å ha fått dette til, sier fylkesordfører Marianne Chesak.

Hun legger vekt på at Ryfast-prosjektet binder sammen Nord-Jæren og store deler av Ryfylke til ett felles bo- og arbeidsmarked.

Ryfast-sjef Gunnar Eiterjord like før åpningen. Foto: Jon Ingemundsen

– Eiganestunnelen er en ny og effektiv hovedvei gjennom Stavanger, og den er spesielt viktig for næringstrafikken. Den gir bedre flyt for kollektiv, sykkel og gange, og gir en bedre hverdag til de som beveger seg på miljøvennlig vis. Eiganestunnelen har og bidratt som et prosjekt for byopprustning og byutvikling i Stavanger.

Disse bilene ble de første som kjørte inn i Hundvågtunnelen. Foto: Fredrik Refvem

Under Taremareby

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er sønnen til forfatteren Ingebrigt Davik, som skrev om «Taremareby», Krabbe-Krølle og Flyndre-Fanten. Historiene ble sendt som populært barneprogram på fjernsynet på 1970-tallet, omtrent da ideen om ferjefri forbindelse til Ryfylke tok form. Ryfylketunnelen går langt dypere enn tareskogen med sine 292 meter under havet.

– Det er historiens første elektroniske veiåpning og jeg vil takke våre entreprenører og rådgivere, som under ledelse av vår dyktige byggherreorganisasjon – har levert et meget viktig veinett med bedre trafikksikkerhet og framkommelighet for Stavangerområdet og Ryfylke, sa Davik.

Ryfylketunnelen er i tillegg verdens lengste undersjøiske veitunnel.

– Landskapet og geometrien gjør at vi i Norge noen ganger må løse ekstreme utfordringer, uttaler veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Avkjøringen til Buøy i Hundvågtunnelen. Foto: Pål Christensen

– Vi er stolte

Prosjektleder Gunnar Eiterjord takket medarbeiderne.

– Det er kjekt å være i mål. Med Ryfylketunnelen har vi satt verdensrekord. Verdens lengste og dypeste veitunnel. Ryfylke har endelig fått sin faste veiforbindelse til Nord-Jæren. Vi har med byggingen av Eiganestunnelen bidratt til et bedre hovedveisystem gjennom byen, byopprusting og byutvikling i Stavanger. Totalt har vi bygget 52.810 meter med tunnel. Vi kan være stolte av å ha fått dette til. Nå skal vi ta en liten pust i bakken og så er vi klar for neste prosjekt, sier Eiterjord.

Enda kortere reisetid

Flagget på rådhuset i Strand kommune ble heist til topps. For ordfører Irene Heng Lauvsnes ble 30. desember den store dagen da Ryfylketunnelen åpnet, Tau-ferja sluttet å gå og folk kunne reise akkurat når de vil. Ryfylketunnelen får store positive ringvirkninger for Nord-Jæren og Ryfylke, som sveises sammen til ett bo- og arbeidsmarked. Folk fra Nord-Jæren har strømmet til turmål i Ryfylke.

– Erfaringene med en åpen Ryfylketunnel har vært fantastiske. Vi ser at innbyggerne på Stavangersiden har oppdaget hvor flott vi har det her og det er jo gledelig. I dag feirer vi at reisetiden til Stavanger er blitt enda kortere. Dette er en stor dag, sier Lauvsnes.

Eksstatsråden: – Ei ny tid

– Gratulerer til hver og en av oss som nå får del i ei ny tid. En særleg gratulasjon til Statens vegvesen med prosjektleder Gunnar Eiterjord i spissen. Et eminent arbeid, en kunnskap og en kompetanse det virkelig står respekt av, hilser tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa på sin Facebook-side.

I Hjelmeland er det trafikkvekst på Jøsenfjord-sambandet etter åpningen av Ryfast. I februar fraktet de to ferjene 21.234 kjøretøy, nesten 5000 flere enn samme måned året før.

Nullvekst i biltrafikken?

– Hvordan skal vi nå målet om nullvekst i trafikken?

Spørsmålet stilles av Erik Thoring, daglig leder for Naturvernforbundet i Rogaland, som kjempet mot Ryfast-prosjektet og Eiganestunnelen.

Han viser til Byvekstavtalen mellom Rogaland fylkeskommune, Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner. Målet er nullvekst i personbiltrafikken fram mot 2032, samt god framkommelighet for alle trafikantgrupper med hovedvekt på kollektivtransport.

– Ryfast-prosjektet kan absolutt ha en negativ effekt for måloppnåelsen. Etter åpningen av Ryfylketunnelen har det vært kolossal trafikk på Hundvåg. Og når det heller ikke er rushtidsavgift på Nord-Jæren, kan det bli veldig krevende. Da må det gjøres tiltak, blant annet å stenge parkeringsplasser i byområdet for å tvinge folk over til andre kommunikasjonsformer som buss, sykkel og gange, sier Thoring, som peker på at korona-situasjonen gjør det usikker hvordan trafikken vil utvikle seg.

På Hundvåg er folk fornøyd med at det er slutt på gjennomgangstrafikken.

– Flagget til topps. Dette er en helt annen verden, sier Pål Erik Johannessen (Ap), leder av Hundvåg kommunedelsutvalg.

*

Les også

Høgsfjord-røret – det visjonære pionerprosjektet som sank

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  3. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  4. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  5. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  6. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  1. Eiganestunnelen
  2. Ryfast
  3. Hundvågtunnelen
  4. Ryfylketunnelen