På denne skolen får elevene løpe i mattetimen

– Vi får både løpe og regne - helt perfekt, faktisk. Gym og matte er nemlig favorittfagene mine, gløder Brage Vignes.

Publisert: Publisert:

– Jeg tror vi blir smarte av å ha matte ute, sier Brage Vignes, som her har Leander Ravnås på ryggen. Foto: Anders Minge

Elevene har løpt og samlet bokstaver, som brukes til å lage ord av. Foto: Anders Minge

I denne øvelsen må elevene løpe og hente bokstav-korker. Disse brukes til å sette sammen engelske og norske ord. Nærmest er Janne Høie. Foto: Anders Minge

Rebecca Kebede og Ine Renate Kristensen gir på for å komme fram til matteopgavene. Foto: Anders Minge

Foto: Anders Minge

Fjerdeklassingen ved Tjensvoll skole er tilbake i klasserommet, litt rødere i kinnene enn han var for en halvtime siden. I mellomtiden har han og medelevene i 4A vært i skolegården og kombinert matte og fysisk aktivitet.

Som én av 12 skoler i Stavanger kommune er Tjensvoll med i forsknings- og utviklingsprosjektet «Aktiv skole», som kombinerer undervisning og bevegelse for elever i grunnskolen.

Saken fortsetter under bildet:

Janne Høie og Hannah Grunnreis Grålumstuen hopper tilbake til klassekameratene etter å ha løst matteoppgaven. Foto: Anders Minge

Skole blir spill

Kontaktlærer Margrethe Wallem Fossan samler elevene rundt skolegårdens bordtennisbord. Først varmer de opp med noen minutters løping, før elevene deles inn i mindre grupper på fire. De plasseres 20 meter unna bordet hvor matteoppgaver venter på å bli løst. Brage og Leander er på lag, i rasende fart løper de bort til bordtennisbordet, løser oppgaven, og fyker tilbake til de to andre på laget, som så overtar stafetten. Etter hvert varierer de med å hinke, bære hverandre på ryggen eller hoppe tilbake.

– De spiller egentlig et spill, som de normalt ville gjort i klasserommet, men her får de samtidig være i aktivitet, forteller Margrethe Wallem Fossan. Hun har jobbet med «Aktiv skole» i fire år, og er Tjensvoll skoles veileder i prosjektet.

Saken fortsetter under bildet:

Kontaktlærer Margrethe Wallem Fossan instruerer Ine Renate Kristensen Fløysvik, Rebecca Kebede og Fredrik Holst Jæger i matteoppgavene. Foto: Anders Minge

Hun mener «Aktiv skole» kan brukes i alle fag, og at det ikke krever mer av henne som lærer enn å ha tradisjonell undervisning inne. Fjerdeklassingene har undervisning ute to ganger i uka, men læreren tar også elevene med ut hvis hun merker at klassen er urolig eller trenger en forandring.

– Disse elevene har ganske lange økter med 120 minutter sammenhengende undervisning, da er det glimrende å gå ut i 20 minutter å bryte opp timen. Jeg opplever at alle engasjerer seg, sier Wallem Fossan, og fortsetter:

– I klasserommet ser jeg at de elevene som ikke opplever mestring, ofte blomstrer når de kommer ut. Det virker da som de ikke tenker på undervisningen som skole, men lek. Og for guttene, som har mer lopper i blodet, ser jeg på aktivitet ute som en absolutt nødvendighet. Ingen barn er laget for å sitte helt stille, sier hun.

For lite bevegelse

Aktiv skole er et samarbeid mellom Stavanger kommune og Universitetet i Stavanger.

Ingrid Skage ved Universitetet i Stavanger jobber med en doktorgrad i hvordan «Aktiv skole» kan tilpasses ulike klassetrinn og hvordan prosjektet kan videreføres og bli etablert som en rutine i skolehverdagen.

– Prosjektet er en konsekvens av bekymringen over at barn beveger seg for lite. Vi lever i et samfunn hvor vi i økende grad legger til rette for inaktivitet. Dessuten er det mye dokumentasjon som viser at aktivitet i skolen har stor innvirkning på barns helse, trivsel og evnen til å lære, sier hun.

Saken fortsetter under bildet:

Elevene får trekke pinne som forteller hvordan de skal bevege seg. Foto: Anders Minge

I elevundersøkelser utført av UiS sier elevene følgende om «Aktiv skole»:

  • Fått flere venner.
  • Variasjon i skolehverdagen virker motiverende i seg selv.
  • Opplever elevfellesskapet som støttende.
  • Virker positivt på skoletrivsel.

– At elevene liker dette så godt, gjør at lærerne blir ekstra motivert. De er tross alt opptatt av at elevene skal trives og ta til seg læring, sier Skage.

I ett år har hun samarbeidet med 20 lærere om å utvikle nytt læremateriell for fysisk aktiv læring. Målet er å opprette en nasjonal base.

Alle skal med

Daglig leder Per Helge Seljebotn i «Aktiv skole» i Stavanger kommune, fremhever skolen som en egnet arena for å fremme barns helse.

– Vi vil at flest mulig barn skal få dette tilbudet, og jobber for å spre metoden til alle skolene i kommunen. Målet er ikke at kondisjonen eller helsen til de sprekeste elevene skal bli bedre, men at tilbudet skal løfte alle elevene, sier han.

Rektor ved Tjensvoll skole, Anita Irene Legland, har veldig gode erfaringer med prosjektet.

– Det er krevende for ansatte og ledelsen å gjøre endringer i skolen. Vi må derfor ha tro på at endringen har noe for seg. En undersøkelse viser at elever med best kondisjon også presterer best på nasjonale prøver i matte. Aktiv skole har derfor absolutt noe for seg, mener hun.

Les også

Du skulle berre visst kor mange guttar me har hatt her som seier at «dei gav faen». Dei gjorde eigentleg ikkje det.

Publisert:
Les også

Skole: Hvorfor gjør de ikke som Vigrestad?

Les også

Mye må endres skal skolen favne alle, mener skoleforskere

Les også

Skolen passer bedre for jenter enn for gutter, innrømmer politikere